Citat:
Ursprungligen postat av
endumbonde
Jag tror man måste förstå att Trump gör vad som helst för att få makten. Det innebar att utnyttja missnöjet som finns hos många människor gentemot eliten. Trump är inte politiker och kommer därför att i många fall agera lite hursomhelst som han själv känner för.
Det roliga i sammanhanget är att pk-folk blivit så upprörda över hans uttalanden. Vi vet att man kan säga väldigt mycket, men när det kommer till handling är det en helt annan sak. Trots detta så kommer han säkerligen att kunna genomföra betydligt fler beslut än vad Obama kunde, eftersom han inte kommer att bli blockerad på samma sätt som Obama blev.
En annan lustig sak är att flera av hans uttalanden låter värre än de är. Han vill utvisa 3 miljoner människor, framförallt kriminella, men också papperslösa och illegala. Det låter jättemycket, men så framgår det plötsligt att självaste Obama har redan utvisat 2,5 miljoner människor.
Likaså Trump vill bygga en mur. Men så påpekar någon mexican lite försynt att muren redan finns där och att den byggdes av Bill Clinton. Ehum...
Således, väldigt mycket är ordvrickningar och ett spel för galleriet. Inte desto mindre så är det självklart att Trump är väldigt oberäknelig. Ingen vet riktigt vad för politik han kommer att genomföra och på sätt och vis så tror jag inte han vet det själv.
Jag måste instämma där. Mycket låter omvälvande, fast det inte är det, och folk gick och blev lurade av Trumps uppskruvade retorik.
Dock tragiskt att han nu stimulerat en mängd högerextremister i USA. Men det skiter han i, liksom att han ev. även, indirekt, utnyttjat den rysk cyberkrigföring och informationskrig i eget makt syfte. Att beteckna Trump som en Machiavelli i kubik är närmast en underdrift.
Visst, det finns gott om andra maktmänniskor. Men de har i regel ideologiska ramar, moral och hämningar, vilket Trump, helt, verkar sakna. Han är den han behöver vara, bara han får mer makt. Detta känns iof oroande. Men vi får väl hoppas att det går bättre för det amerikanska styrelseskicket än det gick för von Papen att styra Hitler. Nu hoppas jag iof att inte Trump drivs av någon de facto fascistiskt ideologi, utan att han, i alla fall, "bara" är helt maktgalen.
För det "lustiga" är att han i NBC intervjun bara viftade bort sina tidigare uttalanden som betydelselösa, något som skall glömmas bort, nu när han är vald president. Men ord kan vara ytterst betydelsefulla. De kan ge legitimitet åt t.ex. extremhögern. Men det skiter Trump, som sagt, fullständigt i.