2012-05-10, 18:36
Medlem
cupcakemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Min tanke är att det inte borde vara någon skillnad alls. Alla ska få genomföra testet på samma villkor.

Säg att jag (90 Kg) och Pelle (60 Kg) kan springa exakt lika långt. Om jag då tar bort trettio kilo den dagen vi ska springa så kommer jag springa längre än Pelle, då jag är van att flytta en kropp på 90 kilo, inte en på 60.

Och det är här cykeln kommer in i problemet, där spelar din vikt ingen roll. Pelle och jag har exakt lika tungt att trampa iom att cykeln är upphängd. Så därför måste jag trampa längre än Pelle, för annars hade det varit som att jag sprungit ikapp med han 30 kilo lättare än vad jag egentligen är.
Senast redigerad av cupcakeman 2012-05-10 kl. 18:39.
2012-05-10, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cupcakeman
Vägdes in på 90 kilo så det blev ett jävla massa trampande.

Men blev disraherad på slutet vilket gjorde att cykeln pep, bara några sekunder från en 5a. Men hade kunnat cykla lite till, kanske upp till en 6a när cykeln pep.

För på yrkesvägledaren lät det mer som att grundkonditionen är mer ett riktmärke för vilka tjänster man kan söka, 4a för icke aktivt stridande, 6a för markstrid och 8a för röjdyk. Iom att "Den kan man träna upp".

Såvitt jag vet är det fem för markstrid som gäller, jag har för mig yrkesförrättaren visade mig det sist jag mönstrade.
2012-05-11, 11:16
Medlem
cupcakemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aralyon
Såvitt jag vet är det fem för markstrid som gäller, jag har för mig yrkesförrättaren visade mig det sist jag mönstrade.

Kan mycket väl stämma. 4, 6, 8 var dock det jag hörde.
2012-05-11, 12:59
Medlem
Sllones avatar
Har man bra chanser att komma in om man drar en 7a och cycklar en 7a, lr åtminstonde cycklar en 6a?
2012-05-11, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sllone
Har man bra chanser att komma in om man drar en 7a och cycklar en 7a, lr åtminstonde cycklar en 6a?

Det beror ju på vad du får för betyg hos psykologen och datortestet. Men rent fysiskt så finns det ingen tjänst som kräver mer än en 7:a så där har du goda chanser, dock har folk som söker renodlade stridstjänster oftast högre än 7/7, så du kan bli utkonkurrerad ändå.
2012-05-11, 16:13
Medlem
Hej!

Jag var och mönstrade idag och cykeln var bland det jobbigaste jag gjort. Fick en 8a, men mina ben var typ slut vid 7.. tror det handlar väldigt mycket om vilja.

Det som man måste tänka på när det väl är dags är att det är då och bara då som det gäller. Även om ni känner att benen håller på att dö så fortsätt kämpa!

Fick 8r på allt och är preliminärt antagen till militärpolis-utbildningen! Kommer bli spännande.

Lycka till allihopa!
Senast redigerad av DrJackson 2012-05-11 kl. 16:26.
2012-05-11, 16:24
Medlem
Ni som redan har hunnit antagningsprövat, vad sökte ni?
2012-05-11, 16:25
Medlem
VikingPoliss avatar
Har varit sjuk hela veckan och är det fortfarande, förkylning med lite halsont. Har kunnat jobba på kvällarna men mår fan inte bra morgon och natt. Ska mönstra på måndag, borde jag ringa redan idag och fråga om annan tid eller vänta och se om jag mår bättre? De kanske inte vill att man ska ringa samma dag. Har inte bokat några tågbiljetter än.
2012-05-11, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Har varit sjuk hela veckan och är det fortfarande, förkylning med lite halsont. Har kunnat jobba på kvällarna men mår fan inte bra morgon och natt. Ska mönstra på måndag, borde jag ringa redan idag och fråga om annan tid eller vänta och se om jag mår bättre? De kanske inte vill att man ska ringa samma dag. Har inte bokat några tågbiljetter än.

Det känns väl nästan som att det är lika bra att be om en annan tid i det läget för att vara på den säkra sidan.
2012-05-11, 16:43
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJackson
Det känns väl nästan som att det är lika bra att be om en annan tid i det läget för att vara på den säkra sidan.

Tycker det också, gör mig själv mest rättvisa om jag kan vara helt frisk när testerna görs dessutom.
"Möjligheten att ändra tiden för testerna är mycket begränsad" står det ju på kallelsen men eftersom jag har en relativt tidig antagningsprövning kanske chansen är lite större för ny tid. Det tycker jag de borde kunna ordna

Edit:
Växeln stänger visst 16 på vardagar, just my luck. Antar att man måste vänta till måndag morgon och ringa då. Ingen som vet om det går att ringa något annat nummer än 0771-244000? Osäker på om jag ska beställa några biljetter man kanske hinner bli frisk.
Senast redigerad av VikingPolis 2012-05-11 kl. 17:02.
2012-05-11, 17:40
Medlem
NickeNyfiken..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJackson
Hej!

Jag var och mönstrade idag och cykeln var bland det jobbigaste jag gjort. Fick en 8a, men mina ben var typ slut vid 7.. tror det handlar väldigt mycket om vilja.

Det som man måste tänka på när det väl är dags är att det är då och bara då som det gäller. Även om ni känner att benen håller på att dö så fortsätt kämpa!

Fick 8r på allt och är preliminärt antagen till militärpolis-utbildningen! Kommer bli spännande.

Lycka till allihopa!

Hur länge cykla du då?
Vilken är speeden/hastigheten(går det att kolla?) man måste hålla under cyklingen? Tänkte om man kunde jämföra med cykeln på gymmet.
2012-05-11, 18:30
Medlem
Hoylers avatar
styrka: 8.

cykel (kondis): 7.

riktigt nöjd, och de ser ut som att jag kommer få göra GMU i hemstaden Uppsala

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in