2010-10-06, 02:04
Medlem
Varje dag ser man tydliga exempel på att den svenska befolkningen tar efter amerikaner i så många avseenden, främst kulturella. Svenskar använder engelska ord när det finns fullgoda svenska, svenskar firar Halloween och glömmer bort gamla svenska högtider, och svenskar lämnar svensk sed och anammar den amerikanska. Är inte detta det största hotet mot den svenska identiteten? Kommer SD kämpa emot detta hot?

Jag vill att denna tråd enbart ska behandla amerikaniseringen/globaliseringen och inte integrationsproblemen som nu råder i Sverige när det kommer till brott osv. eftersom det handlar om kultur. Snälla, håll också diskussionen saklig.

Jag ber om ursäkt för alla eventuella stavfel.
Citera
2010-10-06, 02:07
Medlem
Denoms avatar
Äh, när USA går åt helvete kommer företagen som är kåta på deras kultur likaså till viss del gå åt helvete. Många lär väl då också se att landet till största del består av kristet outbildat pack. Frågan är väl när det sker...
Citera
2010-10-06, 02:10
Medlem
No-n-sences avatar
Vi tar frivilligt efter det som vi gillar och uppskattar. Nu har ju den amerikanske kulturen ett fruktansvärt bra språkrör genom film där dom är stora och i viss mån annan populärkultur.

Dessutom har det funnits band till amerika i form av de stora skaror som utvandrade mellan 1850-1930. Ända var fram till nyligen har också den rådande kulturen varit av anglo-saxiskt slag vilket vi lätt kan identifiera oss med.
Citera
2010-10-06, 02:36
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Är inte detta det största hotet mot den svenska identiteten? Kommer SD kämpa emot detta hot?

Vi har ända sedan vi slutade att beundra Tyskland 1944 då Hitler förlorade slaget vid Normandie, haft kappan vänd i den vindriktning som styr mot USA. Plötsligt infördes lektioner i Engelska redan på lågstadiet, och vi lärde oss att älska amerikansk rockmusik.
Faktum är att hela västeuropa är amerikaniserat - från Kiruna i norr till Sicilien i söder - och det är så den vitrasige västerlänningen känner igen sina bröder i världen; genom att älska den amerikanska drömmen om rikedom och berömmelse förenas man över lite skön rock av Metallica och Bruce Springsteen. - Ja, det är ett så starkt amerikanskt inflytande, att även Måna-Fåna föredrar en skön elgitarr framför en orientalisk al-shababba.
Men visst är det amerikanska negervurmandet ett hot mot - inte bara svenskheten, utan även - den västerländska "White culture" traditionen. Vi har ju en tendens att imitera alla trender i amerika, och likaledes imiterar vi den rådande negertrenden; där etniska afrikaner tillsätts på div höga poster i samhället. (Waberi, Sabuni m.fl)
Den negroida rapmusiken och hip-hopen från USA förpestar den stolte svenskens kulturmedvetande, som gärna får sin musiksmak styrd och serverad av P3.

Så vi får alltså skilja på god och skadlig amerikanisering, där vi med fördel väljer den vita medelklassen i USA som förebilder istället för den kriminella och osmakliga afroamerikanska skräpkulturen.
Senast redigerad av Schnuppfen 2010-10-06 kl. 02:41.
Citera
2010-10-06, 02:41
Medlem
Ja, det är ännu en frukt av amerikaniseringen, vad jag skulle vilja kalla "ghettofieringen", att unga invandrare, främst andra generationens, identifierar sig med personer som 50 cents och diverse rappare, fast att deras situation inte är lika och att det inte är en bra förebild. Om vi ska vara ärliga så är det ju fler kids som springer runder och vill vara gangstrar än terrorister på Sveriges gator. Jag kan tycka att det är så sjukt att vilja välja den vägen när det finns sådana möjligheter i Sverige när skolan är gratis. Eller?
Citera
2010-10-06, 03:12
Medlem
NyanNyans avatar
Man är ju amerikaniserad sen barnsben, då man var naiv och inte ens kände till begrepp som kultur, kullturel tillhörighet, kulturarv osv.
Är väl rätt kört nu, men man kan ju försöka påverka hur kommande generationer ska växa upp och inte påverkas allt för mycket av så väl islamisering som amerikanisering.
Lite mer eroupeiskt borde det väl kanske vara om vi ska ta lite influenser eller importera musik eller tv-program och dyl. utifrån.
Själv är jag en sucker för japansk underhållning.
Senast redigerad av NyanNyan 2010-10-06 kl. 03:15.
Citera
2010-10-06, 03:19
Medlem
Skogsvattes avatar
Som flera andra redan påstått så är amerikaniseringen en oerhört destruktiv kraft. Från Hollywood till McDonads, och från "mångfald" till MTV och konsumtionssamhället. Vilka som står i spetsen för hela kablaget behöver jag väl knappast nämna - en ledtråd är att dom börjar på "j".
Citera
2010-10-06, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Som flera andra redan påstått så är amerikaniseringen en oerhört destruktiv kraft. Från Hollywood till McDonads, och från "mångfald" till MTV och konsumtionssamhället. Vilka som står i spetsen för hela kablaget behöver jag väl knappast nämna - en ledtråd är att dom börjar på "j".

Rätt

Många av amerikanska kultur handlar om att konsumera konsumera konsumera konsumera, att man ska köpa onödigt saker som gör oss känner bättre. Vi lever i ett konsumtionssamhälle. Se på julen, förr man behövde inte köpa massa saker utom presenter,mat och en julgran men nu det är massa juldekorationer, ljus,utomhusbelysning,dvärgar,pepparkaka,adventska lendrar,adventsljusstake samt en xbox till kidsen.

Se bara på coca cola reklamen, Tur att många svenskar har valt att fortfarande använda julmust.
Citera
2010-10-06, 07:29
Medlem
Alla kulturer har vissa positiva och negativa drag. Sverige har länge haft en tendens att importera kultur från andra länder ex Frankrike på 1700-tal, Tyskland 1800-1940 och USA därefter. Den amerikanska kulturen har en rad imponerande företeelser som öppenhet, acceptans osv. Tyvärr känns det som om amerikanen börjat få lite för mycket av det goda och börjar degenereras.

Sverige borde istället se till sina egna unika möjligheter och betona sådant som det är bra på som logik, solidaritet, praktiskhet, uthållighet osv. Framförallt bör vi ifrågasätta vår starkt kommersiella inriktning och istället vaska fram någon ekologisk/hållbar/kulturell kvalitetsutveckling av samhället. Tror det är dags för omvärlden att bli lite mer som oss Svenskar
Citera
2010-10-06, 10:35
Medlem
OffensiveShits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Tror det är dags för omvärlden att bli lite mer som oss Svenskar

Den dagen det händer skjuter jag mig själv.
Citera
2010-10-06, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveShit
Den dagen det händer skjuter jag mig själv.

Just det glömde bort Svenskarnas självhat som kanske är ett mindre lyckat karaktärsdrag.
Citera
2010-10-06, 11:45
Medlem
Jag avskyr amerikansk skräpkultur i form av t.ex. MTV, men frågan är vad man ska göra åt det? Om folket tar till sig det så finns det inte så mycket man kan göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in