2011-03-31, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Alltså, fråga dig själv såhär: Vad händer om jag får fuktiga ögon i en stridssituation? Kommer fienden vänta några minuter? Kommer jag kunna chilla tills ögonen fungerar normalt igen och fortsätta strida då?

Vill inte vara elak eller så, men jag tror du vet svaret själv.

vet vad du menar, men som jag sa, det är ingenting som jag har något problem med i vanliga fall, händer sällan och jag blir inte blind, men tror jag hamnade på runt 0.7 i syn när jag testa på bilskolan istället för 1.0. vet inte vad som e gränsen för stridsbarhet C men har ingen lust att få det för att jag hade otur med timingen
2011-03-31, 16:30
Medlem
Okej, här kommer update från mitt belastningsregister:

Avsnitt: 3 Föreläggande av ordningsbot 2008-05-07

Underlåtenhet att vid färd med motorcykel/moped använda skyddshjälm/ha skyddshjälmen fastspänd på föreskrivet sätt.

Avsnitt 2: Åtalsunderlåtelse 2009-10-20

1. Narkotikabrott (ringa)

2. Narkotikabrott (ringa)
(De hade tydligen tagit mig för både bruk och innehav utan min vetskap)

avsnitt 1: Strafföreläggande 2010-06-03

Olovlig körning

Såå, vi ses väl om sisådär en 10 år istället gubbar.

Jag trodde att jag hade en "prick" men nej. Nu blir det till att ringa FM och dra in ansökan
Senast redigerad av nikkar 2011-03-31 kl. 16:34.
2011-03-31, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikkar

Underlåtenhet att vid färd med motorcykel/moped använda skyddshjälm/ha skyddshjälmen fastspänd på föreskrivet sätt.

Olovlig körning

Jag trodde att jag hade en "prick" men nej. Nu blir det till att ringa FM och dra in ansökan

Bra, FM har nog med snorungar redan.
2011-03-31, 16:54
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikkar

Olovlig körning

Jösses, ja du får nog vänta ett tag. ler
2011-04-01, 17:11
Medlem
Jag gjorde lumpen för 6-7 år sedan och funderar nu på att söka GMU, för att repetera det jag tidigare lärt mig och sedan ev. söka anställning…

Någon här som tidigare gjort lumpen och kommer söka till GMU? Eller gör GMU nu?
2011-04-01, 17:35
Medlem
19vator91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holksson
Jag gjorde lumpen för 6-7 år sedan och funderar nu på att söka GMU, för att repetera det jag tidigare lärt mig och sedan ev. söka anställning…

Någon här som tidigare gjort lumpen och kommer söka till GMU? Eller gör GMU nu?

Om du redan har gjort värnplikt så kan du nog söka anställning utan att göra GMU.
Det finns lediga tjänster där man söker folk som redan har genomfört värnplikt, skulle man bli anställd så kommer man säkert få någon form av reputbildning i början.
2011-04-01, 21:22
Medlem
oRuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19vator91
Om du redan har gjort värnplikt så kan du nog söka anställning utan att göra GMU.
Det finns lediga tjänster där man söker folk som redan har genomfört värnplikt, skulle man bli anställd så kommer man säkert få någon form av reputbildning i början.

Jep, tror de flesta anställningarna har strid och stridsövningar o lite basic grejjer första halvåret om jag inte läst helt fel
2011-04-02, 00:02
Medlem
Hittade en månad gammal klipp om GMU-rekryter i K3 och såg en kostig grej.

http://www.youtube.com/k3webb

Vid 1.10 så ställer några rekryter sig nån meter framför de övriga och utför andra uppgifter, som att bekräfta antalet närvarande i gruppen och göra honnör för befälet. Varför undrar jag då, varför har dessa fått den uppgiften? Tack
2011-04-02, 00:37
Medlem
19vator91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nova1990

Vid 1.10 så ställer några rekryter sig nån meter framför de övriga och utför andra uppgifter, som att bekräfta antalet närvarande i gruppen och göra honnör för befälet. Varför undrar jag då, varför har dessa fått den uppgiften? Tack

Jag antar att de är gruppchefer. Deras uppgifter är att ansvara för sin grupp och lämna av till befälen vid uppställningar och liknande. Nu vet inte jag om det är samma rekryter som alltid är chefer, men under min GMU så bytte man varje vecka så att alla fick testa på att vara chefer.
2011-04-02, 00:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nova1990

Det är en avlämning. Chefen för varje grupp kommenderar sin grupp i givakt för att sedan lämna av dem till befälet så befälet vet hur många man är osv. Här ser det ut som att det är gruppcheferna som lämnar och tidigare har jag bara sett att en dagelev lämnar av en hel pluton.

Lite smått skrattretande att de verkar ha nån sorts jävla honnör-festival inomhus med mössorna på. Är det verkligen SOP på K3?
2011-04-02, 00:48
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19vator91
Jag antar att de är gruppchefer. Deras uppgifter är att ansvara för sin grupp och lämna av till befälen vid uppställningar och liknande. Nu vet inte jag om det är samma rekryter som alltid är chefer, men under min GMU så bytte man varje vecka så att alla fick testa på att vara chefer.

Dagelever som det kallas
2011-04-02, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Det är en avlämning. Chefen för varje grupp kommenderar sin grupp i givakt för att sedan lämna av dem till befälet så befälet vet hur många man är osv. Här ser det ut som att det är gruppcheferna som lämnar och tidigare har jag bara sett att en dagelev lämnar av en hel pluton.

Lite smått skrattretande att de verkar ha nån sorts jävla honnör-festival inomhus med mössorna på. Är det verkligen SOP på K3?

Nu vet jag inte vad SOP betyder men på k3 räknas korridoren som utomhus. Kommer inte ihåg exakt varför men det är nåt i stil med att det var så kallt i korridorerna i början på 1900-talet så att folk bar utomhuskläder där och detta ska leva kvar av nån anledning!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in