2010-10-05, 08:56
Medlem
Dharmas avatar
När man äter shishkebab ute på restaurang så brukar man bli serverad ett bröd som pga värmen blir torrt eller mjukt beroende på om den läggs i en påse eller inte.
Utomlands kallas det ofta för "pita" men har lite gemensamt med de halvfärdiga pita bröd som finns att köpa i affären. Det här är stora och platta bröd.

Jag har tidigare ätit det så kallade "libabrödet" men det är betydligt stummare och inte alls lika segt.
Därför så brukar jag köpa hem bröd från restauranger och frysa ner. Dock vore det ju roligare om jag kan få samma resultat hemma.

Pizzerior som gör kebabrullar har ett liknande bröd men det känns inte alls som samma kvalité. Det är också oftast rätt så stumt

Frågan är hur brödet kan bli så segt?
Liba-bröd exempelvis är inte alls segt och ändå används nog ungefär samma metod så jag funderar på om det är någon ingrediens som jag missar?

Jag har provat att göra detta bröd men det blir smuligt, vad gör jag för fel?

Hur stor del har den vedeldade ugnen i det hela?
Citera
2010-10-05, 09:10
Medlem
RosaMaggans avatar
Naan kanske kan vara lösningen? Det har yoghurt som degvätska, se exempelvis det här receptet.

Jag tror att det kan leva upp till dina förväntningar. Hur tunt eller tjock du vill baka ut brödet är ju helt upp till dig. Lycka till med brödbaket!

Edit: Jag vet att naan är indiskt men jag tycker att det påminner mycket om det som beskrivs i trådstarten.
Citera
2010-10-05, 09:11
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaMaggan
Naan kanske kan vara lösningen? Det har yoghurt som degvätska, se exempelvis det här receptet.

Jag tror att det kan leva upp till dina förväntningar. Hur tunt eller tjock du vill baka ut brödet är ju helt upp till dig. Lycka till med brödbaket!

Jag har fungerat på yoghurt tidigare. men när man är med folk på dessa restauranger och frågar dom om det finns yoghurt i brödet så får jag alltid höra "nej, det kan jag då aldrig tro"
Citera
2010-10-05, 09:13
Medlem
RosaMaggans avatar
Ja, det är ju svårt att veta hur de gör, men jag tror att du kan få ett liknande resultat med yoghurt i degen. Och grädda kort tid på hög värme. Om du inte har det själv kanske du kan låna en varmluftsugn av en polare och prova med?
Citera
2010-10-05, 09:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
1. Jag har provat att göra detta bröd men det blir smuligt, vad gör jag för fel?

2. Hur stor del har den vedeldade ugnen i det hela?
1. Du gräddar brödet alldeles för länge. Det skall i stort sett bara vändas i ugnen.

2. Ja. Väldigt stor del. Punkt nummer 1. förutsätter dessutom att du har avesevärt hög värme.

~Paul~
Citera
2010-10-05, 15:57
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Du gräddar brödet alldeles för länge. Det skall i stort sett bara vändas i ugnen.

2. Ja. Väldigt stor del. Punkt nummer 1. förutsätter dessutom att du har avesevärt hög värme.

~Paul~

Borde man inte kunna få ett gott resultat genom att grädda på stekjärn (helst då gjutjärn) på spisen istället för i ugn?

När jag läser tråden drar jag - precis som RosaMaggan - paralleller till indiska bröd som t. ex. Roti, Chapati och Naan som ju traditionellt tillagas på gjutjärnsplattor i indiska hem.
Just Roti har jag själv erfarenhet av att tillaga/snabbgrädda på stekjärn med mycket gott resultat.

Samma princip borde fungera utmärkt för arabiska tunnbrödsvarianter.
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-10-05 kl. 16:30.
Citera
2010-10-06, 08:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Borde man inte kunna få ett gott resultat genom att grädda på stekjärn (helst då gjutjärn) på spisen istället för i ugn?

