2012-12-15, 13:01
Medlem
U-166s avatar
När man skriver upp sig för GMU får man hem ett brev med en kod och skall sedan logga in på försvarsmaktens hemsida för att besvara några frågor. En utav dessa frågor var vilka förband man helst vill bli antagen till. Då jag blev held ställd, och ärligt talat inte har så bra koll på vad respektive förband sysslar med, svarade jag halvhjärtat på dessa frågor. Finns det någon chans att ändra detta nu då jag pluggat på och vet vilka förband som är intressanta?
2012-12-15, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
När man skriver upp sig för GMU får man hem ett brev med en kod och skall sedan logga in på försvarsmaktens hemsida för att besvara några frågor. En utav dessa frågor var vilka förband man helst vill bli antagen till. Då jag blev held ställd, och ärligt talat inte har så bra koll på vad respektive förband sysslar med, svarade jag halvhjärtat på dessa frågor. Finns det någon chans att ändra detta nu då jag pluggat på och vet vilka förband som är intressanta?

Du behöver inte oroa dig ett dugg. När du väl mönstrat klart och pratar med YV går ni igenom vilken tjänst som är bäst lämpad för dig/vilken du vill ha.
2012-12-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Du behöver inte oroa dig ett dugg. När du väl mönstrat klart och pratar med YV går ni igenom vilken tjänst som är bäst lämpad för dig/vilken du vill ha.

Om inte YV i fråga är ett arsle och vägrar lyssna på dig. Då kan det bli lite svårt.
Men De brukar oftast vara snälla. Fick ju nyckelband och grejer trotsallt.
2012-12-15, 13:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pangew
Om inte YV i fråga är ett arsle och vägrar lyssna på dig. Då kan det bli lite svårt.
Haha ja, oranga nyckelband och fina info-böcker

Till föregående; du får tala med YL efter och söka mer specifik befattning.
2012-12-15, 13:44
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangew

Precis en sådan YV jag fick, fick dock nyckelband och böcker ändå Ignorerade totalt mina önskemål och de val jag gjort tidigare, hans åsikt var att min spetskompetens behövdes på annat håll. Hänger dock inte läpp över det då GMUn ska vara likadan på alla utbildningsplatser och det går sedan att söka en annan tjänst.
2012-12-15, 13:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Precis en sådan YV jag fick, fick dock nyckelband och böcker ändå Ignorerade totalt mina önskemål och de val jag gjort tidigare, hans åsikt var att min spetskompetens behövdes på annat håll. Hänger dock inte läpp över det då GMUn ska vara likadan på alla utbildningsplatser och det går sedan att söka en annan tjänst.
Japp, ska inte vara något problem alls att byta område efter/under GMU
2012-12-15, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Japp, ska inte vara något problem alls att byta område efter/under GMU

Under GMU ska du nog inte byta, och är nog nästintill omöjligt. Men läste en nyhetsartikel om personer som avslutat GMU, och många väljer att fortsätta på ett annat förband efteråt, men många fortsätter också på regementet för de trivs med folket som de lärt sig känna!

Fick också en tidig julklapp igår när beskedet om att man blivit antagen ramlade ner i telefonen!
2012-12-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Kom in på mitt förstaval p4 SKÖVDE! Logistik/soldat

Nån mer som kommit in där?

sökt exakt samma, men inte fått mitt sms ännu sjukt nervigt, funderar på å ringa till FM någon som ha nå nummer?..
2012-12-15, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tigeeerjr
sökt exakt samma, men inte fått mitt sms ännu sjukt nervigt, funderar på å ringa till FM någon som ha nå nummer?..

Du får nog väntan tills på måndag. Ring deras växelnummer då, står på RMs hemsida.
2012-12-15, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adrastus
Under GMU ska du nog inte byta, och är nog nästintill omöjligt. Men läste en nyhetsartikel om personer som avslutat GMU, och många väljer att fortsätta på ett annat förband efteråt, men många fortsätter också på regementet för de trivs med folket som de lärt sig känna!

Fick också en tidig julklapp igår när beskedet om att man blivit antagen ramlade ner i telefonen!
Jo, självklart är det det jag menar -att man byter förband EFTER avslutad GMU (dock meddelar man detta under GMU'n då det är under GMU'n man talar med en YVL)
2012-12-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Jo, självklart är det det jag menar -att man byter förband EFTER avslutad GMU (dock meddelar man detta under GMU'n då det är under GMU'n man talar med en YVL)

Var medvetna om att förbandet ni vill till ska söka folk och om det är ett förband som genomför GMU samtidigt så gäller det att folk hoppar av för att lämna plats åt er.

Det är inte ovanligt att folk söker sig till andra förband, men man bör ta hänsyn till att man inte är garanterad en plats och att det kan uppstå konkurrens.
2012-12-15, 19:57
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Men om man får fortsatt anställning efter gmu, 4-6 månader brukar det väl vara. Börjar man direkt efter gmu:n då? Och har man möjlighet att ta ett par veckors ledighet på sommaren?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in