2013-02-05, 16:05
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodyl
Jag har antagninsprov imorgon och undrar om jag ska ta upp det som hände mig två veckor sedan.

Det som hände var att jag och min far bråkade och jag tog upp en hantel för att använda som försvar. Min far som var berusad springer emot mig och rätt in i hanteln. Det blev ett hack i pannan och det började blöda rejält. Jag ringer polisen. Min far säger till polisen att jag slått honom med den så de tar med mig till polisstationen. De slänger in mig i en cell i 24timmar medans de utreder vad som hänt. De släppte ut mig men jag vet inte om de kommer gå med min fars historia för det är han som har skador inte jag. Ifall jag blir tillkallad till rättegång, kommer det förstöra allt även om jag inte blir dömd?
Springer rätt in i hanteln och börjar storblöda? Det är bara be honom säga det som det var till polisen och ställa något typ av ultimatum så att fallet läggs ned? Annars så är det bara att hoppas på det bästa.
2013-02-05, 16:06
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Welpuo
Ok jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan!

Det jag menade var mestadels att du ska ta reda på om du tex vill ha en....
Markstrids-tjänst(Armén(Tänk AK5 i hand och springa runt och pang panga.))
Pansar(Armén(Tänk köra stridsvagn eller kanske vara skytt)
Flygvapnet(Typ pilot och flyga JAS, HKP eller kanske C130? Eller kanske Flygstridsledare?)
Marinen(Finns mycket att göra. Tex köra Stridsbåt 90 eller kanske på en större Korvett?)

Men! Eftersom du sa att du ville "Hade mer tänkt på att hjälpa folk i naturkatastrofer osv, utomlands, inrikes." Så antar jag att du har tänkt dig en mera Markstridsorienterad roll?
Sen sa du att du ville ha någonting "som pressar en till ens gränser" detta är ju helt klart olika från individ till individ. Jag kan inte tala för dig.

Men dom tjänster som brukar kallas tyngst fysiskt är....
AJB(Armens Jägarbataljon)
FBJS(Flygbasjägarskolan)
FJS(Fallskärmsjägarskolan)
KJS(Kustjägarskolan)
LBB(Lustburna Bataljonen)
AMF1(Amfibieregementet)

Några tjänster som kräver väldigt mycket mentalt/psykiskt är....
Pilot....
Tolk....
Ubåt....
Vagnförare....
Alla ledarroller.....
....and the list keeps on going....

Men det absolut viktigaste är att det passar en själv som person! Ingen tjänst är viktigare än någon annan. Och! Hemvärnet hjälper till väldigt ofta till vid naturkatastrofer.
Fallskärmsjägare verkar roligt.
2013-02-05, 16:30
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Fallskärmsjägare verkar roligt.

Lycka till! Det är en riktigt gedigen tjänst!
2013-02-05, 18:18
Medlem
Artificioses avatar
Nu har jag ju läst en del om inriktningar åde, jag är relativt ny om detta och undrar om man söker någon speciell inriktning när man söker på GMU?

Jag funderar på söka period 4-5.
Jag är 18 år och går sista året på gymnasiet, är 184 cm lång och väger 85 kg, hur är det med testerna innan? Är det på vardagar så de kan komma att krocka med skolan?r

Tack på förhand
Senast redigerad av Artificiose 2013-02-05 kl. 18:28.
2013-02-05, 18:32
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artificiose
Nu har jag ju läst en del om inriktningar åde, jag är relativt ny om detta och undrar om man söker någon speciell inriktning när man söker på GMU?

Följande är svar på om att alla gör samma sak under GMU oberoende av var man gör den.
Citat:
Ja i grund och botten är dom det. Och man kan söka alla tjänster inom FM oberoende om man gjorde sin GMU i Norr eller Söder.

Dock så är det så att gör man GMU på det förband man vill jobba på så har man förtur när dom rekryterar.
Exemple:
40 personer har gjort GMU på på förbandet X som kommer att anställa 100 nya soldater efter att GMUn är slutförd. När förbandet X sen anställer folk så söker 35 av dessa 40. Det kommer ytterligare 30 personer som gjort GMU vid andra förband och 40 som gjort GMU/lumpen ännu tidigare. Då har vi totalt 105 ansökande till 100 platser på förbandet X. Säg att alla klarar grundkraven både fysiskt och psykiskt. Då har dom 35 personerna som gjorde GMU vid förbandet X förtur och dom resterande 30+40(70) personerna får fightas om dom resterande 65 platserna.

Sen är det ju så också att dom förband som har högre fysiska och psykiska krav på rekryterna redan innan dom kommer så betyder ju detta att dom kommer att få inte bättre tränade personer.

