• 4
  • 5
2010-11-08, 01:55
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaamia
Ska frst och frmst tacka fr alla svar d ni gett mig bttre riktlinjer!

Modellen av dator r en Macbook mc516s/a!

http://www.inet.se/artikel/1970034/a...cbook-mc516s-a

Inkpspris, 10 995 kr

Det han skulle f kpa den fr, 4-5000 kr

Eller egentligen, hur mycket r en stulen dator egentligen vrd?

Mvh!

Stulen skulle jag ge 1000 kr.
Citera
2010-11-08, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ungargsvartman
Som paranoid netbookgare kr jag med bioslsenord och att datorn endast bootar frn C: systemdisk. Fr att ndra detta mste man f access till bios. C: r helkryptera med Truecrypt.

Min slutsats r allts fr att kunna blsa om min dator krvs det att man lyckas nollstlla bios och boota frn extern DVD eller USB eller att man tar ut hrddisken och blser om den och stter in den igen?

r det s eller?

Ge mig 30min och bioslsen r borta och C: r formaterad, du r skmt ifall du tror det kan hlla en normalbegvad dator anvndare borta.
Citera
2010-11-09, 00:17
Medlem
Ungargsvartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Ge mig 30min och bioslsen r borta och C: r formaterad, du r skmt ifall du tror det kan hlla en normalbegvad dator anvndare borta.
Jaja, men nu r du en uberdupersupereL1teHacKeR....allt jag vill r att frsvra fr den plattanpundare som norpar min netbook. En riktig tjuv bryr sig inte om en enskild ett r gammal anvnd netbook.
Citera
2013-03-25, 16:43
Medlem
Kan ICloud se om Laptop eller min Iphone 4S har kopplats upp tidigare n dagens datum? Kalla mig nybrjare men jag insg just att det finns en sn funktion p Icloud och d min Macbook Pro och Iphone 4S blev stulna frra sommaren s provade jag nu att logga in p Icloud och dr stod det att min dator inte var uppkopplad men kryssade i "meddela mig nr.." och s stod det att min Iphone hade blivit avaktiverad av anvndaren eller i stil med det. Hur meddelas jag ang datorn ??
Citera
2013-03-29, 22:44
Medlem
r fw pw aktiverat s kan du inte formatera datorn.
Och p nyare modeller kan du inte reseta det sjlv utan Apples hjlp.

Varje Mac registrerar sig hos Apple med sitt serienr som du inte kan ndra eller radera.
Om du snor en Mac och garen anmler detta s kan polisen rapportera detta till Apple, detta leder till att du inte kommer kunna anvnda app store.

Registrerar du datorn med ditt egna namn m.m hos Apple vilket dumma tjuvar gr s ser Apple det via serienr = Du har jtt Apple ditt namn mobilnr m.m = dom skickar de till polisen.
Citera
2013-04-01, 10:24
Medlem
Alla macdatorer har ETT nummer (som inte gr att ndra f.) som kan kopplas om till Hitta min Mac. S ven om du formaterar s visar den vart den ligger och om den r online. D kan personen ven radera och/eller ta foton.

Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot

Problemet r inte bios-lsen eller ngot annat utan snarare Apple. Varje dator har ett nummer som inte gr att ndra varesig med formation eller ngot annat.
Citera
2013-04-01, 10:45
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Alla macdatorer har ETT nummer (som inte gr att ndra f.) som kan kopplas om till Hitta min Mac. S ven om du formaterar s visar den vart den ligger och om den r online. D kan personen ven radera och/eller ta foton.

Problemet r inte bios-lsen eller ngot annat utan snarare Apple. Varje dator har ett nummer som inte gr att ndra varesig med formation eller ngot annat.
Finns det inget stt att blockera Find My Mac? Har skt lite men det verkar inte g.

Det verkar ju som att det bara r att klicka ur det under iCloud fr att det inte ska funka att hitta den. Eller?
Senast redigerad av salxar 2013-04-01 kl. 10:55.
Citera
2013-04-01, 11:21
Medlem
black_devils avatar
e bara formatera skiten s blir du av med instllningarna klart!!
Citera
2013-04-01, 13:41
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black_devil
e bara formatera skiten s blir du av med instllningarna klart!!

Duger inte eftersom UUID ligger fastbrnt i UEFI. Dessutom r hela skiten krypterat.
Citera
2013-04-04, 11:22
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Duger inte eftersom UUID ligger fastbrnt i UEFI. Dessutom r hela skiten krypterat.
Vad spelar det fr roll?
Citera
2013-04-05, 18:45
Medlem
Obegvade som snor datorer brukar ju ofta starta upp dom fr att testa innan formatering, har man tur r sprningen via icloud aktiverad.

Finns mnga andra stt att spra en mac p beroende p om tidigare anvndare varit smart nog och insett risken att bli av med den.

S en stulen mac r nog lite mer risky att kpa n en stulen acer.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in