2011-01-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sllone
Jao det var nästan de jag trodde också.
Sjukvårdare d?

Ompost för att få svar på mina andra frågor:

Hallå gott folk jag behöver expertis hjälp här..

Jag vet att jag har Syn C (jävligt surt jag vet) och undrar om de finns andra jobberbjudanden
för mig förutom de "tråkiga" Logistik/Kock och Ledning?
Är det möjligt att bli Sjukvårdare? På tal om så finns det någon som vet hur det är att vara sjukvårdare inom Försvaret?

logistik var ju tråkigt sa du sjukvårdare är ju logistik och kraven är låga! Så lågt det kan bli typ klarar man inte logistik kraven så får man ju i all fall inte göra gmu(hämvärnets krav är kanske lägre? vet inte) tror det är 4-5 på alla "sifror bedömningar(1-9)" samt hälsa c, syn c osv.

Men ett gott råd vill du hellre ha en stridande befattning gör en Lasek, det har jag gjort det är helt grymt

fördelar med lasek:

Du tjänar pengar på det
Ser som en gud, oftast bättre en normalt ser själv 1,5 utan att vara långsynt
slipper linser /glasögon och det är grymt skönt!
Syn A

nackdelar:
Du kommer va lite nervös men. Idag är tekniken så bra att misstag aldrig händer inte för Memira i all fall och dem gör en operation var 4 minut!!!!!!!!!
Senast redigerad av simper02 2011-01-18 kl. 16:17.
2011-01-18, 16:50
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
logistik var ju tråkigt sa du sjukvårdare är ju logistik och kraven är låga! Så lågt det kan bli typ klarar man inte logistik kraven så får man ju i all fall inte göra gmu(hämvärnets krav är kanske lägre? vet inte) tror det är 4-5 på alla "sifror bedömningar(1-9)" samt hälsa c, syn c osv.

Sant, men jag ser mer "spänning" i sjukvårdare än att vara underhållssoldat och ta hand om varor på campen.
De tvivlar jag starkt på då sjukvårdare bär på medicinsk utrustning utöver vanlig stridsutrustning.
Alltså måste dom ta hand om utmattade soldater, och hur gör du de om du själv är utmattad?
+ så behövs ett starkt psyke att kunna plåstra ihop en soldat med krigsskador så gott du kan.
2011-01-18, 17:03
Medlem
Kipdrordys avatar
Citat:
nackdelar:
Du kommer va lite nervös men. Idag är tekniken så bra att misstag aldrig händer inte för Memira i all fall och dem gör en operation var 4 minut!!!!!!!!!

det är ganska sjukt faktiskt.
Nu har jue jag inte dålig syn utan syn A men hur mycket kostar en ögon
operation ifall man kanske måste göra det i framtiden?
Kan ju vara så att man hamnar på en tjänst som har syn A men sedan
får man sämre syn med tiden.
2011-01-18, 17:07
Medlem
Du kan ju inte diskutera sjukvårdare som en enda kategori. Om du är sjukvårdare på en sjukvårdsvagn på T2 så är fyskraven inte speciellt höga. Ska du vara sjukvårdare på en jägargrupp på K3 så måste du ju givetvis gör samma grundutbildning som alla andra jägare på gruppen först.

Dessutom talar ni om att ha stark psyke för att plåstra ihop en svårt skadad kamrat. De första åtgärderna som att stoppa blödning är det oftast kamraten bredvid som gör, eller du stoppar egen blödning själv helt enkelt, så psyket behöver inte vara stabilare än någon annans.
Senast redigerad av Findelboll 2011-01-18 kl. 17:09.
2011-01-18, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sllone
Sant, men jag ser mer "spänning" i sjukvårdare än att vara underhållssoldat och ta hand om varor på campen.
De tvivlar jag starkt på då sjukvårdare bär på medicinsk utrustning utöver vanlig stridsutrustning.
Alltså måste dom ta hand om utmattade soldater, och hur gör du de om du själv är utmattad?
+ så behövs ett starkt psyke att kunna plåstra ihop en soldat med krigsskador så gott du kan.

nä det är sant logistik har samma mönstringskrav även om du ska bli kock underhållsodlat eller sjukvårdare. Håller med om att det säkert är jobbigare fysiskt och psykisk att vara sjukvårdare och plåstra om sår, än att vara kock och hack lök

men vadå krav är krav du måste säkert ha bättre resultat än 4 och 5er för att bli antagen. Tänk på att skyttesoldat nästan kräver samma 4 prov styrka, psyke 5 och 6 på kondition hälsa b syn b. vilket är jätte lågt det med.

