Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-09-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
En metod är ju att försvåra för företag att förlägga sin tillverkning och beskattningsbara vinster, jobbtillfällen osv utanför landets gränser. Även om Trumps ekonomiska politik är protektionistisk och skulle skada världshandeln i stort kan det mycket väl bli en vinst för USA.

Sänkta skatter kan också medföra att skatteintäkterna stiger. Dels gynnar det investeringar och uppmuntrar till mer jobb, och dels kan det locka hem bolag som flyttat utomlands.

Skattekakan är ju inte konstant utan påverkas av hur ett lands konkurrensförmåga ser ut.

och gör man det så förstör man omedelbart företags förmåga att konkurrera på en internationell marknad. USA:s bilindustri ex, ( det som finns kvar) kan omöjligt sälja bilar tillverkade i USA med amerikanska löner i Kina ex. ( den störst växande bilmarknaden av idag) om ex. franska biltillverkare kan glatt lägga sina tillverkningsindustrier i Kina. Svårt?

Sänkta skatter har inte denna effekt i en verklighet. Läs Piketty. Sänkta skatter för de mest besuttna i ett land ger inte fler arbetstillfällen/ satsningar eller att pengar "regnar ner till de i botten".
Pengar ackumuleras långsamt till några fåtaliga i världen, som stoppar in dem igen i räntepapper/ dyra värdelösa statusprojekt där sitter de sen still och gör inte en skit nytta för någon eller något i ett rörligt system utan den stora massan blir bara fattigare, förlorar kapacitet, möjligheter, och penningstyrka och därmed ökar den sociala oron i samhället för att till slut krascha…har vi inte lärt oss detta vid det här laget?

Pengar måste "rulla runt" och för att de ska det, så krävs det en stark medelklass. dvs att en så stor bredd av befolkningen som möjligt ges en ekonomisk möjlighet att starta företag, konsumera, anlita hantverkare, etc etc…för att de som sen kommer i tur, ska ha en chans till arbetstillfällen.

Ett Trump-tower per tionde år ger inga jobb…däremot 5 000 små husbyggen.
Detta fattar Hillary, och är exakt den typen av politik hon presenterar i sin inledning.
2016-09-28, 20:04
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Visst kommer väl en mur stoppa en del invandrare.
Men denna invandringen är ett lågt problem idag, bara för 10år sedan så hade ju en mur fyllt ett tydligt syfte.
Idag med minusinvandring, så är det svårt att motivera muren.
Inbilla sig en mur
Rädda republikaner, hur menar du där?
Kan tänka mig Mexikaner räddar MASSA av republikaner och deras trädgårdar(och demokrater också givetvis).
Och sen alla tunga och lågbetalda jobb, vem ska göra dom sen undrar jag.
Och kommer någon köpa meloner tex, om man nu blir tvingad att höja lönerna rejält.
Det kommer bli kris ett par branscher snart, oavsett om man bygger en mur eller inte tror jag(dock får tiden utvisa om jag hade rätt).

För vanligt folk handlar muren för mer att rädda folket ifrån mexikansk invandring.
För republikanerna som parti handlar det om att strypa inflödet med mexikanska röster till Demokraterna
2016-09-28, 20:04
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Visst kommer väl en mur stoppa en del invandrare.
Men denna invandringen är ett lågt problem idag, bara för 10år sedan så hade ju en mur fyllt ett tydligt syfte.
Idag med minusinvandring, så är det svårt att motivera muren.
Inbilla sig en mur
Rädda republikaner, hur menar du där?
Kan tänka mig Mexikaner räddar MASSA av republikaner och deras trädgårdar(och demokrater också givetvis).
Och sen alla tunga och lågbetalda jobb, vem ska göra dom sen undrar jag.
Och kommer någon köpa meloner tex, om man nu blir tvingad att höja lönerna rejält.
Det kommer bli kris ett par branscher snart, oavsett om man bygger en mur eller inte tror jag(dock får tiden utvisa om jag hade rätt).

Det är väl bra om inte folk kan ränna fram och tillbaka över gränsen illegalt?
2016-09-28, 20:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Ja, och där råder olika meningar. Fängelser kan man fly ifrån och hus kan man bryta sig in i. Sover du inomhus endast för värmen?
Det ändrar inte faktumet att en mur kommer inte betyda ett skit för smugglingen av droger, mer än de tar andra rutter.
Att inbilla sig nått annat är EXTREMT naivt.

