Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
har du hört om occams razor? den säger att den enklaste förklaringen är oftast den rätta. det känns som att vi har fri vilja, därför är det rationellt att anta att vi har det. det är den enklaste förklaringen.
Jorden bör anses vara platt, eftersom jag inte kan se någon krökning med blotta ögat. Att jag inte ser bergen i Finland när jag tittar ut över havet beror bara på att de ligger för långt borta och blir för små i mitt synfält.
Eftersom saker faller ner när jag kastar upp dem i luften, finns det ett universellt "upp" och "ned". Vi bor alltså på en stor skiva och bör akta oss för att komma för nära kanten, eftersom vi också skulle kunna falla av den.
Solen går upp vid ena horisonten och ner vid den andra, den rör sig alltså i cirklar omkring oss.
Om jag röker gör det ingen synlig skada på kroppen, alltså existerar inte cancer.
...
ELLER så börjar man titta på vetenskapliga metoder för att försöka finna svaret på saker som faktiskt är mätbara, och kommer då fram till helt andra slutsatser.
Vill man däremot inte närma sig vetenskapliga metoder för att de råkar peka mot svar man inte tycker om eftersom det inte är förenligt med ens personliga tro så sitter man, till varierande grad, fast i "sanningar" som t.ex. ovanstående.
Eller varför inte helt i enlighet med Occams razor: Vi ser ut som djuren, vi beter oss som djuren (i synnerhet när vi inte tror att nån ser oss) och lever i samma värld som djuren, alltså är vi en del av naturen vi också. Enklaste slutsatsen, om man nu inte ska börja krångla till saken med att vi har en massa påhittade saker som INGEN kan se såsom "själar" bara för att vi VILL skilja oss från djuren.