2013-03-24, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drabanta
Om de kollar efter narkotika vet jag inte. Men håller du på med sånt förstår jag inte vad du ska in i försvaret och göra. De skickade i alla fall blodprovet till Karolinska för att få direktsvar av några värden och för mig sa de att de såg normala ut. Antagligen gör de samma med urinprovet.

Mönstrade för 1½ månad sen.

Nej fan heller att jag håller på med sådant.
Som sagt, vart för full och så var det någon stolle som sa smaka av den här. Sen blev det som det blev..

Men tack för ditt svar, det uppskattas ypperligt!
2013-03-24, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungensKista
GMU 3 i gbg då. Någon mer här som ska dit?
Vad ska man ha för förväntningar? Känns som att GMU med inriktning mot hemvärn är rätt lökigt, men ändå rätt bra sätt att fördriva sin tid i sommar.

Vet inte hur det ser ut nu då flera befäl har fått sluta den senaste tiden, men om rätt befäl är kvar
på gmu kompaniet så blir din sommar allt annat än lökig
2013-03-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Hur blir man kontaktad av FM gällande om man har kommit in eller inte? Och på vilka sätt kan man svara ja på denna fråga? T.ex. Mail, telefon, brev osv.

Du blir kontaktad via SMS om du anger ditt mobilnummer. Annars får du ett mail. Tror dock att du alltid får ett skriftligt brev också. Vi har inte fått vårat än pga försenade säkerhetskontroller. Beskedet kom per SMS på fredag eftermiddag, så breven lär väl trilla in nästa vecka.

I SMS:et eller i mailet (och troligen i brevet) får du en kod som du loggar in på Rekryteringsmyndighetens hemsida. Där läser du beslutet där det står vilka datum som gäller, antal dagar och tjänst. Sedan klickar du att du vill tacka ja eller nej, så får du konfirmera och sen är det klart. Tips är att spara informationen som står på hemsidan då du inte kan läsa den när du väl konfirmerat ditt val. Men den infon lär du få ändå via brev eller senare kallelse.

Citat:
Ursprungligen postat av borntwice
Nej fan heller att jag håller på med sådant.
Som sagt, vart för full och så var det någon stolle som sa smaka av den här. Sen blev det som det blev..

Men tack för ditt svar, det uppskattas ypperligt!

Hur som helst så kan de inte se om du någon gång tagit narkotika, utan endast om det är kvar i kroppen vid tillfället.
2013-03-24, 22:04
Medlem
Fjolssons avatar
Jag som gammal lumpare har sökt att få göra gmu igen och har blivit kallad till pliktverket.
Min fråga är hur mycket enklare är det att få göra utlandstjänst genom att göra gmu och söka vidare utbildning den vägen.

Jag har sökt utlandstjänst några gånger men har inte gått vidare. Gjorde lumpen som bevakningssoldat, kanske inte mest upphetsande i världen. Men om jag nu skulle göra gmu igen, vad för utbildning är meriterande för utlandstjänst?
2013-03-24, 22:05
Medlem
KonstapelGreens avatar
Citat:
Vad ska man ha för förväntningar? Känns som att GMU med inriktning mot hemvärn är rätt lökigt, men ändå rätt bra sätt att fördriva sin tid i sommar.

Yes. Jag ska dit!

(Delar detta kontot med en polare, så få inte för dig att jag är någon pundare).
2013-03-24, 22:13
Medlem
Citat:

Ska dit med!

Har läst att folk har gjort grupper till sina omgångar. Undrar om det finns någon till våran omgång?
2013-03-24, 22:26
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjolsson
Jag som gammal lumpare har sökt att få göra gmu igen och har blivit kallad till pliktverket.
Min fråga är hur mycket enklare är det att få göra utlandstjänst genom att göra gmu och söka vidare utbildning den vägen.

Jag har sökt utlandstjänst några gånger men har inte gått vidare. Gjorde lumpen som bevakningssoldat, kanske inte mest upphetsande i världen. Men om jag nu skulle göra gmu igen, vad för utbildning är meriterande för utlandstjänst?

