2010-10-03, 11:13
Medlem
Daleris avatar
Jag flyttade ut ur en lägenhet i månadsskiftet, och ägnade de två sista dagarna av månaden till att köra möbler och flyttlådor till den nya lägenheten. Under tiden skötte en släkting (före detta fastighetsskötare) städningen, för att lägenheten skulle gå igenom besiktningen enligt de kriterier som bostadsbolaget släktingen jobbade för hade. Lägenheten besiktades av nuvarande fastighetsskötare som hade två anmärkningar, vilka jag åtgärdade själv. Därefter var lägenheten godkänd och protokoll för besiktningen skrevs under, men jag fick ingen egen kopia. Nycklarna lämnades igen, jag lade den gamla lägenheten bakom mig för att börja om på annan ort.

Dagen efter anländer den nya hyresgästen, och fastighetsskötaren ringer mig för att tala om att hyresgästen inte godkänner städningen. Lägenheten var "ostädad, på sin höjd dammsugen". Den nya hyresgästen bedömer att det krävs "en hel dags städning" för att han ska kunna flytta in, och fastighetsskötaren menar att det är jag som ska komma tillbaka och städa på nytt. Jag har ingen möjlighet att göra det de närmsta dagarna, och alternativen som återstår är därmed att hyra in en städfirma eller att den nya hyresgästen städar mot ersättning.

Frågan är nu, med protokollet underskrivet och nycklarna återlämnade (och utlämnade till den nya hyresgästen), vem är skyldig att betala för den städningen som ska göras? Är det mitt ansvar som tidigare hyresgäst? Eller hyresvärdens, som gjorde en besiktning men inte hade några anmärkningar som ens kom nära att antyda att det krävdes "en hel dags städning" till?

Jag behöver råd, och jag behöver dem snabbt. Tacksam för tips och eventuella paragrafer som klargör hur det ligger till!
Citera
2010-10-03, 11:19
Medlem
Har representant för hyresvärden godkänt din städning så skall du inte behöva betala för den extra städningen som nya hyresgästen anser att det behövs. Det brukliga är ju att först gör man en förbesiktning då hyresvärden går igenom lägenheten och bokar av på ett protokoll vad man skall åtgärda. Därefter har man en slutbesiktning. Till den här slutbesiktningen så skall lägenheten vara tömd. De punkter man fick ålagda att fixa skall vara fixade. Samt att man lämnar tillbaka nycklarna.

Under slutbesiktningen kan ju hyresvärden säga att här måste du städa lite extra. Då har man tid på sig att göra det innan hyresavtalet går ut. Alternativt kan man pröjsa hyresvärden att fixa det.

Men har du en gång fått slutbesiktningen godkänd så kan inte hyresvärden i efterhand komma och säga att städningen var för dålig.

Jag hade bestridit det hela. Gör det gärna via mail eller vanlig post. Bevisbördan är så mycket lättare än om man gör det muntligt.
Citera
2010-10-03, 12:44
Medlem
Daleris avatar
Fastighetsskötaren sa "åtgärda X och Y, lämna sedan nyckeln på plats Z". Jag åtgärdade X och Y varefter jag lämnade nyckeln på anvisad plats. Nu säger fastighetsskötaren "den nya hyresgästen anser att lägenheten inte ens går att övernatta i, än mindre flytta in i, om den inte totalstädas på nytt vilket innebär en hel dags städarbete - du måste åtgärda det omedelbart".

Jag är ingen bråkig människa så jag sade direkt att det bara är att ringa in en städfirma för att göra jobbet, jag står för kostnaden oavsett om det är rätt eller fel med besiktningen genomförd utan att det extrema städbehovet påpekades vid besiktningstillfället. Att hitta en städfirma här som kan göra något sådant en söndag är dock omöjligt och jag kan inte genomföra städningen själv. Som det ser ut nu får jag därför betala en hotellnatt för den nya hyresgästen, och ägna morgondagen åt att ringa in en städfirma - och sedan blir det ändå den nya hyresgästen som godkänner städningen eftersom jag inte kan närvara vid någon ny besiktning (i den mån det nu ska göras en sådan - jag tycker fortfarande att den redan är genomförd).

Virrig situation, förmodligen inte ovanlig men ändå irriterande. Ibland önskar jag att jag hade haft en rättshaveristisk ådra.

Tack för svaret i alla fall, jag ska ha det i åtanke när jag tar upp diskussionen om kostnader för extrastädning i efterhand.
Citera
2010-10-03, 12:54
Medlem
Att du ska behöva betala någon hotellrumsnatt för den nya hyresgästen finner jag osannolikt.
Så smutsig kan inte lägenheten vara, om nu värden har godkänt flyttstädningen.
Så tillvida det inte handlar om en person som har bacillskräck.
Och det ska ju inte du behöva lida för.
Vad är det för värd?
Allmännytta eller privat?
Små privatvärdar kan ju vara jävligt jobbiga ibland.
Inte för att jag misstror dig, men storyn låter ju som rena rama trolleriet.

mvh/T

Det finns inga tydliga regler för hur en flyttstädning ska se ut/genomföras.
Men så här skriver mäklarsamfundet gällande ämnet.

För den som städar själv har Mäklarsamfundet ställt samman några krav de menar gäller. Det innebär ganska hårda krav. Grundkravet är att huset ska vara så välstädat att en städfirma ska kunna konstatera att det inte finns något städjobb kvar. Alla målade ytor ska rengöras och torkas, fönstren ska tvättas både mellan fönsterrutorna och på utsidan. Golven ska dammsugas och våttorkas, väggkrokar och spikar ska tas bort. Det största jobbet är förstås att få rent i kök och badrum. I köket bör helst även taket torkas rent. Alla väggar och alla skåp ska vara ordentligt rengjorda, spisen ska dras utså att det blir rent vid sidorna och bakom.

