Citat:
Ursprungligen postat av cheddarcheese
"Hösten 2010. Det blåser en isande kall vind över Sverige, vi har fått in ett starkt främlingsfientligt parti i vår riksdag. Men ur frustration föds kreativitet. Hiphop-kollektivet Ayla (Stor, Mohammed Ali, Carlito, Mack Beats), gruppen HighWon (Ison, Fille, Sabo, Hoosam och Aleks) och sångaren I-Smile går samman i gemensamma låten "Det Nya Sverige" för att understryka att vi är fler, vi är starkare och vi kommer aldrig acceptera rasism och diskriminering"
Sprider dom verkligen ut rätt budskap via den här låten? Massa invandrare som klagar på Sverige och anser SD som dom "onda"
http://www.youtube.com/watch?v=FYUqaCI_UVA
Från mitt perspektiv så är politiska budskap i musik klart positivt. En uppenbar nackdel i detta sammanhanget är att:
1.) Jag äter upp Ken Ring om någon av de inblandade har en politisk uppfattning som går över en 12-årings.
2.) Jag äter upp Petter om någon av de inblandade har läst och/eller förstått SD:s partiprogram
3.) Jag äter upp Eye-n-I om någon av de inblandade vet vad som pågår politiskt utöver att det är "rasister i riksdagen" eller något mer än en tanke om att "i förorten e allt phett o rasism e typ bajs".
4.) Om man appelerar till de som står och svajjar mellan SD eller inte så befäster det rätt mycket dumt som SD:are brukar tro om alla invandrare.
5.) Om man vill motverka kalla strömningar utöver väldigt hispiga pk-iter som tror sig ha gjort en fantastisk insats mot nazismen genom att ha klickat på en knapp på facebook eller orkat dra sig ut för en timmes latte-strödd demonstration på plattan, så känns gatstenstrams och semi-efterblivna rim som fel väg att gå.
Så nej. Fel budskap, fel personer fel forum.