Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Ni som har gjort GMU, en enkel fråga:
Är det kul?

Det är aldrig som man tror! Man tänker gruppstrider och flashiga övningar ute i fält men det är så jävla mycket annat som man inte tänker på... Tror våra befäl fortfarande levde in i värnplikten för vi var så jävla pressade varenda dag på allting.. Allt skulle vara perfekt, alltså din uniform, ditt utseende, erat logement ska vara städat och shiny (dom gled på golvet med sina kläder för att hitta smuts så vi skulle få göra omvisitationer och även tar på lampor högst upp i taket som man endast når om man klättrar på skåp etc.), ditt vapen ska vara NOGA cleant, man kan få allt från 20min > 3h att rengöra det men då ska de fanimej vara bra, ibland fick man permisförbud och fick inte gå utanför kasern osv.
Väl ute i fält där du kan marchera flera mil och frysa ihjäl kan man mitt i natten få gå ut och ta ett gott bad i sjön... eller gräva värn med en skitig liten spade så kallad "KLAS", eller sitta på en bärbar toalett och dra en korv i skogen.. det är inte speciellt najs men känslan att ta sig tillbaka till kasern dagarna efter är underbar.
Men det är värt det i efterhand, men något man alltid tänker på är "vafan gör jag här?". Dock så har ju GMU plutonerna olika befäl och vi hade det värst vågar jag nog säga..