Du måste ju bli anställd på ett förband som ska göra utlandstjänst. Men någon befattning som är meriterande utomlands är väll tolk om inte annat. Hur länge sen är det du gjorde värnplikten egentligen? Man ska ju generellt sett inte göra GMU om man gjort värnplikten.
2013-03-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Du måste ju bli anställd på ett förband som ska göra utlandstjänst. Men någon befattning som är meriterande utomlands är väll tolk om inte annat. Hur länge sen är det du gjorde värnplikten egentligen? Man ska ju generellt sett inte göra GMU om man gjort värnplikten.

Vet flera som gjort värnplikt som även gjort/gör/kommer göra GMU just för att lära sig de nya systemen (t ex AK 5) samt att man har garantiplatsen. Sen får man ju göra GMU hur många gånger man vill.
2013-03-24, 22:34
Medlem
Mukklers avatar
Alltså hur är det här med att ha kamera/telefon och liknande med sig?
Jag testade söka på Instagram efter GMU, Försvarsmakten, Rekryteringsmyndigheten osv. Såg att det var några snubbar som lagt upp foton medans dom varit på GMU (i alla fall av vad dom skrev). Så det får mig att undra om dom inte har några stränga regler gällande mobiler och dylikt?

Sedan har jag funderat om vad för mat man oftast får och ungefär hur många gånger per dag på ett ungefär?

Funderar om jag ska skriva på denna hälsodeklarationen att jag är glutenintolerans som jag varit sedan jag varit väldigt ung. Saken är att när jag äter gluten som jag gör lite då och då, kan bli några få gånger i veckan, så känner jag inte av det. Men annars om det är makaroner/spaghetti brukar jag fortfarande käka glutenfritt.
I hälsodeklarationen står det ju som så att om jag är tvungen till specialkost. Men saken är att jag anser mig inte behöva äta glutenfritt eftersom jag inte får några symptom av det, inte något jag märker eller ser åtminstone (som jag vet att flera andra jag känner som är gluten för).

Vill ju verkligen göra utbildningen (och framför allt jobba efteråt) och skriva in att man behöver specialkost lär väl minska chanserna enormt?
2013-03-24, 23:15
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drabanta
Vet flera som gjort värnplikt som även gjort/gör/kommer göra GMU just för att lära sig de nya systemen (t ex AK 5) samt att man har garantiplatsen. Sen får man ju göra GMU hur många gånger man vill.

Vad menar du att man får gör GMU hur många gånger man vill? Visst är det teoretiskt möjligt men om man verkligen misslyckas första gången efter många chanser att klara examinationerna så kanske man inte har där att göra.

Att lära sig ombeväpning från Ak 4 / Ak 5A > Ak 5C/D är inget som kräver en GMU utan görs på mycket kortare tid.
2013-03-24, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Vad menar du att man får gör GMU hur många gånger man vill? Visst är det teoretiskt möjligt men om man verkligen misslyckas första gången efter många chanser att klara examinationerna så kanske man inte har där att göra.

Att lära sig ombeväpning från Ak 4 / Ak 5A > Ak 5C/D är inget som kräver en GMU utan görs på mycket kortare tid.

Nej, du har rätt angående vapensystemen. Det jag skrev kvarstår dock att jag känner folk med genomförd värnplikt som gjort GMU. Och man kan söka GMU och genomföra GMU hur många gånger man vill så vitt jag vet. Och då syftar jag till att genomföra och "examinera" flera gånger. Hört det från en 1:e sergeant som jobbat med GMU-rekryter. Varför det skulle vara nödvändigt kan jag däremot inte svara på . "För att de vill" är väl en tillräckligt bra anledning för de som gör det, det är ju lite annorlunda från värnplikten.
2013-03-25, 09:07
Medlem
Citat:
Fakta Rekrytering 2012: 13 sökande gav en anställd

Ansökningar - 19486
Utsända rekryttest - 19067
Svar rekryttest - 13663
Selekterade som kallats till antagningsprov - 10969
Antagningsprövade - 6880
Nominerade - 2823
Inryckta GMU (Utbildningsplatser 3008) - 2124
Godkända - 1719