Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-10-04, 17:54
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Arrestera alla Sveriges miljöpartister, dom är på 'sannolika' skäl misstänkta, per definition.
Citera
2010-10-04, 17:56
Medlem
Mr.Kanakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Vilka arter?

Fågelarter eftersom de äter deras ägg och även fisken blir lidande och kräftorna.
Citera
2010-10-04, 18:01
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kanake
Fågelarter eftersom de äter deras ägg och även fisken blir lidande och kräftorna.
Jag får det inte riktigt att gå ihop, å ena sidan säger du att de kommer bli påkörda eller svälta ihjäl, sen säger du att de kommer fucka upp djurlivet (kräftor, fiskar och fåglar). Är döda minkar så farliga för andra arter?
Citera
2010-10-04, 18:12
Medlem
Citat:
Jag får det inte riktigt att gå ihop, å ena sidan säger du att de kommer bli påkörda eller svälta ihjäl, sen säger du att de kommer fucka upp djurlivet (kräftor, fiskar och fåglar). Är döda minkar så farliga för andra arter?
Jag läste i tidningen eller hörde på radion att minkarna inte kommer att överleva utomhus, och att de utgör ett hot för det befintlig djurlivet. Kanske skadebiter minkarna en massa djur, men dör själva av kylan eller liknande.
Citera
2010-10-04, 18:20
Medlem
Mr.Kanakes avatar
Citat:

Det finns självklart några som kommer att överleva vintern och många kommer att leva tills vintern börjar och fram tills dess så har minken nog hunnit gjort stor skada på djurlivet.
Citera
2010-10-04, 18:22
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30
Jag läste i tidningen eller hörde på radion att minkarna inte kommer att överleva utomhus, och att de utgör ett hot för det befintlig djurlivet. Kanske skadebiter minkarna en massa djur, men dör själva av kylan eller liknande.
Nu har jag läst på lite, och minkar äter tydligen kräftor, groddjur och mindre däggdjur som hare, bisam och mullvad. Dessutom tuggar den gärna i sig simfåglar som måsar och änder om den får tag på det, gärna ungar.

Jag vet inte hur mycket scouter ni är eller hur stor erfarenhet ni har av Smålands naturliv, men för mig låter det inte speciellt allvarligt, ingen av dessa arter är direkt utrotningshotad. Dessutom finns inte bisamråttor i Småland och varken måsar eller änder har några ungar så här års.

Lägg dessutom till att det faktiskt finns djur som äter minkar också, för dessa arter (främst rovfåglar) är det naturligtvis jävligt välkommet med 17 000 extra chanser till lunch, och jag tror vi har ett nollsummespel.
Citera
2010-10-04, 18:24
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Nu har jag läst på lite, och minkar äter tydligen kräftor, groddjur och mindre däggdjur som hare, bisam och mullvad. Dessutom tuggar den gärna i sig simfåglar som måsar och änder om den får tag på det, gärna ungar.

Jag vet inte hur mycket scouter ni är eller hur stor erfarenhet ni har av Smålands naturliv, men för mig låter det inte speciellt allvarligt, ingen av dessa arter är direkt utrotningshotad. Dessutom finns inte bisamråttor i Småland och varken måsar eller änder har några ungar så här års.

Lägg dessutom till att det faktiskt finns djur som äter minkar också, för dessa arter (främst rovfåglar) är det naturligtvis jävligt välkommet med 17 000 extra chanser till lunch, och jag tror vi har ett nollsummespel.
Förutom att den ursprunglige farmägaren då torskar 8 miljoner om han nu inte skulle vara försäkrad, men det tycker jag han gott kan ha för det låter skittaskigt att föda upp en massa djur bara för att döda dom för en så meningslös sak som päls. Vem fan vill ha päls liksom?
Citera
2010-10-04, 19:01
Medlem
Citat:

Jag har varit scout i många år, men lektionen i konsekvensen av utsläppet av ca 18000* minkar på det djurlivet missade jag.

* http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=7032&avd1=0
Citera
2010-10-04, 19:30
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30
Jag har varit scout i många år, men lektionen i konsekvensen av utsläppet av ca 18000* minkar på det djurlivet missade jag.

* http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=7032&avd1=0
Men förutom att du missade den lektionen låter resonemanget rätt okej eller?
Citera
2010-10-04, 19:41
Medlem
Citat:
Men förutom att du missade den lektionen låter resonemanget rätt okej eller?
Ja, absolut. Jag inbillar mig dock att minkarna kommer att skada en del djur genom att bita dessa, utan att äta upp dem. Varför jag inbillar mig detta vet jag emellertid inte.
Citera
2010-10-04, 19:45
Medlem
evildogs avatar
Tydligen värderar farmaren en förlust på 8 miljoner.(?)
Och händelsen betecknas tydligen som djurplågeri och grov skadegörelse.
Troligtvis kommer alla minkar att dö

Känns förlegat att hålla på med uppfödning av pälskragar, vem köper det nu för tiden? Export mestadels?
Citera
2010-10-04, 20:01
Medlem
husseinbolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
De tänker inte alls, utan bara handlar i ungdomligt oförstånd.
De tror att de gör rätt men orsakar mer lidande för minkarna än om de hade fått bli pälsar, som de är avsedda för.

För att inte tala om minkfarmaren som förlorade upp till åtta miljoner kronor. Tragiskt med dessa sk "djurvänner".

bra dom släpper ut dom man ska fan inte låsa in djur för onödiga ändamål bra dom torska pengar på det oxå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in