2010-10-03, 13:23
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
läst det jag har skrivit
här ovan o tidigare sidor

Jojo, fast får Svenska Spel ta del av sådan information? Jag är inte helt insatt i hur just deras system fungerar, men det är inte ovanligt att man i såna här sammanhang bygger in diverse spärrar som gör att vissa typer av sökningar inte går att genomföra, även om det rent tekniskt sett är möjligt.

Det kan vara så att Svenska Spel inte kan/får se var (på butiksnivå) en lott är såld förrän vinsten har lösts in.

Det är inte nödvändigtvis så. Någon som är mer insatt får gärna berätta hur det är.
Citera
2010-10-03, 13:26
Medlem
Dum Dummare Dummast
Citera
2010-10-03, 13:49
Medlem
cupcakemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
lär dig photoshop innan

jag tror på honom men det spelar ingen roll
han vet oxå att utan lotten får han inte ut nåt
han var tvungen att göra polisanmälan för att ingen annan ska kunna få ut den

fattar inte vad ni inte förstår

för typ 15årsen hände nåt liknande
en lirare som hade precis kommit från chila skrapa fram 3 x tv med 25:- på varje han trodde at han hade vunnit 25:-
han gick till butiken för att byta och hon bakom berätta hur det va
han vann 1mille

svenska som är bäst på allt kan ju inte heller läsa
dom går till butiken för att byta ut lotten dom har haft hemma längre tid
men får inte ett sk*t
för att det finns giltighetsdatum på lotter

Ser inte det omöjliga att få ut vinsten?

1. Personen i kassan betalar för de 3 nya lotterna (jag antar att han menade 3, annars är han ett äkta troll) ur egen ficka, och stoppar lotten som nyss lämnades in i samma ficka
2. Personen i kassan dealar med en bekant, dom ska dela på vinstbeloppet så länge den bekante lämnar in lotten
3. Den bekante lämnar in lotten, redovisar att han köpt lotten på samma konsum, vid rätt tidpunkt (detta kan ju omöjligt gå att kontrolleras exakt)
4. Polisen besöker den bekante, han förklarar klart och tydligt att han skrapat lotten på Saddams pizzeria, och att Hussein måste ha sett vad han fick på lotten, och därefter anmält ihopp om att få ut prispengarna själv.
5. Fallet går till domstol, Den bekante sitter på själva lotten, det enda hussein har är ordet från sin fru och sigsjälv, vem som vinner detta fall är självklart.
6. Profit

EDIT: Vid närmare eftertanke så skulle andra delen av steg fyra mycket väl kunna ha hänt
Senast redigerad av cupcakeman 2010-10-03 kl. 13:51.
Citera
2010-10-03, 14:01
Medlem
Det borde väl finnas övervakningskameror som spelar in och då kanske man ser om någon personal tar lotten i egen ficka.
Citera
2010-10-03, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAnalyzer
han som stod i kassan på konsum

han kan inte ta hand om den själv

på svenska spel måste han redovisa vart han köpt den och när för att få ut vinsten

så det går inte

Jo det kan han utan problem. Det är inte olagligt för en som jobbar i kassan att köpa lotter i den egna butiken för egna pengar vad jag vet?

Och en vinstlott är giltlig ganska lång tid så länge kontrollrutan är oskrapad, han/hon som snodde lotten kan lösa in den om ett år när allt har lagt sig. Sen så behöver inte en lott lösas in i den butik den köptes i, köper jag en trisslott i Kiruna så kan jag lösa in den i Malmö x antal månader/år senare.
Citera
2010-10-03, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av renstek
Jojo, fast får Svenska Spel ta del av sådan information? Jag är inte helt insatt i hur just deras system fungerar, men det är inte ovanligt att man i såna här sammanhang bygger in diverse spärrar som gör att vissa typer av sökningar inte går att genomföra, även om det rent tekniskt sett är möjligt.

Det kan vara så att Svenska Spel inte kan/får se var (på butiksnivå) en lott är såld förrän vinsten har lösts in.

Det är inte nödvändigtvis så. Någon som är mer insatt får gärna berätta hur det är.

Nej, det enda svenska spel ser är allt som händer i DERAS kassa system, alltså svenska spel maskinen där man läser in spelkvitton och lotter o.s.v., alla lotter som säljs har en EAN-kod på baksidan och det är dom som läses av i butikens kassa system när dom säljs, dessa EAN-koder är inte unika så det går inte att skilja på sålda lotter eller spåra någon speciell lott i butikens kassa system.

