2010-10-05, 19:29
Medlem
Flashoffs avatar
Har ett jätte problem. Har lyckats förstöra de primära partionerna i diskhanterningen. Alla är dynamiska och det går inte att ställa tillbaks dem till basic.

Är nu i ett läge där jag har försökt formatera datorn.

Disk 0 partion 2 300 MB 275 system
Disk O partion 3 14GB 14 GB Dynamisk
disk 0 inte allokerat utrymme 283 GB 283 GB

Det går inte att göra ett skit. Kan inte installera windows osv . kan ej formatera eller skapa nytt. Har tidigare försökt att ställa tillbaks från dynamiska till basic men det går inte.

Är jag helt kokt i bajs. Känns som datorn som är ehmm 1vecka gammal redan är förstörd. BTW jag ska aldrig mer köpa en HP. (mest skämmigt är att jag fick datorn från skolan som jag nyligen börjat på)

Om någon har en ide vad man kan göra så hade det varit GREAT. Men jag tror inte det finns någon annan väg än att lämn in den till skolans tekniker.
Citera
2010-10-05, 19:31
Medlem
Norezs avatar
du går i malmö gissar jag på. kör en formaterare som kan köras via CDläsaren
Citera
2010-10-06, 07:58
Medlem
Flashoffs avatar
Löste det med hjälp av en Linux skiva. Satan va enkelt
Citera
2010-10-06, 08:30
Medlem
Misstaget du gjorde var att du inte tog bort partitionerna innan du skapade nya som (snabb) formateras.

1. Starta datorn från Win CD/DVD skivan. När du kommer till stället där du väljer hårddisk partition så måste du ta bort partitionerna innan du skapar ny som du installerar på.

2. I diskhanteraren höger klickar du på den väljer du ta bort flera gånger tills den är svart och INTE grön eller blå. Sen kan du skapa nya partitioner.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken / Partitionen ser du i 2-3 olika rutor/bilder. Beroende på var/vilken du höger klickar på får du upp till 2-3 olika menyer med olika val.
Senast redigerad av panpo98 2010-10-06 kl. 08:33.
Citera
2010-10-06, 21:52
Medlem
Flashoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Misstaget du gjorde var att du inte tog bort partitionerna innan du skapade nya som (snabb) formateras.

1. Starta datorn från Win CD/DVD skivan. När du kommer till stället där du väljer hårddisk partition så måste du ta bort partitionerna innan du skapar ny som du installerar på.

2. I diskhanteraren höger klickar du på den väljer du ta bort flera gånger tills den är svart och INTE grön eller blå. Sen kan du skapa nya partitioner.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken / Partitionen ser du i 2-3 olika rutor/bilder. Beroende på var/vilken du höger klickar på får du upp till 2-3 olika menyer med olika val.

Det stämmer. Var det som jag lyckades klanta till. Dvs jag tog aldrig bort partitionerna utan satte i skivan och försökte installera o.s.v .

Men trodde aldrig att det skulle vara så simpelt med en linux skiva. Var ju bara att ta bort partitionerna och sen installera om allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in