Eller förband med väldigt många sökande. Dom kan ju välja dom med bäst testresultat. Detta leder ju också till att dom kommer att få inte bättre tränade personer.

Citat:
hur är det med testerna innan?

Inteligenstest->Samtal med psykolog/Medicinsk undersökning/Styrketest(Isokai)/Cykeltest->Jägartest(för vissa)

Citat:
Är det på vardagar så de kan komma att krocka med skolan?

Ja, vissa får göra tester under 2 dagar.

Citat:
Är det pissprov?

Nej
2013-02-05, 18:38
Medlem
Badassoverheres avatar
Citat:

Jag funderar på söka period 4-5.
Jag är 18 år och går sista året på gymnasiet, är 184 cm lång och väger 85 kg, hur är det med testerna innan? Är det på vardagar så de kan komma att krocka med skolan?r

Tack på förhand

Du tilldelas en tid på en vardag, jag har i alla fall inte hört om någon som gjort det på en helg.
Tidernas möjlighet att ändras är högst begränsad, det är vad det står på papperet i alla fall. Fast det brukar inte vara några problem så länge du har en bra anledning till varför du måste byta dag för mönstring. Ta ledigt från skolan 1-2 dagar beroende på om du behöver sova över, det gjorde i alla fall jag.

Det är osannolikt att dina tester skulle sammanfalla på samma dag som t ex ett nationellt prov.
2013-02-05, 19:13
Medlem
Artificioses avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Badassoverhere

Tackar sjukt mycket för svaren.
Har ni gått GMU?
2013-02-05, 19:18
Medlem
Rockchilds avatar
Börjar fundera lite här.

Blir 21 i år, har blivit jävligt sugen på att göra GMU. Har skickat in anmälan, gjorde rekryttestet idag, men kom då på att:

För några år sen (4-5 år sen typ?) var det ju värnplikt, och då var jag en fet och lat WoW-nörd som verkligen inte ville. Så när jag fick hem brev och skulle göra rekryttestet så ljög jag ihop lite skit. Inte mycket och allvarliga saker, men saker såsom att jag har svårt att ta order, tror jag sa något om att jag har problem att sova i tält eller något sånt skit också. Fick frisedel.

Så antar att psykologen på mönstringen kommer ha det som referens sen, och vad i helvete ska jag säga då? Vara ärlig och säga att jag ljög för att jag var lat och inte ville, men har ändrat mig, eller försöka tänja på sanningen och säga något i stil med "Det var då, jag har förändrats."?

Känns som att det mest troligt kommer bita mig i röven.
2013-02-05, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rockchild
Börjar fundera lite här.

Blir 21 i år, har blivit jävligt sugen på att göra GMU. Har skickat in anmälan, gjorde rekryttestet idag, men kom då på att:

För några år sen (4-5 år sen typ?) var det ju värnplikt, och då var jag en fet och lat WoW-nörd som verkligen inte ville. Så när jag fick hem brev och skulle göra rekryttestet så ljög jag ihop lite skit. Inte mycket och allvarliga saker, men saker såsom att jag har svårt att ta order, tror jag sa något om att jag har problem att sova i tält eller något sånt skit också. Fick frisedel.

Så antar att psykologen på mönstringen kommer ha det som referens sen, och vad i helvete ska jag säga då? Vara ärlig och säga att jag ljög för att jag var lat och inte ville, men har ändrat mig, eller försöka tänja på sanningen och säga något i stil med "Det var då, jag har förändrats."?

Känns som att det mest troligt kommer bita mig i röven.
Måste man inte vara myndig för att bli kallad? Om du blir 21 i år, är du född 1992. Värnplikten avskaffades 2010, när du fyllde 18. Gick du inte treårigt gymnasium?
2013-02-05, 19:33
Medlem
Rockchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Måste man inte vara myndig för att bli kallad? Om du blir 21 i år, är du född 1992. Värnplikten avskaffades 2010, när du fyllde 18. Gick du inte treårigt gymnasium?
Taskigt minne, men har för mig att jag fick kallelsen när jag fortfarande var under 18.

Går sista året gymnasium nu pga att jag bytte linje två gånger innan jag "hittade hem" så att säga.
2013-02-05, 21:37
Medlem
Badassoverheres avatar
Citat:
Tackar sjukt mycket för svaren.
Har ni gått GMU?

Påbörjar min GMU den 18 mars på F17 i Ronneby. Rör mig mot jägartjänst efter genomförd GMU.
2013-02-05, 22:11
Medlem
Citat:
Angående GMU så.....

Det verkar bara vara K3 som kommer ha jägarkrav under sin GMU.

GMU är fortfarande likadan vart du än gör den, inriktningen efteråt bestämmer vad för krav som ställs

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in