2010-10-05, 22:26
Medlem
Vi köpte en tvättpelare från tretti.se och våran Bosch WAS32461SN http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=335561 har börjat låta och slamra.

Vi köpte denna tvätt plus tork för nästan 14000kr i mars 2009. Under hösten 2009 började TM att låta och slamra mer och mer och mer för att låta rejält och att prata medans TM centrifugerar går inte om man är i samma rum (tvättstugan)

En reklamation gjordes till BSHG februari 2010 ( Bosch i Solna) och en serviceverkstad på min ort (den enda som är av Bosch auktoriserad) kom hem och de var hemma 3 gånger fram till sommaren.
Hösten och augusti kom och till slut kom de fram till att var någon dämpare inne i maskinen som var defekta.

Innan bytet så ville inte den lokala servicefirman ta på sig något ansvar utan de tyckte att TM lät som den brukade eftersom dom jämfört med andra likvärdiga maskiner (obs LIKVÄRDIGA)

5-6 gånger har firman varit hemma och den 7 gången kom dom hem till oss, de fick lyssna och ja den lät nog 1 % mindre efter bytet men bytet av dämparna gjorde inte TM tyst och vibrationsfri.

Under denna resa har jag varit i kontakt med Bosch flera gånger via mail då servicefirman inte åtager att kontakta mig enligt ök, skiter i att ringa upp etc.

Efter senaste kontakt så skulle killen som var hemma hos oss skriva ett papper till Bosch där vi skulle byta maskinen men då säger Bosch så här (enligt den lokala servicefirman)

OM det mot förmodan inte är fel på TM efter vår kontroll så är det ni (lokala servicefirman) som får betala frakt ned till Bosch BSHG i Solna, frakten av den nya maskinen samt kostnaden för en ny maskin.

Glasklart? den lokala servicefirman är helt enkelt inte professionella nog att avgöra en sådan sak, att kunna felsöka.
Dessutom tog det lång jävla tid innan Bosch kom på att säga till den lokala servicefirman att dom skulle testa att byta dämparna inne i TM.
Den lokala servicefirman kom alltså inte på det själva.

Efter att firman sa det till mig så trodde dom att faran var över. Nej nej nej, jag tog kontakt med tretti.se och gjorde en reklamation där där dom ville ha in papper från firman. Vad skickar då då? Jo ETT ENDA papper på det rep de gjorde, inte en susning om att de varit hemma hos oss 5-6 gånger.
Dessutom säger den lokala servicefirman till tretti.se att "maskinen fungerar helt normalt..." trots att de säger annat till oss nämligen att den vibrerar dock om försiktigt uttalande. ( dom får ju tydligen själva stå för kalaset)

Den lokale servicefirman till tretti.se: Maskinen fungerar helt normalt.
Den lokale servicefirman till oss: Ja maskinen vibrerar ju lite...(efter bytet)

Nu är jag på ruta noll igen. Servicefirman vill helst inte ha med mig att göra och Tretti hänvisar mig till ARN (YES, flera månader till att vänta) och Bosch skall jag försöka tala med igen och kontrollera den lokale servicefirmans påstående om dennes kostnader.

Hur ska jag agera här? Om jag skall skriva till ARN måste det ske snyggt och framför allt borde jag skicka med inlagor om servicefirmans besök.
Helst av allt försöka få Bosch att agera och tänka om.

Juridik skulle jag pluggat!!
Senast redigerad av bakl 2010-10-05 kl. 22:28.
Citera
2010-10-05, 23:48
Medlem
flohult1s avatar
Enligt konsumentköplagen har du TVÅ års fabriksgaranti på en ny vara- så är maskinen sönder SKA du ha rätt till en NY fungerande maskin. Usch- sånt här gör mig helt enkelt skitförbannad. Hävda din fabriksgaranti som ALLTID är två år enligt konsumentköplagen- ring kundservice - skriv även mail där du hävdar din rätt- vill dom inte kännas vid detta så säger du att du går vidare till både allmänna reklamationsnämnden PLUS att du vänder dig till media- där du har kontakter som innebär för företaget att deras service eller brist på service kommer att synas till över 800 000 läsare inom det snaraste. Börja med att maila och ringa kundservice, hävda konsumentköplagen- fortsätter dom trilskas- Skicka ett PM till mig !
Citera
2010-10-06, 01:12
Moderator
Semesters avatar
Arbetsliv->Juridik
/Mod
Citera
2012-03-15, 18:07
Medlem
jag har en assistent som de valt fel material till blandaren
läs här mailen

Då skulle detta inte ha inträffat eller så har ni använt ett diskmedel som är för koncentrerat i för stor mängd.

