Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Hur resonerar man när man får loss 700.000 i vinst och går på soc. Framstår det absolut viktigaste alternativet som att köpa ett svartkontrakt och sedan återgå till att gå på bidrag?
Jag kan verkligen inte känna någon empati med det beteendet.
Jag kan verkligen inte känna någon empati med det beteendet.
Hade egentligen inte tänkt att svara på ditt inlägg, men jag vill gärna förtydliga saken lite. Min väninna har alltså inte köpt några dyra märkeväskor eller importerade chihuahuaor för vinsten hon gjorde vid försäljningen. Inte heller har hon bränt pengarna på krogen eller några volymiösa skinnsoffor, utan det mesta av vinsten har gått till betydligt viktigare saker än vad många kanske tänker. Hon är med andra ord ingen bortskämd lyxlirare som festat och konsumerat bort pengarna på skitsaker, utan tvärtom - hon har hjälpt andra före sig själv.
I nuläget så har hon heller ingen möjlighet att få tillbaka dessa pengar från dem som hon har hjälpt, och problemet ligger nu istället att hon inte har en enda krona sparad.
Att sälja sin lägenhet är heller inget realistiskt alternativ då hon är paniskt rädd för olagligheter som det innebär att sälja ett hyreskontrakt. Hon köpte sin lägenhet för snart fyra år sedan, och hon fick ett ekonomiskt bistånd ett par månader tillbaka i tiden. Alltså flera år efter dess att hon förvärvat sin lägenhet.
Empati är kanske inget som förväntas i tråden, men gärna en förståelse inför en människa som inte "lurar några skattebetalare" och som genom en rad olyckliga omständigheter har hamnat i en svår situation. Hon har alla ambitioner att göra rätt för sig, men med tanke på hur illa Försäkringskassan fungerar och hur illa de skadar många sjukskrivna människor, samt att hon fortfarande är sjukskriven, så är hon i dagsläget oförmögen att arbeta. Min väninnas förhoppning är att hon inte ska behöva försörjningsstöd längre än ett halvår max. Förlorar hon sin ersättning från soc. nu, så är det direkt förödande för hennes tillfrisknande enligt min uppfattning.