2011-01-19, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nova1990
Fan ni som har mönstrat, hur mycket kondition är det egentligen på cyklingen? Jag tränar inget kondition nu, utan cyklar väldigt mycket. Jag brukar cykla på max belastning nere på gymmet i 30 min (jobbigt), men jag kan inte springa 2-3 km i streck.

Tror ni jag kommer klara mig ganska bra på cykeltestet ändå, med tanke på att jag klarar mjölksyran bra men inte konditionen? Tack på förhand.

Mvh

Tror du verkligen kommer få ett bra resultat om du cyklar ofta och så långa pass på den belastningen!
Jag hade ett riktigt bra flås när jag gjorde mönstringen men mina ben svek mig nästan 10 sek innan
8:an :S Sprang då och då innan jag mönstrade och kom ofta under 12 min på 3 km (i spår)..
2011-01-19, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderalma
Mjölksyran brukar svika dom flesta, har inte hört någon som inte pallade konditionen

Edit: Ja, Jag tror du kommer klara cyklingen utmärkt

Bättre kondition = mindre syra och vise värsa. så att det blir ju fel att säga att mjölksyran sviker men inte konditionen!
2011-01-20, 00:01
Medlem
aNKones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
Jägare lär väl inte få överskrida 190 cm.

Det tror jag faktiskt att dom får.
Frågade angående längdkrav för jägare längre bak i tråden, och då sades det att det gick att vara över 190 iaf.

Någon som kan upplysa om detta stämmer, eller om jag får böja på knäna vid mätningen?
2011-01-20, 00:08
Medlem
Kipdrordys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimekylg
Bättre kondition = mindre syra och vise värsa. så att det blir ju fel att säga att mjölksyran sviker men inte konditionen!

det tyckte jag att jag kände när jag mönstrade under övergångstiden (09) att benen blev bara stumma fast jag hade precis fått upp flåset. så mjölksyre träning är att rekommendera,jag höjde mig ialf förra mönstrigen till 7
2011-01-20, 00:09
Medlem
Citat:

I det här fallet, benen, så har mjölksyran en mycket större betydelse, vetenskapligt bevisat. En förbättrad kondition kan inte garantera bättre immun mot mjölksyra. Man kan spring 2 km på 8.5 min men kanske inte kan hålla 5-kilos vikt vinkelrät(90 grader) med armarna i 2 min.
2011-01-20, 00:14
Medlem
Tack för era råd och motivation Willhelmut och Moderalma. Jag ska fortsätta cykla och får hoppas på att mjölksyran håller hela vägen =)
2011-01-20, 00:24
Medlem
Citat:
Tack för era råd och motivation Willhelmut och Moderalma. Jag ska fortsätta cykla och får hoppas på att mjölksyran håller hela vägen =)

Gå ut och jogga lite också så att du inte förlorar på flåset när du har så bra uthållighet i benen! Det skulle ju suga ganska hårt..!
2011-01-20, 00:25
Medlem
Citat:
I det här fallet, benen, så har mjölksyran en mycket större betydelse, vetenskapligt bevisat. En förbättrad kondition kan inte garantera bättre immun mot mjölksyra. Man kan spring 2 km på 8.5 min men kanske inte kan hålla 5-kilos vikt vinkelrät(90 grader) med armarna i 2 min.

Mjölksyran har en mycket större betydelse än kondtionen eller vadå? Dom hänger ju ihop.

bättre Kondition ger dig bättre syreupptagning. Bättre syreupptagning ger mindre mjölksyra (då det är det ämnet som bildas i musklerna vid syrebrist).
2011-01-20, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aNKone
Det tror jag faktiskt att dom får.
Frågade angående längdkrav för jägare längre bak i tråden, och då sades det att det gick att vara över 190 iaf.

Någon som kan upplysa om detta stämmer, eller om jag får böja på knäna vid mätningen?

Som sagt, officiellt vet jag ej vad som sägs, men jag känner ett antal pers från olika jägarförband som är över 190cm. Har även själv sett en hel del som är längre än så från de olika förbanden.
2011-01-20, 00:39
Medlem
Citat:
Mjölksyran har en mycket större betydelse än kondtionen eller vadå? Dom hänger ju ihop.

bättre Kondition ger dig bättre syreupptagning. Bättre syreupptagning ger mindre mjölksyra (då det är det ämnet som bildas i musklerna vid syrebrist).

Jo självklart hänger de ihop, jag har inte påstått motsatsen heller. Dock försöker jag intyga att ibland kan mjölksyran vara lite oberoende från konditionen, beroende på vilken muskelgrupp det är ifråga. Jag känner många som hamnar i acidos väldigt fort trots utmärkt kondition. Hur bra kroppen kan hantera ADP och PI i musklerna kan variera mycket från person till person. Men klart, generellt sett hänger mjölksyra och kondition ihop.
2011-01-20, 01:00
Medlem
Oswaldos avatar
Talar för mig själv när jag säger att benen tog slut långt innan flåset. Har ingen toppkondition men springer fem kilometer på godkända tider men när jag var halvvägs till en sexa på cykeln var benen helt slut.
2011-01-20, 01:01
Medlem
Jag tycker cyklingen visar mer benstyrka än kondition. Jag fick en 8a på cykeln och kände att jag hade orkat trampa lite till med det flåset jag hade men benen pallade inte, det tog stopp helt plötsligt och mjölksyran rusade till låren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in