2012-12-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrastus
Alla måste ta den här GMU utbildningen, här kan du läsa om aktuell GMU: http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/

Sedan efter GMU (Grundläggande militär utbildning) så söker du inriktningar, exempelvis markstrid, kock, förare osv. Denna information kanske inte stämmer helt och hållet, men du kan alltid starta på den länken!

Tack så mycket!
2012-12-14, 23:03
Medlem
Avslutade min GMU den 9 November i Skövde inriktad Hemvärnet på mönstringen.

ALLA får garanterat jobb, och även om du har en inriktning du INTE VILL HA kan du söka annan i slutet på GMUn och få garanterad plats på annan befattning.

Är idag på provanställning 6mån logistikssoldat i Skövde och är som alla andra ur min GMU pluton garanterad anställning hursomhelst.

Så oroa er inte!
2012-12-14, 23:08
Medlem
Johnd0es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonasalden
Avslutade min GMU den 9 November i Skövde inriktad Hemvärnet på mönstringen.

ALLA får garanterat jobb, och även om du har en inriktning du INTE VILL HA kan du söka annan i slutet på GMUn och få garanterad plats på annan befattning.

Är idag på provanställning 6mån logistikssoldat i Skövde och är som alla andra ur min GMU pluton garanterad anställning hursomhelst.

Så oroa er inte!

Det låter ju nice.
Senast redigerad av Johnd0e 2012-12-14 kl. 23:19.
2012-12-14, 23:35
Medlem
Men jävlar vilket trevligt SMS jag upptäcker när jag kommer hem!

Antagen P7 Revinge Markstrid!
Ngn annan? Skicka gärna ett PM!
2012-12-14, 23:36
Bannlyst
Ni som har gjort GMU, en enkel fråga:

Är det kul?
2012-12-14, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Ni som har gjort GMU, en enkel fråga:

Är det kul?

Det är aldrig som man tror! Man tänker gruppstrider och flashiga övningar ute i fält men det är så jävla mycket annat som man inte tänker på... Tror våra befäl fortfarande levde in i värnplikten för vi var så jävla pressade varenda dag på allting.. Allt skulle vara perfekt, alltså din uniform, ditt utseende, erat logement ska vara städat och shiny (dom gled på golvet med sina kläder för att hitta smuts så vi skulle få göra omvisitationer och även tar på lampor högst upp i taket som man endast når om man klättrar på skåp etc.), ditt vapen ska vara NOGA cleant, man kan få allt från 20min > 3h att rengöra det men då ska de fanimej vara bra, ibland fick man permisförbud och fick inte gå utanför kasern osv.

Väl ute i fält där du kan marchera flera mil och frysa ihjäl kan man mitt i natten få gå ut och ta ett gott bad i sjön... eller gräva värn med en skitig liten spade så kallad "KLAS", eller sitta på en bärbar toalett och dra en korv i skogen.. det är inte speciellt najs men känslan att ta sig tillbaka till kasern dagarna efter är underbar.

Men det är värt det i efterhand, men något man alltid tänker på är "vafan gör jag här?". Dock så har ju GMU plutonerna olika befäl och vi hade det värst vågar jag nog säga..
2012-12-15, 00:01
Bannlyst
Citat:
Det är aldrig som man tror! Man tänker gruppstrider och flashiga övningar ute i fält men det är så jävla mycket annat som man inte tänker på... Tror våra befäl fortfarande levde in i värnplikten för vi var så jävla pressade varenda dag på allting.. Allt skulle vara perfekt, alltså din uniform, ditt utseende, erat logement ska vara städat och shiny (dom gled på golvet med sina kläder för att hitta smuts så vi skulle få göra omvisitationer och även tar på lampor högst upp i taket som man endast når om man klättrar på skåp etc.), ditt vapen ska vara NOGA cleant, man kan få allt från 20min > 3h att rengöra det men då ska de fanimej vara bra, ibland fick man permisförbud och fick inte gå utanför kasern osv.

Väl ute i fält där du kan marchera flera mil och frysa ihjäl kan man mitt i natten få gå ut och ta ett gott bad i sjön... eller gräva värn med en skitig liten spade så kallad "KLAS", eller sitta på en bärbar toalett och dra en korv i skogen.. det är inte speciellt najs men känslan att ta sig tillbaka till kasern dagarna efter är underbar.

Men det är värt det i efterhand, men något man alltid tänker på är "vafan gör jag här?". Dock så har ju GMU plutonerna olika befäl och vi hade det värst vågar jag nog säga..

Var gjorde du din GMU?

En till fråga. Vi leker att du gjorde din GMU på P4. Under GMU:n är det blandat i kasernen och i logementen? Då menar jag folk med olika preliminära befattningsutb. DVS logistik, jägare, ledning mm.
2012-12-15, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Var gjorde du din GMU?

En till fråga. Vi leker att du gjorde din GMU på P4. Under GMU:n är det blandat i kasernen och i logementen? Då menar jag folk med olika preliminära befattningsutb. DVS logistik, jägare, ledning mm.

Yes gjorde min GMU på P4, Och ja, hemvärnare, markstrid , logistik , ledning inriktade är blandade i plutoner dock så är man med folk i samma åldersklass. Jägare har någon annanstans..
2012-12-15, 00:39
Medlem
Citat:

Välkommen till det militära. Så är början för alla, oavsett vart man är, det du beskriver är inte unikt.
Senast redigerad av nisseg1 2012-12-15 kl. 00:44.
2012-12-15, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Välkommen till det militära. Så är början för alla, oavsett vart man är, det du beskriver är inte unikt.

På P4 var det unikt i våran GMU omgång iallafall, Övriga plutoner hade det definitivt lättare enligt dom själva nu när man är anställd och har pratat med dom.
Senast redigerad av jonasalden 2012-12-15 kl. 00:52.
2012-12-15, 00:52
Medlem
Citat:
På P4 var det unikt i våran GMU omgång iallafall, Övriga plutoner hade det definitivt lättare enligt dom själva nu när man är anställd med dom.

Tro mig, din GMU är långt ifrån unik. Och för att inte tala om värnplikten, som på vissa ställen var tio gånger värre än det du beskriver, i 11 månader. Men det är bra, det gör att man senare, som anställd soldat kommer att ha ett korrekt beteende i ryggraden.
2012-12-15, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Tro mig, din GMU är långt ifrån unik. Och för att inte tala om värnplikten, så på vissa ställen var tio gånger värre än det du beskriver, i 11 månader. Men det är bra, det gör att man senare, som anställd soldat kommer att ha ett korrekt beteende i ryggraden.

Jo, jag klagar inte.. Säger bara som det är och jag ångrar definitivt inte att jag fick hårdare befäl.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in