2004-06-16, 23:38
Medlem
Diaboloss avatar
Finns en bok där Ken Follett är medförfattare som heter "the heist" och behandlar stöten. Var cirka 5 år sedan jag läste den, och minns inte så mycket. Bara att den var hyfsad (varken bra eller dålig).

http://www.ken-follett.com/bibliography/heist.html
Citera
2004-06-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tafkaf
Nejdå det är sant, det hände i sydfrankrike (Nice eller Cannes) men det är nog minst 20 -25 år sedan. Det var ett stort gäng som grävde sig in från källaren i huset bredvid, gjorde en tunnel under gatan tror jag. Dom var i bankvalvet en hel helg och kom över en förmögenhet. Många rika människor hade sina pengar i guld eller kontanter för att slippa skatt. Det fanns så många bankfack att tjuvarna inte hann öppna alla trots att ca 10 pers jobbade skift hela helgen. Jag tror fortfarande att ingen har åkt fast för detta. Tror att ledaren greps men lyckades rymma från polisen.
Det har gjorts minst en långfilm om händelsen med Ian Macshane(Lovejoy) som ligaledaren.
Nordbanken i Alby och en bank till i Stockholm City (Gorbyrånarna) hade samma problem = dom hade inte tid att öppna alla bankfack och hade inte trunkar stora nog att bära med allt godis. Båda rånen är ouppklarade (iaf det i Alby är jag säker på ) Alby-rånet var på Efterlyst flera gånger. Dom borrade hål i taket, Securitas var där flera gånger den natten men såg inget. Så Securitas stängde av larmet efter 10:e "falsklarmet". I bankfacken låg så jävla mycket stöldgods och knarkpengar att dom inte kunde ta med allt. Dom bestulna vågade (kunde inte) heller anmäla allt. Det var frågan om kriminella tillgångar. Lite senare stängdes banken och nu ligger där ett medborgarkontor. Försäkringsbolaget betalade ut ca 10 miljoner till kunderna och stämde sedan Securitas för deras klantiga agerande. Dessverre vann Securitas i HD då HD ansåg att det inte förelåg något avtalsförhållande mellan parterna (?).
Om jag inte minns fel misstänkte polisen att Gorbyrånarna var samma snubbar som sköt ihjäl polismannen vid rånet i Hökarängen (?). Hette inte han Widegren?
Lirarna som rånade en värdetransport på Arlanda för nått år sedan fick med sig boxar med 60 miljoner i olika valutor. Oturligt nog hade man inte stor flyktbil nog så man fick lämna ca 20 miljoner kvar.... SURT!!!

Dagens ordspråk: -Man ska inte stjäla mer än man orkar bära!
Citera
2004-06-17, 07:55
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
Securitas var där flera gånger den natten men såg inget. Så Securitas stängde av larmet efter 10:e "falsklarmet".

Den natten? Höll de inte på och borrade varenda natt i en vecka eller så? Satt hopkurade mellan yttertaken och kassvalvets tak och borrade på med en borr de snott från en närliggande byggarbetsplats.
Citera
2004-06-17, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Den natten? Höll de inte på och borrade varenda natt i en vecka eller så? Satt hopkurade mellan yttertaken och kassvalvets tak och borrade på med en borr de snott från en närliggande byggarbetsplats.
Så minns inte jag det (oops). Om jag minns rätt borrade man bara en natt, eller om det var över helgen. Nåväl, man borrade med en stor borrjävel, tre hål i "en pyramid". Borren var mycket riktigt från en byggarbetsplats och det var med någon typ av diamantkrona. (?)
Citera
2004-06-17, 10:19
Medlem
kokaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
Nordbanken i Alby och en bank till i Stockholm City (Gorbyrånarna) hade samma problem = dom hade inte tid att öppna alla bankfack och hade inte trunkar stora nog att bära med allt godis. Båda rånen är ouppklarade (iaf det i Alby är jag säker på ) Alby-rånet var på Efterlyst flera gånger. Dom borrade hål i taket, Securitas var där flera gånger den natten men såg inget. Så Securitas stängde av larmet efter 10:e "falsklarmet". I bankfacken låg så jävla mycket stöldgods och knarkpengar att dom inte kunde ta med allt. Dom bestulna vågade (kunde inte) heller anmäla allt. Det var frågan om kriminella tillgångar. Lite senare stängdes banken och nu ligger där ett medborgarkontor. Försäkringsbolaget betalade ut ca 10 miljoner till kunderna och stämde sedan Securitas för deras klantiga agerande. Dessverre vann Securitas i HD då HD ansåg att det inte förelåg något avtalsförhållande mellan parterna (?).
Om jag inte minns fel misstänkte polisen att Gorbyrånarna var samma snubbar som sköt ihjäl polismannen vid rånet i Hökarängen (?). Hette inte han Widegren?
Lirarna som rånade en värdetransport på Arlanda för nått år sedan fick med sig boxar med 60 miljoner i olika valutor. Oturligt nog hade man inte stor flyktbil nog så man fick lämna ca 20 miljoner kvar.... SURT!!!

