2010-10-04, 18:50
Medlem
Hans Castorps avatar
Jag undrar lite kring detta med bolån.

Jag misstänker att min mor gått in som borgenär/medlåntagare, då min missbrukande bror plötsligt köpt en bostadsrätt i Sumpan. Går det på något sätt att kolla upp detta.
Citera
2010-10-06, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Jag undrar lite kring detta med bolån.

Jag misstänker att min mor gått in som borgenär/medlåntagare, då min missbrukande bror plötsligt köpt en bostadsrätt i Sumpan. Går det på något sätt att kolla upp detta.

Varför frågar du inte din mor?!
Om din mamma nu tycker att det är vettigt att din bror har en bostad för att kunna ha en chans att reda upp sitt struliga liv så är det väl en vettig tanke av henne. Är du missunnsam eller är det så att du också vill låna pengar för att skaffa en bostad?
Citera
2010-10-08, 08:34
Medlem
Hans Castorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Varför frågar du inte din mor?!
Om din mamma nu tycker att det är vettigt att din bror har en bostad för att kunna ha en chans att reda upp sitt struliga liv så är det väl en vettig tanke av henne. Är du missunnsam eller är det så att du också vill låna pengar för att skaffa en bostad?

Vill ej riskera mitt kommande arv, jag har alltid skött mig, han har alltid strulat. Han har fan inte ens et riktigt jobb. Men borätt skall han visst ha
Citera
2010-10-08, 10:32
Medlem
Vet du om han eller hon står som ägare?

Iofs går det att kolla genom att göra en kreditupplysning på henne, MEN det ser hon genom att hon får besked om det inklusive vem som gjorde det, och det blir ju dåligt för dig, så det är mycket bättre att du pratar med henne.
Citera
2010-10-09, 14:53
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Eller så ser du det så här.. det är din mors pengar inte dina. Eftersom det här hennes pengar så bestämmer hon själv över dem.

Blir du arg på henne om hon går på bio, skänker pengar till välgörenhet, köper en 'för dyr' bil?

Du och din bror är hennes barn, förmodligen älskar hon er båda lika mycket men måste lägga mer energi (och kanske pengar) på din bror som verkar ha det svårare än du. Vill du byta situation med din bror?
Citera
2010-10-09, 16:41
Medlem
Fris avatar
Nej, det är hennes privata angelägenhet med en eventuell bank och bostadsrättsförening/uthyrare.
Tough luck, hon är inte död än, så det är ännu inte ditt arv!

Jag har för mig att man får välja fritt vem hälften av arvet ska tillfalla, medan andra hälften automatiskt fördelas lika mellan barnen. Så du skulle kanske kunna tala med din mor om att hon skriver ett enkelt testamente som ger en större andel till dig än till din bror, om hon nu har gynnat honom ekonomiskt redan nu. Men dina pengar i samband med hennes död är ju ett samtalsämne som man måste hantera varsamt, så klart.

Det finns kanske en möjlighet till en motsvarande jämkning av ett arv även utan testamente, som tar hänsyn till att det där med lägenheten gynnat din bror, men det måste du fråga de som kan mycket mer än jag.
Citera
2010-10-10, 10:23
Bannlyst
Som sagt, det är hennes privata angelägenhet. Det råder strikt banksektretess kring allt som rör folks privatekonomi, så det är ingenting man kan "kolla upp" utan att ha någon form av fullmakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in