2010-10-05, 15:29
Medlem
Hej,
Imorse s skulle jag starta min dator, men till min frvning s fick jag bluescreen direkt efter login screenen, s jag bestmde mig fr att koppla in och ut RAM/grafikkortet/hrddisken. Jag r 100% sker p att alla kablarna sitter rtt(jag satte tillbaka kablarna exakt likadant som de gjorde tidigare.)
Nr jag sedan kopplat tillbaka kablarna s startade jag datorn igen, och d fick jag ingen signal p monitorn, endast en svart skrm.
Jag har ven testat koppla in och ut strmfrsrjningen till monitorn, datorn och grafikkortet.
Mina 6-pinconnecters r inkopplade(2st), jag har ven testat byta plats p dem, utan ngon framgng.
Jag har aldrig tidigare haft ngra som helst problem att f bild p monitorn, men en sak vrd att nmna r vl att DSUB kabeln har glappat lite d och d(skrmen blev grn, men det fixade sig efter att man rrde lite p kabeln).

Det verkar som att monitorn mrker att DSUB kabeln r ikopplad iallafall, eftersom det kommer upp ett litet meddelande om monitorn inte har ngon signal om man drar ut kabeln.

Jag har ven testat att byta DSUB -> VGA adaptern, utan resultat. Jag har dock inte testat byta ut DSUB kabeln, eftersom jag inte har ngon i min nrhet.

Om det r ngot ni behver veta, frga grna s svarar jag s snabbt som mjligt!
Tack i frhand,
Skalman
Citera
2010-10-05, 17:10
Medlem
Du glmde vll inte att ta bort hrddiskarna ocks s att du vet om felet r i Windows eller i resten av datorn?

Du nmnde inte om du fick bild nr du testade tidigare.

Kan du startar i felskert lge (F8 om det INTE r en mrkesdator) ?
Senast redigerad av panpo98 2010-10-05 kl. 17:12.
Citera
2010-10-05, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Du glmde vll inte att ta bort hrddiskarna ocks s att du vet om felet r i Windows eller i resten av datorn?

Du nmnde inte om du fick bild nr du testade tidigare.

Kan du startar i felskert lge (F8 om det INTE r en mrkesdator) ?

Nej, jag testade faktiskt inte att ta bort hrddiskarna, men jag antar att det r windows det r fel p, eftersom jag kom till login-screenen.
Ja jag fick bild nr jag startade imorse(det var efter jag hade kopplat in och ut kablarna som bilden frsvann)
Det r svrt att starta datorn i felskert lge nr jag inte fr ngon bild :P Men jag hann aldrig testa det imorse innan jag kopplade in och ut komponenterna, mitt strsta problem just nu r att jag inte fr ngon bild.
Datorn r frresten ej en mrkesdator, och om det hjlper s r detta specsen:
Citat:
Ntagg: CORSAIR PSU 650W 120MM FAN ATX EPS12V
RAM: 2st - 2GB 1333MHZ DDR3 NON-ECC CL9 DIMM
Moderkort: GIGABYTE S-1156 P55 ATX PCI-E Audio7.1 GbLAN DDR3
Processor: AMD Phenom II X4 955 2,8GHz
Grafikkort: NVDIA Geforce 470 GTX 1280MB
Senast redigerad av skalman555 2010-10-05 kl. 17:46.
Citera
2010-10-05, 18:16
Medlem
Det dr gr inte ihop om jag inte missfrstr dig nu.

Man ska ha bild INNAN Windows startar s att man tex kan g in i bios och mecka ven nr man tagit bort alla hrddiskar, DVD och annan lagring.

Felskert lge:
Man trycker F8 INNAN Windows startar. INNAN Windows logon visar. INNAN Windows brja ladda.
Senast redigerad av panpo98 2010-10-05 kl. 18:29.
Citera
2010-10-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Det dr gr inte ihop om jag inte missfrstr dig nu.

Man ska ha bild INNAN Windows startar s att man tex kan g in i bios och mecka ven nr man tagit bort alla hrddiskar, DVD och annan lagring.

Felskert lge:
Man trycker F8 INNAN Windows startar. INNAN Windows logon visar. INNAN Windows brja ladda.
Nej, du missfrstog mig nog.
Imorse s fick jag signal till monitorn dvs jag kunde se "windows loading.." osv, och sedan en login-screen, men efter jag skrev in mitt lsenord fick jag bluescreen. Men nu nr jag startar datorn s r skrmen bara svart, dvs att jag inte ser ngon "windows loading..." eller login-screen.
Monitorns lampa r ven "orange", nr jag startar datorn, vilket r detsamma som nr datorn r avslagen, i vanliga fall s brukar den lysa "grnt" nr datorn r p och orange nr datorn r avslagen.

Jag vet hur man startar felskert lge, men det r svrt nr man inte kan se nr man skall trycka F8, och ven om jag skulle lyckas starta datorn i felskert lge s skulle jag fortfarande inte se ngot p monitorn.

Edit: Fr att uttrycka mig bttre: Monitorn r i standby (energisparar-lge) ven nr datorn r p, men i vanliga fall s r den bara i standby nr datorn r avstngd.
Senast redigerad av skalman555 2010-10-05 kl. 18:45.
Citera
2010-10-05, 18:55
Medlem
Nollstlla bios.
Ta frst bort strm kabeln frn datorn s att allt r helt dd. Ngra var ven tvingen att bort grafikkortet fr att f bild igen medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nn minut). Funkar den gr du in i bios, stll in det du vill och sparar.

Du borde ta bort hrddiskarna tills du ftt tillbaka bild igen s att du inte blandar ihop 2 olika problem.
Citera
2010-10-05, 19:44
Medlem
Nu mrkte jag en intressant grej, om jag endast kopplar in kabeln i den hgra 6-pinconnectern s snurrar inte flkten p grafikkortet, dock om jag kopplar in endast den vnstra s snurrar flkten. Skall det vara s?

http://i184.photobucket.com/albums/x...ce-GTX-470.jpg
(En bild p 6-pinconnectern p grafikkortet, notera att bilden r upp-och-ned. Om jag stoppar in kabeln endast i den kryssade connectern s snurrar ej flkten p grafikkortet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in