2013-03-19, 19:14
Medlem
Ribbentrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0n0ff
Gick vidare till testerna! Fyfan vad nervös jag var när jag ringde och frågade imorse, men det gick vägen och jag ska testas den 25 Maj!

Har en fundering kring fystesterna, kommer det vara någon form av chins eller dips eller liknande där man ska dra upp sig själv eller där man testas enbart hur mycket man orkar belasta sin egen kroppsvikt om man bortser från isokai maskinen?

Tacksam för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sparris
Enbart isokai och cykel.
Såvida du inte går vidare till jägartestet, då får du även göra step-ups med en ryggsäck med vikt i. Vet inte om du får göra mer än det, kanske chins också.
2013-03-19, 19:31
Medlem
Bonnatorps avatar
Har efter mycket om och men med min egen framtid fått idén att jag ska ansöka till nästa GMU-omgång.
Dels för att jag har fått uppfattningen att det inom försvaret är mer givet att hålla sig till regler och paragrafer istället för att stup i kvarten behöva göra tveksamma moraliska beslut (vet inte riktigt vad jag själv menar med det påståendet, så lite öppet för tolkning) och dels för att arbete inom försvaret förmodligen är en säkrare inkomstkälla än att behöva vela runt på övriga arbetsmarknaden.

Problemet är då att jag har en lite tveksam bakgrund där jag blivit tagen för ringa narkotikabrott två gånger och olovlig körning en gång under en väldigt kort period. Är förstås mycket mer laglydig nu.
Hur mycket kan sådant ställa till för en om man hoppas på en karriär inom det militära, och finns det något alls man kan göra för att förebygga det?
2013-03-19, 19:43
Medlem
zyltburks avatar
Om du står med i belastningsregistret så har du inte en chans att få göra GMU.
2013-03-19, 19:47
Medlem
Dramatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Har efter mycket om och men med min egen framtid fått idén att jag ska ansöka till nästa GMU-omgång.
Dels för att jag har fått uppfattningen att det inom försvaret är mer givet att hålla sig till regler och paragrafer istället för att stup i kvarten behöva göra tveksamma moraliska beslut (vet inte riktigt vad jag själv menar med det påståendet, så lite öppet för tolkning) och dels för att arbete inom försvaret förmodligen är en säkrare inkomstkälla än att behöva vela runt på övriga arbetsmarknaden.

Problemet är då att jag har en lite tveksam bakgrund där jag blivit tagen för ringa narkotikabrott två gånger och olovlig körning en gång under en väldigt kort period. Är förstås mycket mer laglydig nu.
Hur mycket kan sådant ställa till för en om man hoppas på en karriär inom det militära, och finns det något alls man kan göra för att förebygga det?

Det avgörs vid den säkerhetsprövning som sker vid antagningsprövningen till GMU. Under säkerhetsprövningen blir du intervjuad om din bakgrund. Du kommer även att kontrolleras i polisens belastnings- och misstankeregister, samt i säkerhetspolisens belastningsregister. Utifrån denna information prövas om du är lämplig för GMU ur säkerhetssynpunkt.

Källa; Forsvarsmakten.se
2013-03-19, 22:12
Avslutad
Har läst någonstans att rekryteringsmyndigheten betalar tågbiljetter till(och från?)antagningsprövningen, det står dock inget om det i brevet. Är det någon som vet?
2013-03-19, 22:27
Medlem
aNKones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit
Har läst någonstans att rekryteringsmyndigheten betalar tågbiljetter till(och från?)antagningsprövningen, det står dock inget om det i brevet. Är det någon som vet?

Du får en inloggningsuppgift på rekryteringsmyndighetens hemsida när du har blivit kallad till mönstring. Där inne kan du klicka dig fram till "boka resa".
2013-03-20, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drabanta
Nu menar vi som blivit preliminärt antagna till GMU 3 att vi väntar på beslut om vi blivit antagna eller ej. Dessa resultat släpps imorgon, 20 mars. Jag har väntat sedan 1 december på detta (sökte sista dagen tror jag). Och som skribenten ovan är det nog många som väntat närmare ett halvår!
Men nu är det dags banne mig! Rent potentiellt kan resultatet ha kommit in när jag vaknar imorgon så nu är det ta mig tusan nära! Hoppas man får sova något litet inatt... Och hoppas såklart att jag kommit in
2013-03-20, 10:07
Medlem
Är det någon som vet om breven/SMS:en skickas idag, eller om de ska komma idag?

Jag skulle ju få brev angående mönstring för GMU 4-5 förra onsdagen (och nu är det också onsdag), men fick det på måndagen... Har ingen lust att vänta så länge.

Hojta till när ni andra får SMS så kan jag ju alltid gå in och kolla på RM. Vet inte om de skrev in mitt mobilnummer då det inte var aktivt då.
2013-03-20, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drabanta
Är det någon som vet om breven/SMS:en skickas idag, eller om de ska komma idag?

Jag skulle ju få brev angående mönstring för GMU 4-5 förra onsdagen (och nu är det också onsdag), men fick det på måndagen... Har ingen lust att vänta så länge.

Hojta till när ni andra får SMS så kan jag ju alltid gå in och kolla på RM. Vet inte om de skrev in mitt mobilnummer då det inte var aktivt då.
Breven skickas från och med idag så dem får vi väl tidigast imorgon. Har man däremot ett aktivt mobilnummer registrerat hos RM så borde det kunna komma ett sms-besked redan idag. Än så länge är telefonen tyst... Får hoppas den plingar till snart
2013-03-21, 00:20
Medlem
Oddballs avatar
Moderatorsmeddelande:

Lägg ner chattandet för f-n!!!

Helt poänglöst med dussinet inlägg där alla skriver att de inte fått något besked, dvs exakt samma sak.

Delar inte ut några varningar nu men ni får skärpa er, chattrådar är INTE tillåtna och kan ni inte hålla er ifrån det här så låser vi helt enkelt tråden.

Oddball
Moderator
2013-03-21, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit

ja du bokar via rekryteringshemsidan, du kan alltså inte gå till stationen med de pappret och be dem fixa en biljett utan de gör du hemma! DU kommer få en kod som du skriver in i en maskin som sedan skriver ut din biljett på stationen.
T-80Us avatar

Moderatormeddelande

Postat av T-80U 2013-03-21, 01:08
Moderator
I den här tråden ställs frågor om GMU, alltså dess genomförande och annat som har med själva genomförandet och ansökningsprocessen att göra. Vill ni ställa frågor om belastningsregister och eventuella prickar där, och hur detta påverkar era ansökningar så är det följande tråd som gäller: https://www.flashback.org/t1258937

Hädanefter kommer alla som ställer frågor om Brottslighet i samband med ansökan till GMU att bli varnade!!!

Detsamma gäller chattinlägg, som lämpligast tas på någon chatt, INTE i denna tråd. Chattinlägg (d.v.s. inlägg som inte bidrar till diskussion, utan som enbart är enstaka ord som svar på föregående inlägg) kommer också att generera varning!!!

/Mod
Senast redigerad av T-80U 2013-03-21 kl. 11:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in