Dagens ordspråk: -Man ska inte stjäla mer än man orkar bära!

det brottet blev visst uppklarat

Citat:
KRIMINALFALL SVERIGE

Rekordkuppen mot Gotabanken

Ronnie Jacobsson, åklagare, Stockholm.

1992 utsattes Gotabanken i Alby för en rififi-kupp och gärningsmännen försvann med ett stort byte, uppskattningsvis drygt 20 miljoner. Enbart bytets storlek gör kuppen till den största som förövats i Sverige, men det fanns också andra spännande ingredienser.

Kuppmännen tog sig in i valvet genom att borra sig genom taket. Märkligt nog var det ingen som ertappade dem, trots att larmet gick flera gånger. Detta fick rättsligt efterspel 1996, då bevakningsföretaget dömdes att ersätta bankens försäkringsbolag med över 20 miljoner kronor!

Polisens utredningsarbete gick bra. Tack vare olika ledtrådar kunde de skyldiga gripas. En lustig detalj från utredningen: När en av gärningsmännen hamnade i häktet, skrev han en instruktion - som gick ut på att blåneka - till sina kumpaner. Han skrev detta på en dörr till häktets toalett. Budskapet fick många mottagare, bland annat polisen! Det underlättade bevisningen i rättegången. De skyldiga dömdes till långa straff - men var pengarna från kuppen finns har polisen ännu inte klarat ut...

som sagt kuppen blev uppklarad å alla blev dömda...
Citera
2004-06-17, 10:43
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokaloo
Detta fick rättsligt efterspel 1996, då bevakningsföretaget dömdes att ersätta bankens försäkringsbolag med över 20 miljoner kronor!

Bara så att det blir rätt. Det där syftar på tingsrättens dom, som hovrätten fastställde. HD däremot ändrade domen så att Securitas fick betala 1 miljon.

Och nu när jag läst domen så kan jag inte heller gå och svära på att de borrade hela vackan.
Citera
2004-06-17, 11:02
Medlem
kokaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Bara så att det blir rätt. Det där syftar på tingsrättens dom, som hovrätten fastställde. HD däremot ändrade domen så att Securitas fick betala 1 miljon.

Och nu när jag läst domen så kan jag inte heller gå och svära på att de borrade hela vackan.
Dom borrade inte en hel vecka dom borrade bara under en helg...har för mig att det var en lång helg ( ngnstans under påsken eller ngt liknande ).
Men med 100% säkerhet kan jag säga att dom borrade bara under en helg.
Å dom borrade med Diamatborrar på taket så att det blev som en triangel.
Å Genom detta hål så hissade dom ned sig å ländsade alla bankfack.
Dom borrade på ett ställe först som ledde till ngra el/vatten ledningar det var det som utlöste larmet.
Citera
2004-06-19, 14:09
Medlem
GreenManalishis avatar
Kommer begreppet Rififikupper som betecknar såna här stötar från
den franska filmen eller har det nån icke-fiktiv bakgrund?
Citera
2004-06-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenManalishi
Kommer begreppet Rififikupper som betecknar såna här stötar från
den franska filmen eller har det nån icke-fiktiv bakgrund?
"Kuppen var så väl tekniskt utförd att den jämförs med den klassiska kriminalfilmen, som heter just Rififi, om en kupp mot en av Europas största banker i Paris 1954."
http://deliveryc.aftonbladet.se/nyhe...04/rififi.html

http://www.imdb.com/title/tt0048021/ Måste vara denna film då?
Citera
2004-06-19, 21:53
Medlem
CamoDrakes avatar
Det perfekta brottet!

snack... Det perfekta brottet är att hacka en bank med datorn skapa ett konto sätta in massa pengar elektroniskt föra över pengarna till ett annat konto i ett annat land (ett där dem inte ställer frågor) sen avslutar man kontot och inte en jävel behöver få reda på nåt.

//CamoDrake
Citera
2004-06-20, 03:07
Medlem
canibuss avatar
http://www.op.se/artikel.php?visa_id=384645

ett enligt advokaten ganialiskt brott
Citera
2007-11-26, 14:24
Medlem
Birabackens avatar
Hur är säkerheten kring bankfack nu för tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in