2010-10-04, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Nej då, bara talspråksaktigt. Ju mer formellt man talar, desto mer binder man samman, i ledigt talspråk är bindningar betydligt mindre vanliga än i formellt språk.
Exakt. Det jag fiskade efter var konkreta exempel på detta. Est + vokal är väl en väldigt ”stabil” bindning som sällan faller bort – kanske i klass med des + vokal? Men hur är det med t.ex. Ils sont amis?
Citera
2010-10-04, 21:00
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Det är väl det faktum att important börjar med en vokal, vilket gör det nödvändigt att uttala t:et i est då det annars skulle låta som att man inte sa est. Det skulle också låta helt befängt. Var det det du undrade?
Om det är "nödvändigt" eller inte med bindningar låter jag vara osagt, men jag lovar dig att det inte helt sällan skippas i talspråk... Var har du fått att det skulle "låta helt befängt" ifrån?
Citera
2010-10-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noriega
Exakt. Det jag fiskade efter var konkreta exempel på detta. Est + vokal är väl en väldigt ”stabil” bindning som sällan faller bort – kanske i klass med des + vokal? Men hur är det med t.ex. Ils sont amis?

Svårt att säga eftersom det inte är en riktigt naturlig mening. Inte fel, men de flesta skulle säga "ils sont des amis". Men visst, jag förstår vad du menar. Jag har svårt att komma på en enda bindning som skulle vara så absolut att jag aldrig har hört den försvinna i talspråk.
Citera
2010-10-04, 21:24
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Svårt att säga eftersom det inte är en riktigt naturlig mening. Inte fel, men de flesta skulle säga "ils sont des amis". Men visst, jag förstår vad du menar. Jag har svårt att komma på en enda bindning som skulle vara så absolut att jag aldrig har hört den försvinna i talspråk.
"Mon ami"? "Ils ont"?
Citera
2010-10-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
"Mon ami"? "Ils ont"?

Helt rätt. Och säkert finns det andra, jag kom bara inte på någon just då eftersom jag mest tänkte i termer av -t. Nasal vokal framför vokal blir förstås ofta en så gott som obligatorisk, för att inte säga oundviklig bindning. Kanske kan det finnas undantag. Som ni säkert förstår har jag aldrig läst fransk fonologi utan går efter vad örat säger att är rätt, precis som på svenska.
Citera
2010-10-05, 00:37
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Om det är "nödvändigt" eller inte med bindningar låter jag vara osagt, men jag lovar dig att det inte helt sällan skippas i talspråk... Var har du fått att det skulle "låta helt befängt" ifrån?

Jag tycker att det låter lite lustigt när man inte har konsonanten där, personligen låter det bättre när jag uttalar T:et som en början på important.
Citera
2010-10-05, 11:22
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Jag tycker att det låter lite lustigt när man inte har konsonanten där, personligen låter det bättre när jag uttalar T:et som en början på important.
Okej, det handlar alltså vad du som icke modersmålstalande anser? Jag tolkade det som att du menade att det lät befängt för fransmän.

Franska är inte mitt modersmål, därför kan jag inte säga hur det "ska" vara eller hur det uppfattas rent generellt, men att tvingas revidera det jag trodde jag visste om franskan har ju skett ett antal gånger i takt med att man umgås mer och mer med "francophoner" Fyra nasalljud t ex? Hah!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in