Flashback bygger pepparkakshus!
2010-10-03, 15:34
Medlem
ronald1457s avatar
Tjena som rubriken lyder har jag en macbook pro som jag fick i julas. Datorn har fungerar utmärkt fram tills nu då den inte är lika rapp och snabb som förut. Datorn blir också väldigt varm (misstänker att det kommit in damm i fläkten), kan jag ha fått nått virus eller vad ska jag göra för att få tillbaka den som förut.
Citera
2010-10-03, 15:36
Medlem
tzjs avatar
Prova att starta den i säkert läge. Hur många procent av din hårddisk är ledig ungefär?
Citera
2010-10-03, 15:48
Medlem
ronald1457s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Prova att starta den i säkert läge. Hur många procent av din hårddisk är ledig ungefär?

Jag har en hårdisk på 250 gb och har 150 gb ledigt, jag använder en extern hårdisk. Hur startar man datorn i säkert läge?
Citera
2010-10-03, 15:53
Medlem
tzjs avatar
Säkert läge:

Stäng av datorn, tryck ner och håll inne vänster shifttangent medan du startar datorn. Släpp inte shifttangenten förrän du ser en loadingbar under start snurran vid uppstarten. När du sedan fått igång datorn i säkert läge, kan du starta om vanligt igen.

Du kan också prova (om förslaget jag ger dig inte fungerar) ominstallera den senaste kombouppdateringen:

http://support.apple.com/kb/DL1048?viewlocale=sv_SE
Citera
2010-10-03, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronald1457
Tjena som rubriken lyder har jag en macbook pro som jag fick i julas. Datorn har fungerar utmärkt fram tills nu då den inte är lika rapp och snabb som förut. Datorn blir också väldigt varm (misstänker att det kommit in damm i fläkten), kan jag ha fått nått virus eller vad ska jag göra för att få tillbaka den som förut.
Virus är det inte iaf, kom ihåg att du inte använder Windows.

När du upplever datorn som långsam, starta Aktivitetskontroll.app och välj "Alla processer" uppe i verktygsraden och välj sen att sortera processerna efter "% processor". Är det någon/några processer som använder stora delar av processorn?
Sortera sen efter "Verkligt minne", är det någon/några processer som använder stora delar av minnet?
Citera
2010-10-03, 20:48
Medlem
andropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannordholm
Virus är det inte iaf, kom ihåg att du inte använder Windows.

Offtopic; kul att du lever i illusionen att Mac OS X inte kan få virus :-)

ontopic; öppna terminalen och kör 'top' och se vad som suger mest CPUtime.
Senast redigerad av andropa 2010-10-03 kl. 21:00.
Citera
2010-10-03, 20:55
Medlem
ronald1457s avatar
Jag har redan kollat processer och jag har inget som drar speciellt mycket.
Citera
2010-10-03, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andropa
Offtopic; kul att du lever i illusionen att Mac OS X inte kan få virus :-)
Gör en lista på virus som kan attackera ett uppdaterat OS X så kan vi gå igenom den sen. Markera i kanten de av dem som gör datorn extra långsam såsom trådskaparen upplever sin dator.
Citera
2010-10-03, 21:21
Medlem
andropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannordholm
Gör en lista på virus som kan attackera ett uppdaterat OS X så kan vi gå igenom den sen. Markera i kanten de av dem som gör datorn extra långsam såsom trådskaparen upplever sin dator.

Självfallet är det inte ett virus, ville bara vara lite söndagsdryg. :-)

TS;

det kan vara en myriad av saker; testa att reparera dina permissions och ta bort din user-cache.
i terminalemulatorn:
Kod:
sudo -s
diskutil repairPermissions /
rm -R ~/Library/Cache/*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in