Det finns 2 streck koder på baksidan av en lott, en EAN och en som liknar streck koden i kontrollrutan.
Svenska spel borde dock ha stenkoll på sina lotter.
Trisslotterna kommer packeterade i buntar om 100, och när en butik vill sälja triss lotter måste dom aktivera en bunt.
Varje bunt har givetvis ett unikt bunt-nummer, och i den här bunten har du 100 lotter med unika lott-nummer, givetvis så måste ju svenska spel ha koll på vilka lott-nummer som finns i varje bunt.
Eller? tror ni dom trycker lotterna utan att ha det blekaste vilken som är vinst och miljon vinst?
Citera
2010-10-03, 14:23
Medlem
Apan-N1s avatar
Hur svårt kan det vara att ta en kolla på övervakningskamerona?

Troligen med tanke på att det är konsum så har dom kameror, och där kan man ju se ungefär hur kassören gick till väga när h*n tog emot lotten.

Att kunna tyda om lotten var högvinst går ju inte genom kameran men, går ju iallafall att se om dom lämnat in lott, om lotten skrapades och kontrollerades eller om lotten bara las i kassan direkt.

Men jag gissar på att detta bara är något dom dragit ihop och försöker få in extra pengar...
Citera
2010-10-03, 14:40
Medlem
Var inte det märkliga att hon bara fått två trisslotter när hon vunnit 75:-... Tog hon 2 trisslotter o 25:- i pengar eller vad???

btw så känner jag flera som jobbar i den affären så jag tror inte att de har bluffat till såg några lotter...
Sen är det väl så att man ska skicka in lotten om man vinner månadsklöver så... inte kassörskan som gjorde något fel. Bara de som vann som var anmält pantade. Jag menar var de första gången de köpte trisslotter om de trodde att klövern skulle va tom för att man skulle vinna.. Sen vet vi ju inte om de HAR vunnit än...
Senast redigerad av bigpink 2010-10-03 kl. 14:44.
Citera
2010-10-03, 14:54
Medlem
Blattar är kända för att vara hederliga och aldrig försöka lura till sig något, riktiga Hedersmän är dem.
Citera
2010-10-03, 14:58
Medlem
Radulovs avatar
Det fungerar ju som så att när en butik/spelbutik får in en sändning med "lotto-buntar" från svenska spel så måste dom registrera att "lotto-bunten" skall göras klar för försäljning. På så sätt länkas lotterna butiken fått ihop med butiken så att svenska spel skall kunna spåra vart högvinster har blivit sålda. Om nu det här paret har fått en 3-klöver lott och sedan strulat till det som det står i artikeln och sedan några veckor senare kommer någon och vill lösa in sin 3-klöver lott så kan svenska spel se att en 3-klövervinst redan har gått i den "lotto-bunten", och hur vanligt är det att det finns två unika 3-klöver vinster i samma "lotto-bunt" egentligen? Men det svåra för det här paret blir ju att kunna bevisa att dom faktiskt hade en 3-klöverlott från början. Man skulle ju kunna anmäla att butiken har strulat bort sin lott och sen bara hoppas på att någon annan jävel löser in en vinst som överrensstämmer med det man anmält och på så sätt försöka bevisa det så. Men då tycker jag man lika gärna kan få vinna eftersom att man dels måste pricka rätt på vad man "hade för vinst på lotten" samt att lotten måste ha blivit såld inom det datum man påstår att man köpt den själv och det kan inte vara det lättaste att pricka in då det säkert säljs ett par "lottobuntar" i den butiken varje vecka.
Citera
2010-10-03, 15:05
Medlem
zizacons avatar
Om man inte ens kan läsa innantill på baksidan av lotten eller göra en enkel googling om man inte förstår så är frågan om man verkligen är värd några pengar. jag menar det är väl ändå ens eget ansvar att hålla koll på om man vinner eller ej.

I övrigt går det väl att lösa om det finns kameror. Annars ser jag inte hur man ska få ut någon vinst om lotten är borta. Vem som helst kan ju påstå sig vunnit och ska man lita på vittnesmålet av en tant i kassan som inte ens lyckades förstå att lotten var en vinstlott?
Citera
2010-10-03, 15:26
Medlem
Janzoos avatar
Tror man att det ska vara tre tomma treklöver så borde det ju iallafall ringa nån klocka om det kommer tre stycken med siffror i..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in