Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Ja, fast nu är det "evangelicals" som gäller, och de är, på riktigt, Israeldyrkare av extrema mått. Israel och foster, det upptar typ 50% av de här dårarnas tankar. Jag äcklas personligen av Israelhyllandet, men det står en presidentpost på spel här. Vi får se hur hans stab tänker, jag tror inte de vågar riskera "evangelicals" inför supertisdagen. Som bäst får vi nog hoppas på ett "men" av någon sort.
Någon direkt attack mot Israel lär det inte bli nej, absolut. De flesta evangelikala rörelser håller ju likt delar av den svenska frikyrkligheten sionismen som en central trossats - den som välsignar Israel ska själv bli välsignad, och genom byggandet av och återvandrandet till ett starkt Israel påkallas Jesu återkomst.
Samtidigt förändras religion över tid, ibland till och med på kort tid utifrån politiska förtecken. Vad som nästan aldrig är fallet är att det sker genom någon form av attacker, upphävanden eller ens uttalade förringanden av en dogms betydelse. Religiösa urkunder tenderar ju att tillskrivas status som objektiv rätt och inte möjliga att förändra genom mänsklig vilja. Mänskliga sinnet däremot är alldeles för begränsat för att hålla intrikata och komplicerade trossystem med alla dess dogmer och framförallt dess vikt i huvudet samtidigt, vilket också löser frågan med motstridiga trossatser. För att förändra en religion kan man inte attackera dess dogmer, utan istället får man lyfta fram andra principer som vägledande och på så sätt göra de gamla obsoleta, förbisedda, bortglömda. Ett tydligt tema i omdanandet av Svenska kyrkan.
Jag tror inte vi kommer få se någon attack på Israel idag, inte ens ett balanserande "men". Jag tror vi kommer få ett "och":
"I am too a friend of Israel,
and that is why we need to focus on making America great again - only then could we be a truly good ally."
"I am too a friend of Israel,
and that is why i believe we must stop destabilizing the Middle East through bad deals and bad interventions."
Sliskigt, politikeraktigt, undslippande? Kanske. I gränslandet mot neokonservatism? Definitivt. Man måste helt enkelt börja någonstans när det kommer till religiös förändring, först när en sats är helt bortglömd eller obsolet kan man säga saker rakt i strid med den. Folk tenderar ju att tänka att det som är dåligt för muslimer är bra för Israel, det går givetvis att spela på givet att det knappast är aktuellt att prata öppet om att sionistiska intressen kanske är annorlunda än så. Det vore inte riktigt i linje med Trumps frispråkighet i andra frågor, men Israelfrågan är inte heller riktigt som andra frågor. Jag tycker mycket pekar på att nu är ett viktigt och kritiskt skede för hur Trump ska förhålla sig till Israel, för viktigt för att bara försöka undvika ämnet helt.
Allt ovan givetvis under förutsättning att Trump faktiskt inte är en stor Israelvän, det är ju inte helt enkelt att vara säker på var han faktiskt står.