2010-10-05, 01:04
Medlem
Swensons avatar
Hej.
Jag är fullkomligt handikappad när det gäller datorer och jag förväntar mig kanske lite för mycket när jag tycker att allt ska fungera. Idag fick jag upp en bluescreen med diverse text spritt över hela sidan. Jag vet inte vad det stod och datorn startades om efter någon minut. Då kommer det fram ett meddelande om att datorn kan skapa en återställningspunkt. Eftersom jag inte installerat någonting under dagen så trycker jag korkat(?) nog "avbryt". Efter detta kan jag inte starta datorn utan att det direkt kommer upp meddelande om att utforskaren råkat ut för ett oväntat fel och därför startas om, och om, och om, och om..

Jag kan alltså med mina bristande kunskaper inte göra ett skit mer än att gå in i aktivitetshanteraren och göra viktiga saker jag inte har en aning om.

1. Vad kan ha hänt?
2. Går det att lösa?
3. Om inte helt, går det att rädda viktiga filer?

Jag kör med Windows XP och datorn är ca 3 år gammal och har tidigare visat tecken på utmattning.

Hoppas på hjälp med någon av mina tre frågor eller någon fråga jag glömt.
Citera
2010-10-05, 08:04
Medlem
KongKeyDons avatar
Troligen har någon viktig systemfil skadats och kan inte läsas in, således kan du inte starta upp.

Beroende på om du ser vilken fil som skadats så kan du faktiskt rädda datorn.

Har du namnet på filen så kan du stoppa in en installationsCD för WindowsXP och starta recoverykonsolen. Alternativ R. Har du en sk OEM-cd så syns inte detta. Du kan hitta många av dessa skivor på nätet.

Du kan även reparera din installation, men då riskerar du att tappa information om program och favoriter. Men alla filer ligger kvar. Windows installeras i en ny katalog och tappar information om vilka program som är installerade.

Googla lite på recover console så kan du läsa mer om hur man gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in