Kyl och frys ska frostas av och tvättas ordentligt. Tvättmaskinen ska göras ren, liksom diskmaskinen. Köksfläkten ska göras ren på både in- och utsidan. Det räcker alltså inte med en vanlig helgstädning för att huset ska räknas som flyttstädat.
(Hus och Hem, artikelförfattare Anders Ingvarsson)
Senast redigerad av kalletolv 2010-10-03 kl. 13:00.
Citera
2010-10-03, 13:04
Medlem
Daleris avatar
Intressant vändning. Fastighetsskötaren säger att städningen inte har godkänts enligt något protokoll. Det "riktiga" godkännandet skulle göras när fastighetsskötaren hade bekräftat att jag hade åtgärdat de två saker jag behövde åtgärda innan nyckeln lämnades tillbaka. Pappret jag skrev under var för återlämnandet av nycklarna, inget annat.

När bekräftandet skulle göras, hade den nya hyresgästen anlänt och hittat en lång lista med egna anmärkningar som fastighetsskötaren själv inte sett eller påpekat för mig. Vid det laget hade jag redan lämnat tillbaka nycklarna och flyttat till annan ort. Och jag får ringa och skämmas inför den nya hyresgästen som var besviken över att inte kunna flytta in (eller ens övernatta) i lägenheten på grund av det extrema städbehovet som fastighetsskötaren inte upptäckte vid besiktningen.

Nåja, det får kosta vad det kostar för stunden så får jag ta diskussionen sen. Pappersvägen. Om inte annat har jag fått mig ett par lärdomar om de inblandade människorna. Jag vet vem jag inte skulle anställa som fastighetsskötare i alla fall.
Citera
2010-10-03, 13:15
Medlem
Daleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalletolv
Att du ska behöva betala någon hotellrumsnatt för den nya hyresgästen finner jag osannolikt.
Så smutsig kan inte lägenheten vara, om nu värden har godkänt flyttstädningen.
Så tillvida det inte handlar om en person som har bacillskräck.
Och det ska ju inte du behöva lida för.
Vad är det för värd?
Allmännytta eller privat?
Små privatvärdar kan ju vara jävligt jobbiga ibland.
Inte för att jag misstror dig, men storyn låter ju som rena rama trolleriet.

mvh/T

Det finns inga tydliga regler för hur en flyttstädning ska se ut/genomföras.
Men så här skriver mäklarsamfundet gällande ämnet.

För den som städar själv har Mäklarsamfundet ställt samman några krav de menar gäller. Det innebär ganska hårda krav. Grundkravet är att huset ska vara så välstädat att en städfirma ska kunna konstatera att det inte finns något städjobb kvar. Alla målade ytor ska rengöras och torkas, fönstren ska tvättas både mellan fönsterrutorna och på utsidan. Golven ska dammsugas och våttorkas, väggkrokar och spikar ska tas bort. Det största jobbet är förstås att få rent i kök och badrum. I köket bör helst även taket torkas rent. Alla väggar och alla skåp ska vara ordentligt rengjorda, spisen ska dras utså att det blir rent vid sidorna och bakom.

Kyl och frys ska frostas av och tvättas ordentligt. Tvättmaskinen ska göras ren, liksom diskmaskinen. Köksfläkten ska göras ren på både in- och utsidan. Det räcker alltså inte med en vanlig helgstädning för att huset ska räknas som flyttstädat.
(Hus och Hem, artikelförfattare Anders Ingvarsson)

Ingvarssons checklista kan jag checka av alla punkter på. Ja, det låter som trolleri eller bacillskräck - så illa var det inte. Men det kan finnas andra förklaringar till den nya hyresgästens syn på saken och jag är inte den som käftar emot bara för att käfta emot (ens när jag framställs som ett svin och lägenheten som en svinstia). Jag har foton som visar hur lägenheten ser ut efter städningen, men de avstår jag från att publicera här av förklarliga skäl...

Jag tar smällen och kostnaden för stunden och diskussionen i efterhand, med kommentarerna härifrån i ryggen.
Citera
2010-10-03, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daleri
Ingvarssons checklista kan jag checka av alla punkter på. Ja, det låter som trolleri eller bacillskräck - så illa var det inte. Men det kan finnas andra förklaringar till den nya hyresgästens syn på saken och jag är inte den som käftar emot bara för att käfta emot (ens när jag framställs som ett svin och lägenheten som en svinstia). Jag har foton som visar hur lägenheten ser ut efter städningen, men de avstår jag från att publicera här av förklarliga skäl...

Jag tar smällen och kostnaden för stunden och diskussionen i efterhand, med kommentarerna härifrån i ryggen.

Det är bra jävla synd att du inte har möjlighet att gå igenom lyan med den nya hyresgästen och värden.
Där den nya hyresgästen fysiskt hade kunnat påvisa vad han/hon inte anser är rent.
Har värden varit och tittat på städningen efter att den "nya" har klagat?
Vad anser denne i så fall?
Saker och ting kan hamna i ett helt annat läge när man är på plats.
Det är ju väldigt lätt att vara gnällig och krävande genom brev/mejlkorrespondans.
Citera
2010-10-04, 21:42
Medlem
Vad den nya hyresgästen tycker är helt oväsentligt för dig, du har inget med honom att göra !! Det är mellan honom och hyresvärden.

Har hyresvärden godkänt din städning så anser jag att du har gjort ditt. När du har lämnat in nycklarna så kan ju någon annan har gått in i lägenheten och stökat till.

Problemmet blir ord mot ord, du komer att hävda att du har fått städningen godkänt medan huresvärden kommer att förneka det. Be honom ta upp caset till tingsrätten och hoppas att han gör inte det !!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in