2013-09-28, 22:47
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOtippad
Riktigt så lätt är det inte.

Du kan ha tagit platsen ifrån en person som ansågs lämplig, men du hade bättre resultat. Det är rätt givet att med facit i hand (förutsatt att den andra personen ser en framtid i FM) att FM hade valt den andra personen.

Förhoppningsvis har du sökt mot HV istället för GSS/K. Har du med denna inställning plockat en plats ifrån en annan mot GSS/K så förstår jag frustrationen hos folket. Det kostar att utbilda och du tar en plats FM har beställt för att fylla ut förbanden (det är nog svårt som det är att hitta motiverade och lämpliga kandidater). Du har alltså i sådant fall tagit en plats, kostat skattebetalarna pengar och försvårat det för FM. Har du sökt mot HV så ser jag inga konstigheter med ditt val, en bra inriktning efter GMU om du enbart vill prova på och du blir krigsplacerad.

Det går inte att likställa GMU med vpl. Det bör du som genomför GMU veta. För att få ut något av GMU krävs fortsatt engagemang iom att du inte hinner få en befattningsutbildning, utan får en crash course i att klä dig, knyta skorna, stå rätt och skjuta. Jag har själv gått via GMU och är ingen gammal vpl som klankar ner på det.

FM har en redan tight budget utan folk som "bara vill prova på" GMU.

Hoppas du ändrar dig och kör på ett par år i slutändan!
Det var väl konstigt, för i alla föreläsningar jag varit på har de sagt att de anser att det är helt okej att folk går GMU bara för sakens skull. Antar att de ser det som bra ändå, utifall Sverige skulle hamna i krig. Då är man i alla fall utbildad och har någorlunda koll på vad man ska göra, men du har säkert bättre koll på Försvarsmaktens ekonomi och mål.
2013-09-29, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Det var väl konstigt, för i alla föreläsningar jag varit på har de sagt att de anser att det är helt okej att folk går GMU bara för sakens skull. Antar att de ser det som bra ändå, utifall Sverige skulle hamna i krig. Då är man i alla fall utbildad och har någorlunda koll på vad man ska göra, men du har säkert bättre koll på Försvarsmaktens ekonomi och mål.

Du verkar inte vilja ta åt dig utan bara ge. Vi släpper det.
2013-09-29, 00:33
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:

Både min plutonchef och kompanichef är väldigt tydliga med att de förutsätter ett fortsatt engagemang från rekryterna i min pluton. Jag ställer mig tveksam till att de säger annat på ditt utbildningsområde. Har du haft genomgång om hemvärnet än? Det kan vara ett intressant alternativ som innebär engagemang 4 alt. 8 dagar/år.
2013-09-29, 00:44
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Du verkar inte vilja ta åt dig utan bara ge. Vi släpper det.

Citat:
Ursprungligen postat av Pangaea250
Både min plutonchef och kompanichef är väldigt tydliga med att de förutsätter ett fortsatt engagemang från rekryterna i min pluton. Jag ställer mig tveksam till att de säger annat på ditt utbildningsområde. Har du haft genomgång om hemvärnet än? Det kan vara ett intressant alternativ som innebär engagemang 4 alt. 8 dagar/år.
Översten sa till oss att det är helt okej om man hoppar av efter GMU. Han sa att det är likt ett körkort, och att man alltid är välkommen tillbaka om man vill "vila upp sig lite i det civila mörkret".

Helvete vad alla förutsätter att jag ska bli hemvärnssoldat. Var får ni det ifrån?
Senast redigerad av Knugen-Skuk 2013-09-29 kl. 00:47.
2013-09-29, 01:01
Medlem
Citat:
Översten sa till oss att det är helt okej om man hoppar av efter GMU. Han sa att det är likt ett körkort, och att man alltid är välkommen tillbaka om man vill "vila upp sig lite i det civila mörkret".

Helvete vad alla förutsätter att jag ska bli hemvärnssoldat. Var får ni det ifrån?

Vi har beskrivit varför det kan vara ett bra alternativ.

Du vill inte fortsätta inom FM, du sökte med inställningen att bara göra GMU. Då är hemvärnet det bästa alternativet eftersom att du inte tar upp platsen ifrån någon annan som vill jobba som soldat på heltid och du får ändå en likvärdig utbildning.
2013-09-29, 01:16
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Vi har beskrivit varför det kan vara ett bra alternativ.

