2010-10-06, 07:03
Medlem
kladdekakas avatar
Ja, för någon minut sedan sade Erik Ullenhag (Fp), i TV4 Nyhetsmorgon, som från och med igår är Sveriges nya Integrationsminister samt bitr. Arbetsmarknadsminister, följande ord:

Citat:
"Sverige blir fattigare om vi stänger våra gränser!"

Här tas återigen detta med invandringen och hur den gjort Sverige rikt historiskt i alla tider.

Har han rätt, eller har han fel?
Senast redigerad av kladdekaka 2010-10-06 kl. 07:06.
Citera
2010-10-06, 07:07
Medlem
Fittfittas avatar
Sverige blir fattigt om vi inte "stänger" våra gränser.
Citera
2010-10-06, 07:10
Medlem
Nu är det inte helt klart vad Ullenhag åsyftar med "fattigare". Ekonomiskt eller kulturellt?
Citera
2010-10-06, 07:11
Medlem
UAAs avatar
Kom han med argument eller var det den gamla vanliga skräckpropagandan?
Citera
2010-10-06, 07:12
Medlem
kladdekakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Sverige blir fattigt om vi inte "stänger" våra gränser.

För du är mer påläst än vad vår nya integrationsminister, utgår jag ifrån? Eller?
Det kryllar ju av SD-väljare här - kan ingen motbevisa vår nya ministers väl valda ord?
Citera
2010-10-06, 07:13
Medlem
kladdekakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekant
Nu är det inte helt klart vad Ullenhag åsyftar med "fattigare". Ekonomiskt eller kulturellt?

Vad jag uppfattade det som, så talade han ur ekonomiskt perspektiv.
Klippet finns säkert att se någonstans, alternativt så dyker det upp under dagen, för er som missade det.
Citera
2010-10-06, 07:18
Medlem
DonkeyKlonks avatar
Han har rätt i både detta utalandet samt tidigare uttalanden om att Sverige hade varit ett mycket fattigt land utan vår historia av invandring. Nu kommer dock flashbacks alla lågutbildade Sverigedemokrater påpeka vilken idiot jag, samt Erik Ullenhag är som påstår detta. Troligtvis dröjer det inte heller mer än ett par sidor i denna tråd innan folkpartisten är utmålad som kommunist och vänsterpack oxå
Citera
2010-10-06, 07:20
Medlem
UAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonkeyKlonk
Han har rätt, men nu kommer flashbacks alla Sverigedemokrater påpeka vilken idiot jag samt Erik Ullenhag är som påstår detta.
Varken du eller Erik är idioter. Men... Hade han några referenser? Några argument? Vad är det du har hört/läst som gör att du tror på just honom? Med lite kritiskt tänkande kommer man långt.

Edit: Såg din edit. Rent historiskt så har han rätt i att Sverige har gynnats av invandring. Men den typ av invandring vi hade under femtio-sjuttiotalet skiljer sig väldigt mycket från den vi har idag.
På den tiden dominerade arbetskraftsinvandringen. Och den har inte SD något emot, men det visste du säkert.
Senast redigerad av UAA 2010-10-06 kl. 07:23.
Citera
2010-10-06, 07:21
Medlem
Quid pro quos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kladdekaka
För du är mer påläst än vad vår nya integrationsminister, utgår jag ifrån? Eller?
Det kryllar ju av SD-väljare här - kan ingen motbevisa vår nya ministers väl valda ord?

Först bör "vår nya integrationsminister" bevisa sin hypotes, innan dess är det bara att hänföra påståendet till kategorin sagor tillsammans med Koranen och Tusen och en natt.
Citera
2010-10-06, 07:23
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonkeyKlonk
Han har rätt, men nu kommer flashbacks alla Sverigedemokrater påpeka vilken idiot jag samt Erik Ullenhag är som påstår detta. Troligtvis dröjer det inte mer än ett par sidor i denna tråd innan folkpartisten är utmålad som kommunist och vänsterpack oxå
På vilket sätt har han rätt?
Handel sker ju inte via invandrare, särskilt inte från mellanöstern eller Afrika utan utlandsaffärer och export främst med andra europeiska länder.
Europeiska invandrare släpps ju inte däremot in lika lätt, dåligt för ekonomin eller?
Citera
2010-10-06, 07:26
Medlem
UAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekant
* En SD:are kommer in och hänvisar till någon undersökning om "hur mycket invandringen kostar"
Finns det någon undersökning som hävdar motsatsen? Annars ser jag inte problemet.
Citera
2010-10-06, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Finns det någon undersökning som hävdar motsatsen? Annars ser jag inte problemet.

Nja, problemet är väl kanske att man inte kritiskt granskar hur undersökningen är gjord utan tar den som korrekt för att man vill stödja sin tes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in