2010-10-04, 20:38
Jag har en väninna som för fyra år sedan gjorde en vinst på en bostadsrättsförsäljning. Hon köpte ett svartkontrakt för denna vinsten, och nu vill hennes handläggare på socialkontoret veta vart pengarna tagit vägen. Risken är att hennes bistånd dras in med en omedelbar verkan.. Hon kan ju inte direkt berätta för sin handläggare att hon sprungit och köpt ett svartkontrakt, så vad ska hon säga att pengarna har gått till? Eller så här: vilka giltiga ursäkter/skäl kan man ha, när hennes bistånd ifrågasätts av socialkontoret? Hon kan ju inte få loss pengarna då hon måste ha kvar sitt boende (en underbar liten billig tvåa i Stockholm med en extremt låg hyra!). Sedan vill hon ju inte sälja sitt kontrakt, då detta är olagligt och kan leda till åtal. Plus att hon inte heller skulle ha någonstans att bo.
Skälet till att hon idag har ett ekonomiskt bistånd är att hon hamnat i onåd hos Försäkringskassan - som så många andra. Hon vill inte gå på bidrag hela livet, och just nu så är hon på bättringsvägen (går på KBT-behandling med mera). Men för hennes del, i nuläget, att förlora biståndet skulle vara helt förödande för hennes tillfrisknande..
Alla tänkbara svar mottages därför med varm hand. Inte ens jag har något vettigt svar på detta, så jag vänder mig till er!
PS. Gärna konstruktiva svar som kan hjälpa min väninna till att kunna svara sin handläggare på ett vettigt sätt, och därmed kunna fortsätta att ha sitt ekonomiska bistånd kvar ett litet tag till.
Tack på förhand!
Skälet till att hon idag har ett ekonomiskt bistånd är att hon hamnat i onåd hos Försäkringskassan - som så många andra. Hon vill inte gå på bidrag hela livet, och just nu så är hon på bättringsvägen (går på KBT-behandling med mera). Men för hennes del, i nuläget, att förlora biståndet skulle vara helt förödande för hennes tillfrisknande..
Alla tänkbara svar mottages därför med varm hand. Inte ens jag har något vettigt svar på detta, så jag vänder mig till er!
PS. Gärna konstruktiva svar som kan hjälpa min väninna till att kunna svara sin handläggare på ett vettigt sätt, och därmed kunna fortsätta att ha sitt ekonomiska bistånd kvar ett litet tag till.
Tack på förhand!