• 1
  • 2
2010-10-05, 22:32
Medlem
Elysiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
I så fall inser du kanske också att din ide inte håller överhuvudtaget. Det första problemet har med människans natur att göra. Du kan till exempel inte övertyga en mamma att börja hata sitt barn. För detta skulle krävas ett totalitärt system i stil med 1984, och var är jämlikheten som du talar om i ett sådant system (sen är det mycket otroligt att ens ett totalitärt system skulle kunna ändra riktiga känslor).

Det andra problemet har med människans egenintresse att göra. Ifall samhället byggde på hat skulle det innebära att den starke, inte bara kan, utan har rätt att trampa på den svage. Vilket betyder att du inte kan åberopa något moraliskt argument överhuvudtaget när någon trampar på dig. Med hat som ideal har jag rätt att förnedra dig och förinta dig som person om jag vore kapabel. Vill du verkligen leva i ett sådant samhälle?

"That girls are raped, that two boys knife a third,
Were axioms to him, who'd never heard
Of any world where promises were kept,
Or one could weep because another wept.

The Shield of Achilles
by W. H. Auden"

Att den inte håller är jag väl medveten om.
Hursom, Nej, jag skulle inte vilja leva i ett sådant samhälle. Men det skulle vara intressant att se hur ett sådant samhälle utvecklas (eller inte utvecklas).
I dagens samhälle är det som en balansgång mellan det du nyss beskrev och solidaritet, och ingen kan väl direkt påstå att det fungerar felfritt. Vi vet vad som sker om man går solidaritet all-in, men vi vet inte vad som sker om man går åt andra hållet.
Det ligger även i människans natur att vara nyfiken. Jag är nyfiken på vad ett samhälle byggt på hat och rädsla skulle resultera i, helt enkelt.
Citera
2010-10-05, 23:55
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysium
Att den inte håller är jag väl medveten om.
Hursom, Nej, jag skulle inte vilja leva i ett sådant samhälle. Men det skulle vara intressant att se hur ett sådant samhälle utvecklas (eller inte utvecklas).
I dagens samhälle är det som en balansgång mellan det du nyss beskrev och solidaritet, och ingen kan väl direkt påstå att det fungerar felfritt. Vi vet vad som sker om man går solidaritet all-in, men vi vet inte vad som sker om man går åt andra hållet.
Det ligger även i människans natur att vara nyfiken. Jag är nyfiken på vad ett samhälle byggt på hat och rädsla skulle resultera i, helt enkelt.

Vi har nog ändå en ganska god aning vad som händer om man går åt andra hållet. Det system som karikatyriseras i 1984, Sovjet under Stalin, är ett exempel där man nästan hade hat som ideal. Både Hitler och Stalin avgudade styrka och såg föraktfullt på svaghet. I Sovjet 1936-39 infördes bland annat ett system som gjorde det ytterst svårt att lita på sin granne eller ens sin partner. Man införde fasta kvoter för brott (t.ex. 5000 kulaker måste haffas) och tvingade varje "brottsling" att ange flera medkumpaner. Resultatet blev att grannar började ange varandra och ingen kunde lita på någon. När 50 % av Moskvas befolkning var angivna kollapsade dock systemet.

Mindre politiskt styrda exempel finner vi i såkallade "failed states", stater där centralmakten har brakat samman och allmän anarki råder (Somalia, Sierra Leone, Södra Sudan, Forna Jugoslavien under kriget). I dessa stater ser vi grupper som skor sig på andras bekostnad. Som förnedrar och våldför sig på andra för eget nöje. Som utnyttjar andra för ekonomisk vinning etc. Det intressanta är också att detta blir en livsstil för utövarna, ett sätt att överleva och tjäna pengar. Det blir litegrann som i dikten av W.H Auden som citerades ovan.
Citera
2010-10-13, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elysium
Idag har jag kommit fram till hur man ska få allt jämnställt. På riktigt.

Vi har länge försökt få allt jämnställt. Folk som ständigt försöker visa att de älskar alla, att alla är lika mycket värda etc, och jag har försökt att tro på det, då det är så jag har blivit uppfostrad.
Men det har aldrig riktigt hållit i praktiken. Det fick man ju lära sig redan som liten, att man inte kan tycka om alla.

Det är snack om rasism dit och egoism hit. Men ännu har ingen erkänt det som faktiskt är sant, att alla i grund och botten hatar alla som inte tycker likadant som dem.
För det är ju så. Bara att man uttrycker det lite finare.
Vägen till total jämnställdhet är hat. Alla hatar alla, och ingen behöver känna sig utanför.
Det känns faktiskt naturligt att hata, det kan väl ingen förneka? Vi hatar alltid något.
Vi kommer alltid ihåg saker vi ogillar, men glömmer ofta bort det vi faktiskt gillar.
Vi behöver hatet för att må bra, och det krävs, när man tänker efter, faktiskt intelligens för att hata.
Och då menar jag inte "JAG GILLAR INTE HONOM FÖR HAN ÄR BLATTE".
utan riktigt hat.

Tänker ni i samma banor?
Absolut, det bästa jag läst på länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in