2010-10-02, 17:08
Medlem
Jag har grannar som har en sån där kattskrämma med ultraljud igång konstant! Jag kan höra den hela tiden, jag har mätt upp 80-85dB från mitt fönster med en frekvens på ca 15000Hz.

Jag har nu hört det här ljudet så mycket att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Detta är ren tortyr, kattskrämman är igång för att skrämma bort en tredje grannes jobbiga katt som bajsar i allas trädgårdar. Grannarna som har skrämman hör inte ljudet men jag hör det klart och tydligt, hur det resonerar i mitt skallben like ljudet från en tandläkarborr.

I sommras har jag bett dem stänga av den men då har den bara vart avstängd i några timmar för att sedan sättas på igen. När dem åkte iväg på semester var jag tvungen att gå in till deras tomt och stänga av den för att jag inte ville vistas inomhus hela sommaren. Ljudet täcker ungefär (25 kvadratmeter) vilket gott och väl omsluter min trädgård.

Grannarna är för övrigt väldigt trevliga och jag vill inte skapa problem med dem. Hur kan man hantera detta på rätt sätt? är det ens lagligt att ha sånt oväsen igång konstans? Uppskattar seriösa tips och inte "slå sönder maskinen" etc.
Citera
2010-10-02, 17:21
Medlem
stilltons avatar
låter verkligen märkligt att dom inte fattar hur störande det är..
gå till den här sidan http://www.farleysessentials.com/pilot.asp?pg=tuner&Tune=chromatic_C
tryck på b-knappen uppe till vänster.. ställ in volymen till ungefär densamma som grannens och be dom lyssna ett par timmar.

annars får du köpa en ny skrämma med högre frekvens, och be dom använda den istället.
Citera
2010-10-02, 17:22
Medlem
Benshies avatar
Ringa störningsjour ? Typ.. Vet inte men säg till dom att du hör ljudet, får ont i huvudet och att du tyvärr måste slå sönder skiten om dom inte stänger av och packar ner den.
Citera
2010-10-02, 17:32
Medlem
KiaWs avatar
Jag kollade runt lite på olika sorters skrämmor, och de flesta har som lägsta frekvens mellan 15-18kHz och uppåt.
I en av bruksanvisningarna stod detta att läsa:

"Apparaten arbetar med en frekvens upp till 25kHz och även om det är högre
än vad människan normalt kan höra (upptill 16kHz) , så kan den skada hörseln
om man vistas en längre tid i området inom 3 meter från apparaten
.
Vi föreslår att ni stänger av apparaten när ni sitter eller arbetar i närheten.
Människors närvaro skrämmer i alla fall bort djuren.
Eftersom apparaten arbetar med ström placera den inte i eller nära vatten. Var försiktig!
Använd inte apparaten på granntomter eller offentliga platser.
Rikta den inte mot inlåsta eller bundna djur. Använd den bara på Din tomt.
Har du egna husdjur så kommer de att undvika området när apparaten är på.
Det finns människor med god hörsel som hör apparatens ljud, speciellt i låga frekvenser.
Om så är fallet, välj en högre frekvens.
"

Människan kan uppfatta frekvenser upp till ca 20kHz, framförallt unga personer, så 15kHz är alltför lågt satt...

Jag har ingen aning om hur regler ser ut angående vad man får lov/inte får lov, men eftersom ljudet ligger på en frekvens innom gränsen för vad människan kan uppfatta och att du upplever det störande borde ligga till grund att du skulle få gehör om du tar kontakt med kommunen....fast bäst är det ifall du kan prata med grannen och få dem att förstå hur mycket du faktiskt hör och hur mycket det inverkar på ditt liv i ditt hem.
Kolla också ifall det går att höja frekvensen, om inte så informera om att det finns apparater med högre frekvens.
Citera
2010-10-03, 08:36
Medlem
Megaforces avatar
Det är inte tillåtet att använda sådana kattskrämmor utomhus i tättbebyggt område. Man får inte störa grannar, och just 15 khz hör i princip alla ungdomar under 20. Utomlands används sådana kattskrämmor för att hålla ungdomar borta från spritbutiker och liknande där de annars ofta samlas.

Om inte ägaren tar bort skrämman så får man kontakta kommunens miljöförvaltning som då kommer ut och mäter för att se om ljudet uppgår till störande nivåer.
Citera
2010-10-03, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koroshiya
Grannarna är för övrigt väldigt trevliga och jag vill inte skapa problem med dem. Hur kan man hantera detta på rätt sätt? är det ens lagligt att ha sånt oväsen igång konstans? Uppskattar seriösa tips och inte "slå sönder maskinen" etc.

