• 2
  • 3
2010-10-08, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drutger
Man ska inte ha dligt samvete fr att man plockar russinen ur kakan. Tror inte bankerna ligger smnlsa fr att de skinnar oss nt kopist.

Jag har ett konto i nstan varenda bank. Sen r det ju oftast bara en bank jag r aktiv i men det r smidigt om man skulle behva gra ngot rende som kostar pengar om man inte r kund i banken osv.
Skall man ha en bank bara fr bankkortet r det ju dock sknt att ha en bank med faktiskt kontor om man skulle vilja gra en kontantinsttning eller fixa en sdan postvxel vid ngot kp eller s.

Det lite sura r ju att jag inte vet hur det fungerar nr man dr, eller ngon annan fr den delen. Nr min pappa dog hade vi ju ngon jurist som skulle kolla upp saker men hon frgade vilka konton vi visste om typ och s kollade hon ju bara med dem. Det blev ju ingen underskning av hela marknaden. r ju trist om man missar ngot. Jag vet dock inte vad som r praktis och vad det kostar.

Man borde vl ha sdant dr sorgkuvert vad det heter, vitt eller svart eller ngot, dr det str med alla uppgifter som efterlevande kan ha intresse av. Bra mycket enklare. Smidigare vad gller begravning osv med om folk har olika tankar dr.
Citera
2010-10-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Det lite sura r ju att jag inte vet hur det fungerar nr man dr, eller ngon annan fr den delen. Nr min pappa dog hade vi ju ngon jurist som skulle kolla upp saker men hon frgade vilka konton vi visste om typ och s kollade hon ju bara med dem. Det blev ju ingen underskning av hela marknaden. r ju trist om man missar ngot. Jag vet dock inte vad som r praktis och vad det kostar.

Man borde vl ha sdant dr sorgkuvert vad det heter, vitt eller svart eller ngot, dr det str med alla uppgifter som efterlevande kan ha intresse av. Bra mycket enklare. Smidigare vad gller begravning osv med om folk har olika tankar dr.
Det behver man inte tnka p. Bankerna fr uppdateringar frn folbokfringen hela tiden och nr man dr byter man namn till "John Smith Ddsbo". Banken hller allts reda p detta.
Citera
2010-10-08, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Det behver man inte tnka p. Bankerna fr uppdateringar frn folbokfringen hela tiden och nr man dr byter man namn till "John Smith Ddsbo". Banken hller allts reda p detta.
Meddelas slktingar d? Eller str bara kontot sen d? Om det finns ngon konto eller livfrskring eller s som bara str ngonstans som vi inte vet om s ja.. Lr den ju fortstta st dr =P
Citera
2010-10-08, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Meddelas slktingar d? Eller str bara kontot sen d? Om det finns ngon konto eller livfrskring eller s som bara str ngonstans som vi inte vet om s ja.. Lr den ju fortstta st dr =P
Nu blev det lite OT men kort innebr ett ddsfall att det kommer att ske en bouppteckning och arvingarna (ddsbodelgarna, vilka inte ndvndigtvis r slktingar) delar sedan p behllningen. Banker och frskringsbolag ska meddela ddsboet men oftast hinner boupptecknaren kontakta resp bank/frskringsbolag frst. Denne anvnder vl frmst senaste rsbesked och deklaration som informationsklla och dr br alla banker finnas med.
Citera
2013-10-05, 15:05
Bannlyst
r det bara swedbank som tar ut internetbetalning, det str rsavgift 175kr men tas ut kvartalsvis. Jsg kommer ihg att dom tog ut den avgiften inte alls s lnge sen.
Citera
2013-10-05, 18:16
Medlem
I princip alla banker tar ut en "Internetbetalningsavgift" som krvs fr att kunna betala Plus- och Bankgirorkningar. Bankerna har tagit denna avgift de senaste 15-20 ren och hrrr allts frn den tiden det inte fanns internetbanker utan rkningar betalades via brev. Vissa banker srredovisar denna kostnad, andra har den inbakad i kostnaden fr kreditkort.

Jag knner i alla fall inte till ngon bank dr man kan betala rkningar gratis utan krav p att man har ngon tjnst som kostar pengar tex kreditkort.
Citera
2013-10-05, 18:45
Medlem
Enydrions avatar
Handelsbanken har gratis internet med betalning, de har ven ett gratis kort.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in