Du vill inte fortsätta inom FM, du sökte med inställningen att bara göra GMU. Då är hemvärnet det bästa alternativet eftersom att du inte tar upp platsen ifrån någon annan som vill jobba som soldat på heltid och du får ändå en likvärdig utbildning.
Nej, jag sökte med inställningen att fortsätta men har allt eftersom GMU:n pågått blivit mer och mer kritisk till ett fortsatt engagemang i Försvarsmakten. Enligt några här har jag då inte rätten att fortsätta med GMU:n.
2013-09-29, 01:46
Medlem
Citat:
Nej, jag sökte med inställningen att fortsätta men har allt eftersom GMU:n pågått blivit mer och mer kritisk till ett fortsatt engagemang i Försvarsmakten. Enligt några här har jag då inte rätten att fortsätta med GMU:n.

Min uppfattning (och säkert många andras) utav det du skrivit har varit att du redan gått in med den inställningen då du försvarat den och inte påpekat att så inte skulle vara fallet.

Inga konstigheter, kör på.
2013-09-29, 09:24
Medlem
Tjenare folket!!

Just nu genomför jag GMU på Helikopterflottiljen i Kvarn, Linköping.
Jag har just nu genomfört halva utbildningen och har lite frågor angående projektet "Aldrig ge upp"
Någon som har lite tips hur man ska klara av de galant och vad exakt man får göra?

Sen undrar jag om någon har nån bra koll på vad exakt KMU är för någonting förutom att det är en vidarutbildning osv. Är det som ett vanligt jobb, typ 7 - 16 osv osv...

Den tjänst jag har sökt och "som det är tänkt" att jag ska jobba med i framtiden är GSS/T (tidviss) flygplanssäk soldat. Där jag har hört att de finns 8 år max att jobba? är detta inom detta område och den tjänsten eller menar dom överlag på hela försvarsmakten??? att man får jobba max dessa 8 år för att sedan vidare utbilda sig eller förflytta sig?

Tack på förhand!
2013-09-29, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GMUgrabben
Tjenare folket!!

Jag har just nu genomfört halva utbildningen och har lite frågor angående projektet "Aldrig ge upp"
Någon som har lite tips hur man ska klara av de galant och vad exakt man får göra?

För att klara den; bita ihop, härda ut.
Vad man får göra; gå, frysa och vara hungrig.

Dvs, en fin tid i skogen
Senast redigerad av Moffmeister 2013-09-29 kl. 10:41.
2013-09-29, 11:03
Avslutad
Citat:
Tjenare folket!!

Sen undrar jag om någon har nån bra koll på vad exakt KMU är för någonting förutom att det är en vidarutbildning osv. Är det som ett vanligt jobb, typ 7 - 16 osv osv...

Den tjänst jag har sökt och "som det är tänkt" att jag ska jobba med i framtiden är GSS/T (tidviss) flygplanssäk soldat. Där jag har hört att de finns 8 år max att jobba? är detta inom detta område och den tjänsten eller menar dom överlag på hela försvarsmakten??? att man får jobba max dessa 8 år för att sedan vidare utbilda sig eller förflytta sig?

Tack på förhand!
Kom ihåg att prio på ensamdygnet är ved och bränsle att elda med, sedan fokuserar du på bivacken.
Bit ihop och bara gör all skit ni måste göra.

Lycka till det är en givande tid
2013-09-29, 12:31
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Tjenare folket!!

Tack på förhand!
För att klara AGU så behöver du bara bita ihop. Man är sällan dum nog att hoppa av i slutskedet av utbildningen. Tänk på att göra det så bekvämt som möjligt för dig! Håll dig varm, torr och ren. Tusentals hemvärnare klarar AGU varje år, så det ska inte vara några konstigheter

KMU är en fortsatt utbildning för alla som har sökt OP eller SOU. Där får du en crash course i ledarskap och andra nyttigheter.

Som soldat får man max jobba i 8 år (med möjlighet till förlängning) sen får du söka en annan roll i FM.
2013-09-29, 13:14
Medlem
Citat:

Tack på förhand!

8 år + 4 år som soldat. Vill du fortsätta inom FM efter det får du söka mot officer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in