2010-10-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prickigasandaler
Jag behöver hjälp! Har fått en uppgift i datakunskapen där jag b.l.a. ska ta reda på vilka de två näst största tillverkarna av operativsystem till PC är
Alla här verkar snacka om själva OSen, men din fråga ser ut att handla om vem som tillverkar dem. Alltså Microsoft som tillverkar Windows eller Apple som tillverkar OSX, osv.
Citera
2010-10-03, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yfyfyfy
Alla här verkar snacka om själva OSen, men din fråga ser ut att handla om vem som tillverkar dem. Alltså Microsoft som tillverkar Windows eller Apple som tillverkar OSX, osv.

JA! Precis!
Microsoft är störst, och det är alltså inte den. Sedan är det många som föreslår Macs system, men de gör väl inte ens till PC? Om de nu gör det så det iaf inte Mac uppgiften syftar på, eftersom de redan varit med i en uppgift.

Har satt ubuntu som den näst största, och letar nu efter det tredje största, och undrar om inte det kan vara något annat "Linuxinspirerat" eller vad sjutton jag nu ska säga?
Citera
2010-10-03, 16:48
Medlem
Citat:
Har satt ubuntu som den näst största, och letar nu efter det tredje största, och undrar om inte det kan vara något annat "Linuxinspirerat" eller vad sjutton jag nu ska säga?
Enligt wikipedia har de som tillverkar Red Hat 10 gånger så många anställda och 25 gånger större omsättning än de som tillverkar Ubuntu. Men det är ingenting jämfört med IBM som också tillverkar operativsystem till pc (eller åtminstone har tillverkat, jag vet inte hur det är med den saken längre).
Citera
2010-10-03, 17:00
Medlem
kvints avatar
Citat:
JA! Precis!
Sedan är det många som föreslår Macs system, men de gör väl inte ens till PC?

Jo, Mac OS X.

Se även: http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_s...rating_systems

Enligt ovanstående länk:

1. Microsoft
2. Apple Inc.
3. Linus Torvalds m.fl.
Citera
2010-10-03, 17:03
Medlem
Man blir ju ledsen när man ser att någon som (antagligen?) går en teknik linje och inte vet att datorer från Apple är PCs...
  1. Microsoft Corporation (Windows och Windows Phone 7)
  2. Apple Inc. (Mac OS X och iOS)
  3. Red Hat, Inc. (Red Hat Enterprise/Server Linux)
Sedan beror det lite hur man definierar "störst"... Men Red Hat är väll rätt så stora på server marknaden? Skulle skrivit Red Hat, IBM håller ju bara på med att själva kärnan och inget med olika distributioner att göra. Man får nog räkna distributioner som OS då kärnan kan man ju knappast användbar till något och Mac OS X/iOS använder Xnu (om man går tillbaka till grunden, Unix), vilket skulle kunna göra den till en helt vanlig BSD distro.
Senast redigerad av Abb313j 2010-10-03 kl. 17:11.
Citera
2010-10-03, 17:41
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abb313j
Man blir ju ledsen när man ser att någon som (antagligen?) går en teknik linje och inte vet att datorer från Apple är PCs...
Sedan beror det lite hur man definierar "störst"... Men Red Hat är väll rätt så stora på server marknaden? Skulle skrivit Red Hat, IBM håller ju bara på med att själva kärnan och inget med olika distributioner att göra. Man får nog räkna distributioner som OS då kärnan kan man ju knappast användbar till något och Mac OS X/iOS använder Xnu (om man går tillbaka till grunden, Unix), vilket skulle kunna göra den till en helt vanlig BSD distro.
Kan tilläggas även Novell som producerar openSUSE och Mandriva som producerar... Mandriva (Stor överraskning).

Jag vet inte vilken ordning man ska lägga dem dock.
Citera
2010-10-03, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abb313j

Teknik går jag verkligen inte! Då borde jag kanske kunna detta, men man har liksom datakunskap i andra program också vetdu... Och enligt vad jag har sett och hört är inte en Macdator en PC. En mac är en mac. Det syftar iaf min datakunskaplärare på också, men det hör inte till saken.

Okej, Red hat är större än Ubuntu är ubuntu 3 a då?
Jag har sagt det, jag vet inte hur många gånger, men det är inte apple han är ute efter! De näst största tillverkarna av operativsystem för PC FÖRUTOM Windows och Apples OS X då?!
Citera
2010-10-03, 18:00
Medlem
Citat:
Novell och Red Hat är ungefär lika stora om man ser till antal anställda och omsättning. Företaget som ligger bakom Ubuntu är betydligt mindre.
Citera
2010-10-03, 18:23
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yfyfyfy
Novell och Red Hat är ungefär lika stora om man ser till antal anställda och omsättning. Företaget som ligger bakom Ubuntu är betydligt mindre.
Canonical består å andra sidan av väldigt många volontärer och har med stor sannolikhet en jämförbar användarbas.
Citera
2010-10-03, 18:36
Medlem
Citat:
Teknik går jag verkligen inte! Då borde jag kanske kunna detta, men man har liksom datakunskap i andra program också vetdu... Och enligt vad jag har sett och hört är inte en Macdator en PC. En mac är en mac. Det syftar iaf min datakunskaplärare på också, men det hör inte till saken.

Jag har sagt det, jag vet inte hur många gånger, men det är inte apple han är ute efter! De näst största tillverkarna av operativsystem för PC FÖRUTOM Windows och Apples OS X då?!

Nu är det ju så att oftast så handlar inte uppgifterna så mycket VAD du svarar utan att du på något sätt kan argumentera för svaret du har gett.

Åtskilliga har ju redan sagt att Mac visst är en PC (Dvs. Personal Computer) och svaret är ju ganska givet.

Försök att få ut något av att göra uppgiften istället för att försöka hitta svaret som du tror att din lärare vill ha.
Citera
2010-10-03, 20:36
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Din datorkunskapslärare har fel. Mac körde förut på RISC-processorer och en "vanlig" PC kör på CISC-processorer.

Sen nåt år tillbaka bytte apple till "vanliga" processorer och går då att köra på "vanliga" PC. Det är därför project som hackintosh finns (Där man lägger in OS X på datorer som "egentligen" inte har stöd för det).

Som tidigare sagt; det är inte bara vad du svarar på uppgiften, utan också hur du svarar. Ge ett svar och lägg upp argument som styrker det, lägg upp eventuella argument som också visar varför det kan vara fel så har du nog en bra bit på vägen till ett högre betyg.

Du har fått ett par företag, Red Hat, IBM (Som jag tror äger Red Hat), Novell, Canonical och Mandriva. Leta upp information om de företagen så du kan rangordna dem.
Citera
2010-10-03, 20:54
Medlem
Det handlar inte om ifall Mac-datorer är PC eller inte, och uppgiften går ut på att skriva tabeller om detta, så att argumentera finns det inte direkt rum för. Men jag tänker sätta Windows som 1, Red hat som 2 och Ubuntu som 3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in