Med vänliga hälsningar,
Kent Bergman

BSH Home Appliances AB
Quality Development & Claims

Landsvägen 32, S-16929 Solna
Box 503, S-16929 Solna
Tel.: 0771-11 22 77
Fax: 08-734 13 30
reklamationer@bshg.com
http://www.bsh-group.com

BSH Home Appliances AB, Landsvägen 32, S-16929 Solna
Styrelseordförande: Thomas Baader
Styrelsen: Martin Knobloch (CEO), Michael Wirzberger, Christian Prenzel, Ulf Gunnar Troedsson, Andrew Allen, Anita Wikman
Styrelsens säte: Stockholm; Organisations nummer: 556201-4182

Vi ber dig lägga märke till att detta e-postmeddelande kan innehålla konfidentiell information. Om du felaktigt blivit mottagare av detta meddelande, ber vi dig informera avsändaren om felet genom att använda svarsfunktionen. Vi ber dig också att radera e-postmeddelandet utan att skicka det vidare eller kopiera det.

Sent: Wednesday, March 14, 2012 10:54 AM
To: reklamationer (VNE-CSC)
Subject: RE: Bosch - Reklamationer

detaljen har ej diskats i diskmaskin enbart varmvatten och diskmedel
jag är ingenjör och förstår att detta är ett fel i materialval till den aktuella detaljen tidigare produktserier var denna detalj kromad nu i gjutgods

From: reklamationer@BSHG.COM
To: h.poc@hotmail.com
Date: Wed, 14 Mar 2012 09:51:31 +0100
Subject: RE: Bosch - Reklamationer

Vi beklagar det bekymmer ni upplever med er hushållsassistent.

Jag har tittat på det här och anledningen till att degkroken släpper svart från sig beror på att den diskats i diskmaskinen.

Detta är inte ett tekniskt fel utan ett sk handhavandefel och täcks således inte av garantin eller reklamationsrätten.

Vill ni beställa en ny degkrok ber vi er att kontakta reservdelar på 0771-112277 eller via hemsidan på

www.bosch-eshop.se

Även om vi alltså tyvärr inte kan gå dig till mötes vad gäller denna reklamation,
vill vi tacka dig för det förtroende ni visat våra produkter,
och ännu en gång beklaga det bekymmer ni upplever.

Med vänliga hälsningar,
Kent Bergman

BSH Home Appliances AB
Quality Development & Claims

Landsvägen 32, S-16929 Solna
Box 503, S-16929 Solna
Tel.: 0771-11 22 77
Fax: 08-734 13 30
reklamationer@bshg.com
http://www.bsh-group.com

BSH Home Appliances AB, Landsvägen 32, S-16929 Solna
Styrelseordförande: Thomas Baader
Styrelsen: Martin Knobloch (CEO), Michael Wirzberger, Christian Prenzel, Ulf Gunnar Troedsson, Andrew Allen, Anita Wikman
Styrelsens säte: Stockholm; Organisations nummer: 556201-4182

Vi ber dig lägga märke till att detta e-postmeddelande kan innehålla konfidentiell information. Om du felaktigt blivit mottagare av detta meddelande, ber vi dig informera avsändaren om felet genom att använda svarsfunktionen. Vi ber dig också att radera e-postmeddelandet utan att skicka det vidare eller kopiera det.

Sent: Tuesday, March 13, 2012 3:18 PM
To: reklamationer (VNE-CSC)
Subject: Bosch - Reklamationer

Siemens

Meddelande: deg blandare i gjutgods på Mum6n släpper svart sot i kontaktytan ifrån sig vid med vita plast insatsen som den vilar på detta började för ca 1 år sedan men har nu blivit allvarligare bilder finns att sända

ni får läsa nedifrån och upp

som sagt köp ej bosch produkter fel materialval samt ej utbyte av felaktiga delar på garantin

endast anv varmvatten samt det mest kända och bästa diskmedlet (yes)
Citera
2014-01-03, 00:13
Medlem
Fick assistenten i julklapp och jag har inte kunnat använda den ännu. Exakt samma problem med sot från degkroken och även köttkvarnen. Jag har bara sköljt och handdiskat. Senaste försöket skrubbade jag så noga att delarna blev helt blanka men lik förbannat kommer sotet tillbaka. Har mailet Bosch nu men jag får väll säkert någon liknande utsaga som utmynnar i en void garuatillverkning det.

Om det verkligen är så att do. tillverkar hushållsmaskiner som är så känsliga att dom inte tål att diskas så kanske man skulle vara lite tydligare med det. Det är ju ändå ganska mycket pengar för en engångsmaskin. Jag gissar att Bosch tvättmaskiner inte tål tvättmedel och att Bosch elvispar är laktosintolerana också?? Någon som kollar det finstilta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in