2011-11-21, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klisso
Mönstrade 1 oktober

Dator: 8
Cykel: 9
Styrka: 9
Psykolog: 8/8
Godkänt jägartest
Godkänd hörsel,syn. läkare
Tjänstbarhet A

Sökte först Pilot/helikopter men failade på dem efterföljande testerna, har Amf1 Berga som andra val och borde väl komma in där tycker jag. Men har inte bestämt mig 100% om jag skall tacka ja, har ju bil, boende, jobb osv känns som att det är ett steg tillbaka i tiden. Dessutom får jag ut en soldats grundlön på 2 veckor efter skatt så det känns också lite halvt segt..

Det är inte ett yrke du blir rik på pengar av, utan ett yrke som du blir rikt på erfarenheter av.
2011-11-21, 20:15
Medlem
Hej hopp.

Jag som många andra här har sökt till Amf1. Om jag har förstått rätt så får vi reda
I mitten på dec om man kommit in. Varför skickar dom ut om en informationdag i januari nu när man bara är preliminärt antagen till tjänsten. Vad är vitsen med det hela?
2011-11-21, 20:22
Medlem
HermesSalibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
Lämna understället hemma. Vi fick inte bära egna underställ eftersom de inte var testade för FMs krav vad gällde brandsäkerhet m.m. Plus att dina blivande plutonskamrater förmodligen kommer tycka du är lite "konstig".

På tal om kniv så skulle jag välja F1 eller S1 före A1. Man behöver inte ha en särskilt stor kniv för att den ska fylla sin funktion i det militära.

Tackar för svaret, kunde nästan lista ut att matrialen måste vara prövade av FM, så eget underställ osv går bort. Ska se om jag inte kan skaffa fram en S1 istället för A1an då den faktiskt är lite för stor. Jävligt go att ha när man ska klyva ved men en vanlig mindre kniv funkar ju också och är lättare att bära.
2011-11-21, 20:25
Medlem
JonathanFreeloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klisso
Mönstrade 1 oktober

Dator: 8
Cykel: 9
Styrka: 9
Psykolog: 8/8
Godkänt jägartest
Godkänd hörsel,syn. läkare
Tjänstbarhet A

Sökte först Pilot/helikopter men failade på dem efterföljande testerna, har Amf1 Berga som andra val och borde väl komma in där tycker jag. Men har inte bestämt mig 100% om jag skall tacka ja, har ju bil, boende, jobb osv känns som att det är ett steg tillbaka i tiden. Dessutom får jag ut en soldats grundlön på 2 veckor efter skatt så det känns också lite halvt segt..

Om du är så osäker tycker du ska ringa och be att dom tar bort din ansökan så chansen ökar för oss med lite sämre resultat som verkligen vill in (som dessutom inte har vare sig bil, jobb eller eget boende)
2011-11-21, 20:42
Medlem
krillepilles avatar
Himla många som sökte till amf1, tur att jag inte valde det då även jag var sugen på det. Är ju betydligt större chans att man kommer in om man sökt något annat än amf1/jägare/pilot som 50% verkar söka till. Det är ingen mer som har sökt till någon sou befattning? Har nämligen gjort det och hoppas väldigt mycket på att jag kommer in men vet inte hur mina resultat står sig jämför med andras som också sökt sou, så pma gärna eller skriv vad ni fick på testerna. Är mest nyfiken och vill veta om jag ens har någon chans att komma in så man inte sitter här och hoppas i onödan.

Sen undrar jag ifall det är något mer man kan tänkas behöva till gmun än en kniv. Jag hade inte ens funderat på att köpa mig en kniv så man kanske får köpa en om det nu behövs. Hur är det med skor, duger försvarets standard kängor eller kan det vara en vettig investering att köpa sig ett par?
2011-11-21, 20:45
Medlem
FJS är tillbaka > http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Livregementets-husarer-K-3/Nyheter/Fallskarmjagarutbildningen-aterupptas-2012/
2011-11-21, 20:46
Medlem
elleps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillepille
Sen undrar jag ifall det är något mer man kan tänkas behöva till gmun än en kniv. Jag hade inte ens funderat på att köpa mig en kniv så man kanske får köpa en om det nu behövs. Hur är det med skor, duger försvarets standard kängor eller kan det vara en vettig investering att köpa sig ett par?

Ska du göra GMU på tre månader behöver du inte införskaffa en pinal. Eller, en väldigt billig digital klocka är väl fin att ha. Resten som är essentiellt får du på plats. Försvarets standard-kängor (Marschkänga 90 om jag inte minns helt fel) är ganska kassa men duger definitivt i tre månader om du inte har haft tidigare problem med fötterna/benen.

Citat:
Ursprungligen postat av St.Hollie
FJS är tillbaka > http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Livregementets-husarer-K-3/Nyheter/Fallskarmjagarutbildningen-aterupptas-2012/

Håhå, se där! Kul att de öppnar kursen, tråkigt att inte personalförsörjningen fungerar som de hoppades på. Nåja, vi får väl ge det ett par år...
Senast redigerad av ellep 2011-11-21 kl. 20:48.
2011-11-21, 23:07
Medlem
Hörde från en polare som mönstrade idag att amf1 planerar att utöka platserna till 115. Någon som kan bekräfta detta? Det är för övrigt 160 sökande i nuläget.
2011-11-21, 23:11
Medlem
traedets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockport
Sökt & sökt men ej hittat.

Frågan är om man ansöker GMU och undanhåller info om tidigare depression/ångest, och ljuga för psykologen. Får FM begära ut, eller har dom redan tillgång till ens sjukjournal?

Tack på förhand!

Att ljuga under psykolog samtal är inte bra. Det är lika bra att säga att man har haft depression men att det är en svunnen tid och att man lärt sig och gått vidare i livet. Om nu så fallet är.
Det kan komma fram att man ljugit och då får du med största sannolikhet aldrig vistas i gröna kläder what so ever.
2011-11-21, 23:12
Medlem
traedets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellep
Försvarets standard-kängor (Marschkänga 90 om jag inte minns helt fel) är ganska kassa men duger definitivt i tre månader om du inte har haft tidigare problem med fötterna/benen.
Kängorna har fått en uppgradering så nu är dom faktiskt ganska behagliga!
2011-11-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krillepille
Himla många som sökte till amf1, tur att jag inte valde det då även jag var sugen på det. Är ju betydligt större chans att man kommer in om man sökt något annat än amf1/jägare/pilot som 50% verkar söka till. Det är ingen mer som har sökt till någon sou befattning? Har nämligen gjort det och hoppas väldigt mycket på att jag kommer in men vet inte hur mina resultat står sig jämför med andras som också sökt sou, så pma gärna eller skriv vad ni fick på testerna. Är mest nyfiken och vill veta om jag ens har någon chans att komma in så man inte sitter här och hoppas i onödan.

Jag sökte också SOU, Hkptekniker, som första handsval. Även jag är lite orolig om jag kommer in eller ej. Sitter väl på helt okej resultat, du kan hitta dem i den andra tråden, men känns ändå som det kan bli tufft eftersom det bara finns 12 platser.. jag sökte som nummer 9 och det var i början av den tredje veckan. så det borde sluta upp med kanske 20-25 sökande vilket gör att hälften går bort
Senast redigerad av CarlAleander 2011-11-21 kl. 23:23.
2011-11-21, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskjude
Hur många sökande var det till ditt andrahandsval?

Tror det var typ 7 stycken på 6 platser eller nått liknande.

På MarinB var det 8/8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in