2004-06-12, 16:58
Medlem
aj1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Crusty_
Menar du mig? Vad ska jag ha att dölja? Jag har ju bevis på att jag är ren.. Å ändå gör dom så här mot mig.. Eller du kanske tycker att dom har rätt att sparka en person bara för misstankar.. Du resonerar ungefär som min chef.. Att ni inter litar på folk fast dom kan bevisa motsattsen.. Vilket gör mig iriterad..

Om du hade en provanställning så är det tyvärr ganska svårt att komma åt arbetsgivaren. Mitt tips är att ringa till något lämpligt fackförbund, berätta vad som har hänt och fråga om de vill hjälpa dig om du blir medlem.
Citera
2004-06-12, 16:58
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Vet inte om du försöker göra dig lustig, men facken tar oftast upp ärenden för nya medlemmar som ansluter sig, främst i syfte att få hjälp med problemsituationer man råkat ut för som oorganiserad.

Nej jag undrar då jag inte vet om man kan gå med i facket retroaktivt. Och jag är fortfarande skeptisk. Jag menar, då behöver ingen vara med i facket över huvud taget, förrän de får problem. Någon hake måste det finnas eftersom människor går med i facket preventivt.
Citera
2004-06-12, 17:06
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Nej jag undrar då jag inte vet om man kan gå med i facket retroaktivt. Och jag är fortfarande skeptisk. Jag menar, då behöver ingen vara med i facket över huvud taget, förrän de får problem. Någon hake måste det finnas eftersom människor går med i facket preventivt.
Det är baserat på mina egna erfarenheter ifrån arbetslivet. Har vid ett flertal tillfällen engagerats i förhandlingar, där både kollektivanställda (vanligast) men vid några tillfällen även tjm-fack (ex HTF och Ledarna) ställt upp för personer som brådstörtat blivit medlemmar, efter händelser som rört deras anställningar.

Tips: Faktiskt finns en poäng i detta, privatekonomiskt. Den kloke ansluter sig endast till A-kassan (inte populärt hos facket, men det går icke att förvägra), och betalar en tämligen låg avgift. Vid ev allvarlig arbetsrättstvist sker snabbt inträde i lämpligt fackförbund (med avgift som avsevärt stegras).

===============================
Egen framgång är guld värd, andras motgång heller icke att förakta
===============================
*Håll dig till ämnet*Pennan är mitt svärd*Arbetsgivaren*
Citera
2004-06-12, 17:15
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Det är baserat på mina egna erfarenheter ifrån arbetslivet. Har vid ett flertal tillfällen engagerats i förhandlingar, där både kollektivanställda (vanligast) men vid några tillfällen även tjm-fack (ex HTF och Ledarna) ställt upp för personer som brådstörtat blivit medlemmar, efter händelser som rört deras anställningar.

Jag såg ett sånt fall i CP-magasinet häromveckan. Bara det att då vägrade samtliga fack att låta de handikappade i inslaget gå med. Tillslut tog Syndikalisterna sig an fallet om borttagen dagpenning, 37 kr/veckan.

Stämmer att fler och fler dissar facket.
Citera
2004-06-12, 17:54
Medlem
Citat:
Menar du mig? Vad ska jag ha att dölja? Jag har ju bevis på att jag är ren.. Å ändå gör dom så här mot mig.. Eller du kanske tycker att dom har rätt att sparka en person bara för misstankar.. Du resonerar ungefär som min chef.. Att ni inter litar på folk fast dom kan bevisa motsattsen.. Vilket gör mig iriterad..

Jag håller med om att det låter som att du inte berättar allt. Om polisen gjort husrannsakan utan någon som helst grund är det ju ett fall för JO, JK och fan själv. Att du fått sparken är ju det minst underliga med det här. Ring till polisen och fråga varför husrannsakan överhuvudtaget gjordes!
Citera
2004-06-12, 23:43
Medlem
_Crusty_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duracell
Jag håller med om att det låter som att du inte berättar allt. Om polisen gjort husrannsakan utan någon som helst grund är det ju ett fall för JO, JK och fan själv. Att du fått sparken är ju det minst underliga med det här. Ring till polisen och fråga varför husrannsakan överhuvudtaget gjordes!

Att jag har fått sparken beror på mina chefer.. För att dom förmodligen vill använda oss som ett skräck exempel till kompisgäng som kommer å arbetar.. Men jag kände bara en av killarna sen tidigare, vilket var min polare.. Och polisen sa till mig och min kompis att dom var ute på ön för att kolla efter droger hos säsongs arbetarna.. Men dom kollade inte säsongarna.. Dom kollade bara upp folk som kom från samma lilla stad som mig (6st).. Och jag har inte haft nått med polisen att göra tidigare med angående droger.. Senast jag hade kontakt med dom var för misshandel 1999.. Fastighets chefen sa till mig att det var hans idé allt ihop, om han menade att han tippsade polisen har jag ingen aning om.. Sedan sa cheferna till den övriga personalen att polisen hade gjort ett stort tillslag på hash bland deras personal.. Sedan när blev en liten hash pipa ett stort beslag i stockholm? Rätta mig om jag har fel nu, men om dom hade gjort ett stort tillslag hade vell jag och dom övriga som fick sparken suttit häktade på Kronobergs häktet fortfarande eftersom detta hände kvällen den 9 juni?

