Citat:
Ursprungligen postat av Tafkaf
Nejdå det är sant, det hände i sydfrankrike (Nice eller Cannes) men det är nog minst 20 -25 år sedan. Det var ett stort gäng som grävde sig in från källaren i huset bredvid, gjorde en tunnel under gatan tror jag. Dom var i bankvalvet en hel helg och kom över en förmögenhet. Många rika människor hade sina pengar i guld eller kontanter för att slippa skatt. Det fanns så många bankfack att tjuvarna inte hann öppna alla trots att ca 10 pers jobbade skift hela helgen. Jag tror fortfarande att ingen har åkt fast för detta. Tror att ledaren greps men lyckades rymma från polisen.
Det har gjorts minst en långfilm om händelsen med Ian Macshane(Lovejoy) som ligaledaren.
Nordbanken i Alby och en bank till i Stockholm City (Gorbyrånarna) hade samma problem = dom hade inte tid att öppna alla bankfack och hade inte trunkar stora nog att bära med allt godis. Båda rånen är ouppklarade (iaf det i Alby är jag säker på

) Alby-rånet var på Efterlyst flera gånger. Dom borrade hål i taket, Securitas var där flera gånger den natten men såg inget. Så Securitas stängde av larmet efter 10:e "falsklarmet". I bankfacken låg så jävla mycket stöldgods och knarkpengar att dom inte kunde ta med allt. Dom bestulna vågade (kunde inte) heller anmäla allt. Det var frågan om kriminella tillgångar. Lite senare stängdes banken och nu ligger där ett medborgarkontor. Försäkringsbolaget betalade ut ca 10 miljoner till kunderna och stämde sedan Securitas för deras klantiga agerande. Dessverre vann Securitas i HD då HD ansåg att det inte förelåg något avtalsförhållande mellan parterna (?).
Om jag inte minns fel misstänkte polisen att Gorbyrånarna var samma snubbar som sköt ihjäl polismannen vid rånet i Hökarängen (?). Hette inte han Widegren?
Lirarna som rånade en värdetransport på Arlanda för nått år sedan fick med sig boxar med 60 miljoner i olika valutor. Oturligt nog hade man inte stor flyktbil nog så man fick lämna ca 20 miljoner kvar.... SURT!!!
Dagens ordspråk: -Man ska inte stjäla mer än man orkar bära!