2010-10-05, 09:06
Medlem
Hej Flashback, jag har ett problem (utöver min stavning och felnämnda titel).

Problemet ligger i att jag och en god vän till mig är invandrare, eller inte jag - enligt vad ni antagligen skulle räkna som invandrare, då jag är 3e generationens Finländare - är född i Sverige, med Svenska föräldrar, men av någon anledning var jag Finsk medborgare tills jag var ~7år.
Mina mor- & farföräldrar är från Finland, på min fars sida är min farfar från Finland - hans släkte blev under stormakts tiden förflyttad till Finland. Sverige var "fullt", vilket resulterade i att hans släkte fick ett torp i en Svensktalande stad i nutida Finland.
Mina morföräldrar blev i princip tvingade att flytta till Sverige under 60talet när fabrikerna behövde slav-avlönade arbetare att göra pissgörat.
Dvs. att mina föräldrar är födda i Sverige, således även jag.

Min vän däremot, hans mor flyttade hit från Portugal - berikade vårat samhälle och fick ett gossebarn med en Svensk..
Denna gosse är nu både Portugisisk och Svensk medborgare - talar det Svenska språket korrekt.
MEN! Han har fortfarande barbariska åsikter gällande kvinnor, att dom är mindre värda och inte riktigt lika bra som oss män.
Bör tilläggas att han med stor sannolikhet kommer att gå på Soc, knarka och spela datorspel resten av hans liv.

Frågeställningen vi ska diskutera är följande - Vem av oss är mest Svensk? Och således mest värd.
Med vänliga hälsningar.
Citera
2010-10-05, 09:21
Medlem
Grandmaster-Ms avatar
Dig skulle jag nog se som lite finsk, men ändå rätt svensk då du och dina föräldrar är födda i Sverige, har ursprung ur ett nordisk land och verkar sköta er, men det går inte att förneka ditt finska ursprung. Den andra är hälften svensk och hälften portugis, dock verkar han tagit till sig deras kultur istället för svensk och är redan från början lite mer "svart", alltså så är han mer utav en blatte.
Citera
2010-10-05, 09:24
Medlem
rum_pisens avatar
skulle våga påstå att du har ändrat ditt liv? kanske precis slutat röka och nu tror att du är bättre än din vän som lever livet till fullo?
Citera
2010-10-05, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rum_pisen
skulle våga påstå att du har ändrat ditt liv? kanske precis slutat röka och nu tror att du är bättre än din vän som lever livet till fullo?

Detta är en väldigt träffsäker analys av mig. Dock skulle jag påstå att jag också lever livet till fullo, fast utan just det giftet. Jag må ha ersatt det med ett Svenskare gift, som råkar vara just snus.

@ Grandmaster-M. Jo, du har förvisso rätt. Men då mina föräldrar är Svenska laglydiga medborgare som betalar sin skatt och dricker sitt lådvin skulle jag säga att jag är ganska Svensk av mig.

Kan även tillägga att med en simpel beräkning skulle jag vara antingen 3e generationens invandrare eller ca 37.5% invandrare, till skillnad från hans 50%, eller 2a generationens.
(farmor enda svenska morföräldern - dvs 75% av mina mor-&farföräldrar är berikare)

Må Gud välsigne er alla.
Citera
2010-10-05, 09:33
Medlem
rum_pisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willbew
Detta är en väldigt träffsäker analys av mig. Dock skulle jag påstå att jag också lever livet till fullo, fast utan just det giftet. Jag må ha ersatt det med ett Svenskare gift, som råkar vara just snus.

@ Grandmaster-M. Jo, du har förvisso rätt. Men då mina föräldrar är Svenska laglydiga medborgare som betalar sin skatt och dricker sitt lådvin skulle jag säga att jag är ganska Svensk av mig.

Kan även tillägga att med en simpel beräkning skulle jag vara antingen 3e generationens invandrare eller ca 37.5% invandrare, till skillnad från hans 50%, eller 2a generationens.
(farmor enda svenska morföräldern - dvs 75% av mina mor-&farföräldrar är berikare)

Må Gud välsigne er alla.

jag tror att vi är på väg in i sanningens ljus?! kan det även vara så att du är i samlevnad med en annan människa medans han fortfarande får doppa penna i allas bläck?

vandra i frid
Citera
2010-10-05, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rum_pisen
jag tror att vi är på väg in i sanningens ljus?! kan det även vara så att du är i samlevnad med en annan människa medans han fortfarande får doppa penna i allas bläck?

vandra i frid

Vi må bo tillsammans men det betyder inte att vi lever i ett exklusivt förhållande. Håll dig till topic f.ö. - medans jag läser alla dina tidigare inlägg och golar till din kvinna.
Citera
2010-10-05, 09:35
Medlem
rum_pisens avatar
bortser vi från den lilla biten av avundsjuka som kanske gror så är din vän den största parasiten..
lev livet till fullo och livet skall icke leva av dig

mvh
Citera
2010-10-05, 09:39
Medlem
Blablablablablos avatar
Du är väl mer svensk då du och dina föräldrar är födda här och om jag förstår det rätt dina förfäder med. Ditt resonemang att den som är mest svensk är mest värd köper jag inte. Däremot så är du väl mer "värd" om du sköter dig och arbetar och på så sätt bidrar till samhället och landet. Din väns åsikter om kvinnor kan väl mycket väl ha kommit ifrån sverige också eller? Då bara hans mammas sida av släkten är portugisisk.
Citera
2010-10-05, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blablablablablo
Du är väl mer svensk då du och dina föräldrar är födda här och om jag förstår det rätt dina förfäder med. Ditt resonemang att den som är mest svensk är mest värd köper jag inte. Däremot så är du väl mer "värd" om du sköter dig och arbetar och på så sätt bidrar till samhället och landet. Din väns åsikter om kvinnor kan väl mycket väl ha kommit ifrån sverige också eller? Då bara hans mammas sida av släkten är portugisisk.

Angående människors värde tyckte jag det för det första passar in på detta forum, då detta diskuteras hej vilt.
Ditt argument att jag är mer värd för att jag jobbar och sköter mig är dock detsamma - då majoriteten av flashbacks användare anser(på internet) att invandrare gör just detta, dvs. ingenting.
Slutsatsen är således att jag är mer värd än honom.
Citera
2010-10-05, 10:01
Medlem
SFC1977s avatar
Du är mindre värd eftersom du har finska rötter!
Citera
2010-10-05, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Du är mindre värd eftersom du har finska rötter!
dumfan jag har svenska rötter som blev - under stormakts-tiden - förflyttade till Finland, som då var Svenskt.
Citera
2010-10-05, 10:39
Medlem
Bonzo666s avatar
Som jag själv konstaterade sist jag var i Helsingfors: detta är väsentligt mer svenskt än Landskrona om inte annat.

De svensktalande (finlandssvenskarna) talar dessutom ofta en bättre svenska än de flesta svenskar man stöter på i Sverige. Bisarrt nog..

Vem som är mest VÄRD av dig och vännen känns lite tveksamt att svara på.. Men om man inte är inne på en rasindelning eller medborgarskapsparagrafer så kan man kanske fundera kring sätt att vara och hur man beter sig.

Jag blir dock lite frågande att man i Portugal har så barbariska åsikter om kvinnor? Generellt sett alltså?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in