Miljöförvaltningen kan vid föreläggande om vite tvinga grannen att ta bort störningskällan om dom finner att den är en sanitär olägenhet (dvs den orsakar hälsovådligt buller).

Anmäl det hela till förvaltningen (du har rätt att vara anonym) så är dom skyldiga att utreda det.

http://www.notisum.se/rnp/domar/mo/MO001017.htm
Citera
2010-10-05, 16:23
Medlem
Jag får så mycket hopp när ni skriver allt detta. Ett problem är att dem endast fått klagomål av mig (alla andra i området är antingen för små eller över 30 och har således ej klagat. Om jag ringer miljöförvaltningen kommer dem förstå att det är jag som ringt. Jag ringde på deras dörr förut och var trevlig och sa: "Hej! hur är det med er" etc. och frågade om vi inte kunde hitta en annan lösning. Jag fick bara ett nä!

Jag resonerade och sa att jag hör det ända in till mitt rum på natten, jag kan inte vädra huset pga ljudet. Då sa han "jag tror inte det" så sa jag att jag visst hörde det och då sa han "du står ju bredvid den nu". Efter en stunds resonerande kom jag fram till att jag har sett katter gå fram till skrämman när den är på. Då sa han "om den inte har effekt så stänger jag väl av den". Då kommer hans fru utrusande och säger "stänger han av den så sätter jag på den, jag är så trött på att katter lägger sig på vår motorhuv och repar den".

De tyckte att JAG(?!) skulle ta kontakt med miljöförvaltning OCH alla kattägare i området och fixa så att katterna inte går ut, först då skulle de stänga av den. Jag ska ringa miljökontoret och säga till om katterna och skrämman så får vi se vad som händer. Ursäkta att jag skrev så rörigt, är lite arg som ni förstår.
Citera
2010-10-05, 22:56
Medlem
No-n-sences avatar
Dina grannar har ingen rätt att störa dig. Du har ingen ansvar för vad andras katter. Vad har du för boendeform? Kontakta värden eller Bostadsrättsföreningen.

Varför inte koppla skrämman till en rörelsedetektor som bara täcker deras tomt?
Citera
2010-10-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Dina grannar har ingen rätt att störa dig. Du har ingen ansvar för vad andras katter. Vad har du för boendeform? Kontakta värden eller Bostadsrättsföreningen.

Varför inte koppla skrämman till en rörelsedetektor som bara täcker deras tomt?

Jag har föreslagit det för dem. De sa "den har redan rörelsedetektor" när man klart och tydligt hör ljudet konstant och ser att det inte finns någon detektor. Man försöker resonera och förklara att det inte alls finns detektor. Alltså.... jag blir så j***** arg när jag tänker på detta för att dessa människor går inte att resonera med, inget går igenom till deras förstående över situationen.

Det känns som att dom lever i en bubbla av "fakta" de har byggt upp själva. Allt som sägs om maskinen och kattjävlarna från deras sida är falskt! kattskrämman är på ungefär 15500Hz, det är lägre än vad andra (riktiga, fungerande) kattskrämmor har (tidigare sagt av andra i den här tråden).

Jag bor i hus, så ringa någon fastighetsvärd eller liknande går inte. Funderat på sånt men jag vet ärligt talat inte vem jag ska kontakta. Hört av folk i dagarna att miljökontoret oftast inte gör något åt saken vid sådana situationer.
Citera
2010-10-10, 01:45
Medlem
acerblazerlols avatar
dom har den väl inte i en inbrottssäker betongbunker under natten?
dom skulle väl inte märka om den slutade fungera då de inte kan höra den? sladdar kan ju lossna så lätt..
dom skruvar väl inte isär den och kontrollerar den dagligen?
gör inget olagligt...
Citera
2010-10-10, 02:38
Medlem
29april2tusen10s avatar
Försök först att övertala dom att göra sig av med kattskrämman eftersom du hör ljudet väl, skriv ut styckena ur manualen och visa dom. Var trevlig och framför problemet på ett vuxet vis så ska dom nog förstå utan att bli sura.

Om det inte hjälper så får du gå dit och förstör högtalaren på kattskrämman när dom är borta.
Eftersom dom inte hör den så vet dom inte att den är trasig.
Senast redigerad av 29april2tusen10 2010-10-10 kl. 02:40.
Citera
2010-10-10, 11:27
Medlem
BaalZeBubs avatar
Självklart ska du anmäla dem. Kräv även skadestånd. Spela in ljud och dokumentera mätvärden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in