Det är nått som inte stämmer.. Men vad det är vet jag inte själv..
Citera
2004-06-13, 00:15
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Jag har ett problem angående mitt förra jobb, så jag tänkte om någon som är insatt i juridiska frågor kunde hjälpa mig?

Det är så att jag har haft ett jobb innom hotell & resaurang sedan den 1 Juni.. En av cheferna fick en idé att begära husransakan hos folk som kommer från samma stad, i det här fallet var det 6st personer som bodde på 3 olika plattser i närheten av vårat jobb.. Polisen sa att dom skulle kolla upp sesongsanställda på jobbet.. Men det var bara 3st av alla 6 som var sesongare.. Vi alla 6 fick lämna urinprov + att dom genom sökte våra rum.. I ena rummet där 3 st bodde tillsammans hittade dom en hash pipa som en kille hade köpt med sig från sin semester i Holland.. Han sa i förhöret med polisen att han som sagt hade varit i Holland för en vecka sedan.. Så givetvis visade hans prov positivt.. Medans vi andra 5 visade negativt på proverna.. Men poängen är att vi alla 6 fick sparken innan chefen hade fått svaret på proverna äns.. Så vi alla fick avskedning med omedelbar värkan redan efter 12 timmar efter husransakan, vilket jag personligen tycker låter väldigt skumt.. Jag hann inte bli medlem i nått fack tyvär.. Och det var fastighets chefens idé allt ihop..

Jag trivdes på mitt jobb dom 10 dagar jag fick jobba, och lika så min platts chef med mig.. Men nu är man tillbaka i arbetslösheten igen

Vad kan man göra? Jag har papper på avskedet och även mitt provsvar.. Men jag vill/vågar inte åka ut på samma ställe igen med rädsla av yttligare kränkningar..

Skulle verkligen upp skatta ett juridiskt riktigt svar av någon kunnig om hur jag kan lösa detta.. Jag vill att fastighets chefen aldrig kommer att glömma sitt misstag //D

1. Hur såg din anställningsform ut?
2. Hur kan en chef " beordra" en husrannsakan?
3. Vad uppgavs som skäl för ditt avskedande?

/CW
Citera
2004-06-13, 09:14
Medlem
eantrs avatar
Lite angränsande frågor. Vilket lagrum är det som gäller på ett hotellrum. Jag har ju betalat för att ha det som min boning över natten. Hotellpersonalen brukar kunna gå in som dom vill men krävs det exempelvis husrannsakan för polisen? Om killen i exemplet hade bott i ett för personalen avsett utrymme? Någon skillnad då...
Citera
2004-06-13, 10:37
Medlem
Tafkafs avatar
Ring Facket och bok tid för besök. Gå dit och visa dina papper och berätta hela saken. gå med i facket om du måste. Kräv att facket ska kontakta Polis/Åklagare och fråga vad som hänt. Om någon av dina chefer gjort en grundlös anmälan för att få till husransakan/ alt. kunna ge folk sparken så är detta olagligt. man måste ha grund för polisanmälan. Dessutom; om polisen inte hade en order om husransakan från en åklagare så är det olagligt för dem att söka igenom ditt rum!
Citera
2004-06-13, 20:03
Medlem
Citat:
Det ända dom sa var att dom genomsökte sesongspersonalen på hela jobbet, vilket dom inte gjorde.. Det finns 130 anställda på hotellet varav ungefär 40-50 stycker är där över sesongen.. Men det var bara 6 stycken dom sökte upp och förhörde, som kommer från samma stad och inte har nån gemenskap från våran stad, vi lärde känna varandra på jobbet.. Jag han bara vara där från den 29 maj till den 10 juni.. ingen av oss är ihuvtaget äns misstänkta för nått förutom att en av cheferna tyckte att nån av oss (vet ej vem) såg drog påverkad ut på jobbet.. Vilket inte stämmer.. Då talar jag för dom som fick sparken..
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Willhelm
1. Hur såg din anställningsform ut?
2. Hur kan en chef " beordra" en husrannsakan?
3. Vad uppgavs som skäl för ditt avskedande?

/CW
Jag gissar att jobbet var säsongsbetonat med provanställning. Då kan man få gå på minuten utan motivering. (provanställningen avbröts mao)

Citat:
Ursprungligen postat av Tafkaf
Ring Facket och bok tid för besök. Gå dit och visa dina papper och berätta hela saken. gå med i facket om du måste. Kräv att facket ska kontakta Polis/Åklagare och fråga vad som hänt.
Facket kommer inte att göra något i efterhand. Var du inte medlem i facket då det hände får du stå ditt kast.
Citera
2004-06-13, 20:20
Medlem
flowss avatar
vad jag förstått så får polisen endast göra husrannsakan om det kan leda till att personen ifråga blir fälld för ett brott som ger fängelse.

om någon chef misstänkte drogbruk så borde det räcka.. att de senare hittade lite droger hemma hos en anställd gör ju saken inte bättre..

däremot att chefen avskedade dig utan anledning låter konstigare - om det inte berodde på provanställning.
Citera
2004-06-13, 20:58
Medlem
I don't cares avatar
Ej sant

Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
En åklagare måste dessutom ta beslut om husrannsakan.

Detta är inte sant i Sverige så räcker brottsmisstanke för att polisen ska få gå in, det ni tänker på är USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in