läkarlinjen har som krav tex högskolebehörighet och Biologi A+B Kemi A+B Fysik A+B samt Matte D men egentligen krävs det MVG i allt för att bli antagen. hoppas du fattar min poäng ?
2011-01-18, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kipdrordy
det är ganska sjukt faktiskt.
Nu har jue jag inte dålig syn utan syn A men hur mycket kostar en ögon
operation ifall man kanske måste göra det i framtiden?
Kan ju vara så att man hamnar på en tjänst som har syn A men sedan
får man sämre syn med tiden.

min kostade 25.000 kr (student rabatt på 3.000 )

Detta tjänar jag in på 5-6 år enligt mina beräkningar
linser och brillor är ju dyrt 300 kr i månaden för linser sedan behöver man köpa glasögon vartannat år 2000-5000 och sydundersökningar osv

så detta är en ekonomisk investering också
2011-01-18, 17:27
Medlem
MittensKims avatar
Har man någon chans att komma in som amfibie-soldat med mina resultat? Jag sattes i alla fall på en preliminär plats i Stöckhölm.

Kondition:7
Psykolog:6
Styrka:6
Inskrivningstest:5

Hörsel: A
Syn: A
Inga medicinska besvär what so ever.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till om jag inte kommer in to be honest >.<.
2011-01-18, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittensKim
Har man någon chans att komma in som amfibie-soldat med mina resultat? Jag sattes i alla fall på en preliminär plats i Stöckhölm.

Kondition:7
Inskrivningstest:5
Psykolog:6
Styrka:6

Hörsel: A
Syn: A
Inga medicinska besvär what so ever.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till om jag inte kommer in to be honest >.<.

jag skulle lätt sätta en slant på att du kommer in . om du inte gör det som ordinarie så gör du nog det som reserv

men berätta lite om mönstringen hur många platser var det till de olika befattningar och var verkade trycket ligga? amf1 ajb antagligen?
Senast redigerad av simper02 2011-01-18 kl. 17:31.
2011-01-18, 17:35
Medlem
MittensKims avatar
Citat:
jag skulle lätt sätta en slant på att du kommer in . om du inte gör det som ordinarie så gör du nog det som reserv

men berätta lite om mönstringen hur många platser var det till de olika befattningar och var verkade trycket ligga? amf1 ajb antagligen?

Jadu jag kikade inte så väldigt noga på de olika förbanden, men det verkade som det fanns mest platser till Berga i Stockholm iaf, som amfibie, tror det var närmare bestämt 95 stycken.

Jag var väldigt säker på vad jag ville göra så vi snackade i kanske fem minuter sen skrev vi in mig som preliminär hos amf1. Angående vart de flesta söker kan man väl bara spekulera om, sen sa yrkesvägledaren att allting är så nytt för dem att de inte riktigt har koll på allt ännu, men det verkar vara rätt hårt tryck på officers och ledar-utbildningarna, och inte alls så mycket soldat. Men som sagt, det är absolut ingen fakta! : )
2011-01-18, 17:40
Medlem
Citat:
min kostade 25.000 kr (student rabatt på 3.000 )

Detta tjänar jag in på 5-6 år enligt mina beräkningar
linser och brillor är ju dyrt 300 kr i månaden för linser sedan behöver man köpa glasögon vartannat år 2000-5000 och sydundersökningar osv

så detta är en ekonomisk investering också

Varför skulle man "behöva" köpa nya glasögon vartannat år?
Jag har haft mina nuvarande glasögon i 4 år (skaffade dom första året på gymnasiet) och har definitivt inget behov utav byte på några år.
Är det någon modetrend du syftar på eller?

Vad har du för jobb om du tjänar in 25k på 5-6 år?
2011-01-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Varför skulle man "behöva" köpa nya glasögon vartannat år?
Jag har haft mina nuvarande glasögon i 4 år (skaffade dom första året på gymnasiet) och har definitivt inget behov utav byte på några år.
Är det någon modetrend du syftar på eller?

Vad har du för jobb om du tjänar in 25k på 5-6 år?

hhaha mina glasögon har väll inte haft någon kvalitet då dem har gått sönder efter ca 2 år. har alltid linser i nästan

oj nu har du uppfattat detta helt fel var jag så otydlig läs om så fattar du nog annars kommer min uträkning här

alltså linser 300 kr* 12 månader = 3600*6 år = 216000 kr + glasögon alltså har "tjänat" in pengar på 6 år. Hade jag inte gjort operationen hade jag ju fått betala 216000 kr för linser det slipper jag ju nu. eftersom jag ser perfekt fattar du
2011-01-18, 18:07
Medlem
jedileos avatar
Damp ner ett brev från k3 idag, började bli orolig att jag inte skulle få något alls !
Brevet handlade egentligen bara om upplägget för gmu:n och att det hälsade mig välkommen.
Trodde jag skulle få ett brev om instruktioner hur jag tar mig dit (iofs är det nog väldigt lätt att hitta) och vad jag bör ha med mig.

Någon annan som ska till k3 som fått brevet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in