Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-10-04, 20:38
Medlem
Disponentens avatar
Jag har en väninna som för fyra år sedan gjorde en vinst på en bostadsrättsförsäljning. Hon köpte ett svartkontrakt för denna vinsten, och nu vill hennes handläggare på socialkontoret veta vart pengarna tagit vägen. Risken är att hennes bistånd dras in med en omedelbar verkan.. Hon kan ju inte direkt berätta för sin handläggare att hon sprungit och köpt ett svartkontrakt, så vad ska hon säga att pengarna har gått till? Eller så här: vilka giltiga ursäkter/skäl kan man ha, när hennes bistånd ifrågasätts av socialkontoret? Hon kan ju inte få loss pengarna då hon måste ha kvar sitt boende (en underbar liten billig tvåa i Stockholm med en extremt låg hyra!). Sedan vill hon ju inte sälja sitt kontrakt, då detta är olagligt och kan leda till åtal. Plus att hon inte heller skulle ha någonstans att bo.

Skälet till att hon idag har ett ekonomiskt bistånd är att hon hamnat i onåd hos Försäkringskassan - som så många andra. Hon vill inte gå på bidrag hela livet, och just nu så är hon på bättringsvägen (går på KBT-behandling med mera). Men för hennes del, i nuläget, att förlora biståndet skulle vara helt förödande för hennes tillfrisknande..

Alla tänkbara svar mottages därför med varm hand. Inte ens jag har något vettigt svar på detta, så jag vänder mig till er!

PS. Gärna konstruktiva svar som kan hjälpa min väninna till att kunna svara sin handläggare på ett vettigt sätt, och därmed kunna fortsätta att ha sitt ekonomiska bistånd kvar ett litet tag till.

Tack på förhand!
Citera
2010-10-04, 20:45
Medlem
trobots avatar
Har för mig att soc bara får kolla ekonomin en månad tillbaks i tiden, tiden innan det har dom inget med att göra. Betalt privata skulder skulle jag köra på annars, sånt kan man ju skriva egna kvitton på. Hoppas det löser sig för henne!
Citera
2010-10-04, 20:46
Medlem
harrings avatar
Har ingen aning om hur mycket pengar det handlar om men hon kanske kan säga att hon spelade bort dem?
Citera
2010-10-04, 20:47
Medlem
naganof2s avatar
Skriv egna kvitton på skulder och ha personer bakom som är med på det.
Citera
2010-10-04, 20:48
Medlem
ABBORREs avatar
Efter som hon verkar vara psykiskt sjuk kan hon ju säga vad som helst
Citera
2010-10-04, 20:51
Medlem
ICanHass avatar
Övrigt -► Privatekonomi
//Mod
Citera
2010-10-04, 21:17
Medlem
Maximus23s avatar
Soc går tre månader tillbaka.

Men jag hade nog spelat på "tvångssyndrom" i och med att hon går på kbt... hon mådde dåligt under en tid och gjorde sig av med alla pengar m.m
Citera
2010-10-04, 21:22
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trobot
Har för mig att soc bara får kolla ekonomin en månad tillbaks i tiden, tiden innan det har dom inget med att göra. Betalt privata skulder skulle jag köra på annars, sånt kan man ju skriva egna kvitton på. Hoppas det löser sig för henne!

Jo, men i och med att hon har fått bistånd i sex månader nu, så ville hennes handläggare ha papper från Skatteförvaltningen också. Som i sin tur renderade i att handläggaren fick reda på att hon gjorde en vinst på sin försäljning av den förra lägenheten..

Citat:
Ursprungligen postat av harring
Har ingen aning om hur mycket pengar det handlar om men hon kanske kan säga att hon spelade bort dem?

700.000:- Jag tänkte också att på att hon skulle säga spelskulder alternativt spelande, men frågan är vad hennes handläggare säger, och framför allt: om handläggaren köper det.

Citat:
Ursprungligen postat av naganof2
Skriv egna kvitton på skulder och ha personer bakom som är med på det.

Är det verkligen möjligt? Det hade ju varit fantastiskt i såfall. Jag kan ju hjälpa henne, om det är såpass lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Efter som hon verkar vara psykiskt sjuk kan hon ju säga vad som helst

Haha.. Jag tänkte också på det, men det känns inte särskilt realistiskt ändå..

Det är alltså 700.000:- som ska förklaras!
Citera
2010-10-04, 21:26
Medlem
KBT=Kognitiv beteendeterapi??? Hon kan ju skaffa ett halvtids jobb för terapin håller väl inte på hela dagarna??

Behöver hon verkligen berätta vad pengarna har gått till då det var 4 år sen?
Citera
2010-10-04, 21:27
Medlem
Köpte hon en hyresrätt för 700k??
Citera
2010-10-04, 21:28
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximus23
Soc går tre månader tillbaka.

Men jag hade nog spelat på "tvångssyndrom" i och med att hon går på kbt... hon mådde dåligt under en tid och gjorde sig av med alla pengar m.m

Grejen är bara att hon inte har några tvångssyndrom - tror jag.. Hon har någon slags trötthetssyndrom i kombination med en stress och oro vilket gör att hon inte kan arbeta just nu.

Sedan är den stora frågan om vilka ursäkter de godtar. Hon ska på möte nu i veckan, och hon är väldigt orolig över vad hon ska säga för att kunna få behålla sitt bistånd.
Citera
2010-10-04, 21:30
Medlem
Megadeths avatar
jag skulle svarat att jag har varit en idiot och levt loppan för pengarna (för jag mått så dåligt) så det vart mycket rövar fester och då går pengar åt. vilket dem verkligen gör i verkliga livet om man lever om lite. jag själv hade en stor inkomstkälla när jag var 17-18 år sisådär (ung och dum) och jag hade då inga problem med att sätta sprätt på pengar. behövde knappt anstränga mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in