Man borde nog inse om karteller klarar av att muta med $100000000 per månad, så är en sketen mur inte mycket hetsa upp sig över, de får in sina droger ändå.
Så därför är argumentet att vi ska bygga en mur för stoppa droger, ett argument som inte fungerar på nått sätt.
Och inte värt att nämnas ens, inte ens med fungerande liknelser.
2016-09-28, 20:05
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Hela tråden är en spekulation, varför ska jag inte få spekulera för?
Det jag säger att det inte är nått unikt för den ena eller andra kandidaten, dock tror jag inte Trump kommer bygga någon mur om han blir president.
Jag hela tiden sorterat den under skitsnack och icke trovärdigt.

Okej, jag hade fått för mig att du var säker att Trump inte skulle bli president samt att en mur inte skulle uppnå något syfte. Jag har antagligen sammanblandat dig med någon annan användare.
2016-09-28, 20:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
För vanligt folk handlar muren för mer att rädda folket ifrån mexikansk invandring.
För republikanerna som parti handlar det om att strypa inflödet med mexikanska röster till Demokraterna
De illegala får väl knappast rösträtt.
Men såklart dom tror väl om 20år när barnen växer upp, att detta är det som är "farligt" för dom.
Rätt lustigt sen när man tänker på det, att republikaner vill att så få som möjligt ska rösta(inte relaterat med Mexikanerna då).
2016-09-28, 20:09
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Det ändrar inte faktumet att en mur kommer inte betyda ett skit för smugglingen av droger, mer än de tar andra rutter.
Att inbilla sig nått annat är EXTREMT naivt.

Man borde nog inse om karteller klarar av att muta med $100000000 per månad, så är en sketen mur inte mycket hetsa upp sig över, de får in sina droger ändå.
Så därför är argumentet att vi ska bygga en mur för stoppa droger, ett argument som inte fungerar på nått sätt.
Och inte värt att nämnas ens, inte ens med fungerande liknelser.

Bör den idag befintliga gränskontrollen och bevakningen upphöra menar du? Den tycks ju inte vara 100-procentig och saknar därmed existensberättigande får jag förmoda, eller?
2016-09-28, 20:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Okej, jag hade fått för mig att du var säker att Trump inte skulle bli president samt att en mur inte skulle uppnå något syfte. Jag har antagligen sammanblandat dig med någon annan användare.
Aldrig uttalat mig om att jag är säker om Trump, men leta du så får vi analysera det du fått den tanken ifrån.
Frågan är mer varför är jag inte tillåten att spekulera i en tråd som handlar om just en spekulation till Trump som president.

Sen att muren inte skulle ha nått större syfte idag, den kan jag säga att jag säger.
Då drogerna hittar fram till konsument ändå, och invandringen ifrån söder är på minus(för tillfället i alla fall).
Så varför slösa upp mängder med miljarder på detta, förstår inte jag.
Måste finnas bättre saker att lägga detta.
Sen om man vill slippa drogproblemen ifrån Mexiko, så är det enkelt att fixa.
Och det är att legalisera droger.
2016-09-28, 20:12
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jag tror inte att många av anti trumparna tror på sina egna argument gällande muren de vill bara helt enkelt ha mer illegal invandring till USA av etnocentriska och ibland ideologiska skäl.
2016-09-28, 20:13
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Så han har ändrat sig nu? Jag trodde han ville dra ned.

Läser du någonsin vad andra skriver eller trollar du bara?

Att andra Trump supporar inte skäms över att ha dig i sitt läger är ett under
2016-09-28, 20:13
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
De illegala får väl knappast rösträtt.
Men såklart dom tror väl om 20år när barnen växer upp, att detta är det som är "farligt" för dom.
Rätt lustigt sen när man tänker på det, att republikaner vill att så få som möjligt ska rösta(inte relaterat med Mexikanerna då).

Nej. Men föder dem barn i USA så får dem rösträtt. Latinos flöder väldigt många barn. Det blir som en exponetntialfördelad kedjereaktion.
2016-09-28, 20:15
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Läser du någonsin vad andra skriver eller trollar du bara?

Att andra Trump supporar inte skäms över att ha dig i sitt läger är ett under

Vi skäms väldigt lite. Så länge vi vet att vi gör rätt för oss, än fast Trump inte kommer vinna valet, så är vi nöjd.

För oss är ärlighet väldigt viktigt än korrupt spel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in