2010-10-03, 18:18
Medlem
hej!

jag har fått en ide och vill ha lite kritik.

Vad säger ni om en 30 liters vintunna men lampor i taket kopplat till timer, luft i ständigt flow in och lite kodioxid kopplat till luften.
Sen går de ut via jäsrör till sprit, den sorten med aktivt kol i.

Jag tänkte sätta in ett spolarmunstycke till en ny audi som sprayar dimma,o sen koppla de till en tryckströmbrytare.

Slutligen limma in en bit plexi i taket så man ser va man gör.

Allt ska va helt tätt och tanken är att man ska få en diskret och luktfritt odling.

vilka lampor är optimala? uv lampor? vanliga lågenergi?

Va tror ni? blir tunnan för liten?
Växten växer väll inte så mkt på höjden om de bara e bra ljus?

Vilken värme och luftfuktighet är optimal?

När börjar man se om de är hona eller hanplanta?
Citera
2010-10-03, 18:28
Medlem
Banjiis avatar
idén verkar lysande!

MEN
som troligtvis alla andra kommer säga så borde du läsa ett par guider i ämnet.
Att odla "tomater" är lätt, men att få en stor/bra skörd från plantorna är det svåra.

problemet jag kan se är att det kan bli svårt att komma åt plantan under hela processen då allt kommer vara limmat och tätt.
Ibland är det viktigt att komma åt plantan då man kan råka ut för diverse problem under odlingen.

Men både värme och luftfuktighet varierar från strain till strain, men brukar ligga mellan 20-30 grader och 50-70% luftfuktighet.

En simpel och lättförståelig guide:
https://wiki.magiskamolekyler.org/Odling_av_Cannabis
Ger svar på de flesta frågor du kan ha i en början.
Citera
2010-10-03, 18:45
Medlem
OlaPlasts avatar
Jag tycker inte att en vintunna låter som den optimala platsen att ha en planta i. Du skulle kanske få plats med någon lowrider, men jag tror att det skulle bli krångligt med fläktar.
Du borde ha en fläkt längre ner i sidan och en uppe vid lampan. Det är viktigt att lampan inte blir för varm. En vanlig lågenergilampa (LE) duger bra, helst över 25W.

Sedan måste du täcka insidan utav tunnan med folie eller vitt A4. Kommer
Om det är en helt vanlig 30liters tunna i plast så tycker jag att du borde satsa på någonting annat.

Jag skulle tipsa om att odla i en gammalt datorchassi, det är lättare att få det att se stealth ut, eftersom att en dator brukar ha sladdar, fläktar och man ser inte innehållet. Och du kan lätt bygga ett kolfilter till det.
Citera
2010-10-03, 20:17
Medlem
Har gjorts förut och det funkade helt okej vad jag kommer ihåg, har sett på ICmag.com ska leta och återkomma med resultat!
Citera
2010-10-03, 20:20
Medlem
jag hade inte tänkt limma locket, tror inte de behövs.
jag skulle skära ut en bit av locket och limma en plexi skiva i "fyrkanten"

höjden har jag räknat med ska bli ett problem, men om plantan får tillräckligt med ljus så borde den väll inte växa så mkt på höjden?.

mvh
Citera
2010-10-03, 20:22
Medlem
länka gärna!

de hade varit gött o ha spritbränning i en garderob och en garderob med lite röka! självförsöjning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in