2010-10-03, 19:04
Medlem
har gått och undrat lite de senaste dagarna hur man kan göra en pajdeg mer kalorisnål etc får att ge en mer utrymme till fyllningen

Har hitintills kört med:

250gr kesella/kvarg
100gr Mjöl (Dinkel/Special etc)
lite salt
lite vatten

Detta fungerar helt ok, inte alls i samma klass som standardreceptet dock men man tager vad man haver

Undrar om man kan dra ner på mjölet och dra i fiberhusk eller liknande och tillsätta mer vatten så det sväller upp lite.

Sedan en andra fråga, om man gör en halv sats på ovanstående och tillsätter jäst och låter den jäsa, fungerar det alls att använda som deg senare, blir väl mer brödigt men fungerar det att klä en form ifall man har en jäsdeg?

Tackar i förväg ifall någon har svar
Citera
2010-10-03, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
har gått och undrat lite de senaste dagarna hur man kan göra en pajdeg mer kalorisnål etc får att ge en mer utrymme till fyllningen

Jag kan bara svara på fråga två. Ja det går bra att spara degen i kylen några dagar. Plasta bara in den i folie så den inte torkar ut.
Senast redigerad av krigsmat 2010-10-03 kl. 20:04.
Citera
2012-07-22, 22:06
Medlem
Citat:

Har hitintills kört med:

250gr kesella/kvarg
100gr Mjöl (Dinkel/Special etc)
lite salt
lite vatten

Detta fungerar helt ok, inte alls i samma klass som standardreceptet dock men man tager vad man haver

Undrar om man kan dra ner på mjölet och dra i fiberhusk eller liknande och tillsätta mer vatten så det sväller upp lite.

Sedan en andra fråga, om man gör en halv sats på ovanstående och tillsätter jäst och låter den jäsa, fungerar det alls att använda som deg senare, blir väl mer brödigt men fungerar det att klä en form ifall man har en jäsdeg?

Tackar i förväg ifall någon har svar

Pajdegar.. den senaste tiden har jag kanske gjort paj varenda dag. Små perioder jag brukar ha i livet.. baka samma sak varje dag i en vecka elr två. Det jag har kommit på är att du kan göra degen hur fan du vill. xD

Brukar inte följa något recept, men testa dig fram!
Citera
2012-07-22, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potatisbullen
Pajdegar.. den senaste tiden har jag kanske gjort paj varenda dag. Små perioder jag brukar ha i livet.. baka samma sak varje dag i en vecka elr två. Det jag har kommit på är att du kan göra degen hur fan du vill. xD

Brukar inte följa något recept, men testa dig fram!

Hehe, tack för att du bumpar ett så pass gammalt inlägg

Inte haft paj nu på ett bra tag, får nog råda bot på det under veckan
Citera
2012-07-22, 22:30
Medlem
Citat:
Hehe, tack för att du bumpar ett så pass gammalt inlägg

Inte haft paj nu på ett bra tag, får nog råda bot på det under veckan

hehe jaa. Det jag har gjort är plockat färska blåbär här utanför och testat mig fram med olika degar + hemmagjord vaniljsås. Hur degen än blir så äts pajen alltid upp :P (gott)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in