2010-10-05, 22:32
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
I så fall inser du kanske också att din ide inte håller överhuvudtaget. Det första problemet har med människans natur att göra. Du kan till exempel inte övertyga en mamma att börja hata sitt barn. För detta skulle krävas ett totalitärt system i stil med 1984, och var är jämlikheten som du talar om i ett sådant system (sen är det mycket otroligt att ens ett totalitärt system skulle kunna ändra riktiga känslor).
Det andra problemet har med människans egenintresse att göra. Ifall samhället byggde på hat skulle det innebära att den starke, inte bara kan, utan har rätt att trampa på den svage. Vilket betyder att du inte kan åberopa något moraliskt argument överhuvudtaget när någon trampar på dig. Med hat som ideal har jag rätt att förnedra dig och förinta dig som person om jag vore kapabel. Vill du verkligen leva i ett sådant samhälle?
"That girls are raped, that two boys knife a third,
Were axioms to him, who'd never heard
Of any world where promises were kept,
Or one could weep because another wept.
The Shield of Achilles
by W. H. Auden"
Det andra problemet har med människans egenintresse att göra. Ifall samhället byggde på hat skulle det innebära att den starke, inte bara kan, utan har rätt att trampa på den svage. Vilket betyder att du inte kan åberopa något moraliskt argument överhuvudtaget när någon trampar på dig. Med hat som ideal har jag rätt att förnedra dig och förinta dig som person om jag vore kapabel. Vill du verkligen leva i ett sådant samhälle?
"That girls are raped, that two boys knife a third,
Were axioms to him, who'd never heard
Of any world where promises were kept,
Or one could weep because another wept.
The Shield of Achilles
by W. H. Auden"
Att den inte håller är jag väl medveten om.
Hursom, Nej, jag skulle inte vilja leva i ett sådant samhälle. Men det skulle vara intressant att se hur ett sådant samhälle utvecklas (eller inte utvecklas).
I dagens samhälle är det som en balansgång mellan det du nyss beskrev och solidaritet, och ingen kan väl direkt påstå att det fungerar felfritt. Vi vet vad som sker om man går solidaritet all-in, men vi vet inte vad som sker om man går åt andra hållet.
Det ligger även i människans natur att vara nyfiken. Jag är nyfiken på vad ett samhälle byggt på hat och rädsla skulle resultera i, helt enkelt.