När jag läser tråden drar jag - precis som RosaMaggan - paralleller till indiska bröd som t. ex. Roti, Chapati och Naan som ju traditionellt tillagas på gjutjärnsplattor i indiska hem.
Just Roti har jag själv erfarenhet av att tillaga/snabbgrädda på stekjärn med mycket gott resultat.

Samma princip borde fungera utmärkt för arabiska tunnbrödsvarianter.
Ledsen för det sena svaret. Jo, det borde funka bättre på stekjärn än i ugn om man i ugnen inte kan få upp tillräckligt hög värme.

~Paul~
Citera
2010-10-06, 11:22
Medlem
Dharmas avatar
Min ugn kan komma upp i temperaturer på 275 grader, räcker det?

Jag skulle kanske även kunna be min lokala pizzabagare att stoppa in brödet i sin ugn ifall det skulle behövas mer?
Citera
2010-10-06, 11:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Min ugn kan komma upp i temperaturer på 275 grader, räcker det?

Jag skulle kanske även kunna be min lokala pizzabagare att stoppa in brödet i sin ugn ifall det skulle behövas mer?
Om du hettar upp en pizzasten eller plåt så borde det räcka. Tänk bara på att det handlar i stort sett om sekunder!! Annars blir brödet torrt och knaprigt i stället för segt.

~Paul~
Citera
2010-10-06, 12:05
Medlem
[Strange Days]s avatar
Skulle nog ändå säga att stekjärnsmetoden är den allra säkraste metoden att föredra om du vill ha ett så lyckat resultat som möjligt.

Du får automatiskt en lite halvfrasig tunn skorpa på brödet (pga att det bildas luftbubblor på ytan under gräddningen), men samtidigt en degig/seg insida.
Dvs precis den konsistensen som du efterfrågar.

En annan fördel med stekjärnsmetoden är att du inte riskerar att förlora någon värme, vilket du gör varje gång du öppnar och stänger ugnsluckan.

Kolla på Youtube för tips på hur du gräddar på stekjärn/stekplatta; det finns en hel del bra och metodiska videos upplagda som avhandlar detta.
Här är t. ex. ett exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=jD4o_Lmy6bU
Citera
2010-10-06, 17:23
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Skulle nog ändå säga att stekjärnsmetoden är den allra säkraste metoden att föredra om du vill ha ett så lyckat resultat som möjligt.

Du får automatiskt en lite halvfrasig tunn skorpa på brödet (pga att det bildas luftbubblor på ytan under gräddningen), men samtidigt en degig/seg insida.
Dvs precis den konsistensen som du efterfrågar.

En annan fördel med stekjärnsmetoden är att du inte riskerar att förlora någon värme, vilket du gör varje gång du öppnar och stänger ugnsluckan.

Kolla på Youtube för tips på hur du gräddar på stekjärn/stekplatta; det finns en hel del bra och metodiska videos upplagda som avhandlar detta.
Här är t. ex. ett exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=jD4o_Lmy6bU

Jag måste testa detta. Hon har ju bara mjöl, vatten och salt och ändå blir det som att brödet jäser upp. Det ser konstigt ut och måste därför testas.

När jag provar att steka bröd så blir det stenhårt och jäser inte alls. Något fel gör jag säkert.

Angående konsistensen. Degig, nja helst inte men absolut seg. När man får brödet så blir det hårt om det inte äts omgående men lägger man det i en påse så blir det mjukt.
Citera
2010-10-06, 17:24
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om du hettar upp en pizzasten eller plåt så borde det räcka. Tänk bara på att det handlar i stort sett om sekunder!! Annars blir brödet torrt och knaprigt i stället för segt.

~Paul~

Jag har ingen pizzasten hemma men jag lägger in en plåt i ugnen i samband med att jag sätter på ugnen och sedan lägger jag brödet på plåten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in