Höhö... Den där rullen ska du nog ta med en nypa salt.

Nu vet jag inte direkt om jag kan tillägga något angående påståendet du drog upp, men filmen har iallafall fått mängder med kritik från alla håll och kanter, t.o.m. från några av de vetenskapsmän som intervjuades. Kort och gott verkar det vara riktig smörja som använder sig av förvrängd fakta, diverse konstiga tolkningar/missförstånd samt en massa rent bull i en någorlunda trovärdig förpackning för att tuta i folk en massa dumheter. Vissa indicier finns även för att det ligger långtgående vinstintressen bakom då filmmakarna och några deltagande driver/är medlemmar i flummiga sektliknande rörelser och sånt.
På tal om påståendet där, förrsten, så tycker jag spontant att det låter kaiko att lite materia skulle motsvara mer energi än mycket materia. Det verkar som att han talar om vakuumenergi/ZPE eller vad man nu väljer att kalla det, väteatomen används bara som volymreferens och har inget med vätet i sig att göra. Men det är liksom inte jämförbart med konventionell energi så vitt jag vet, det går inte att utnyttja denna på något sätt (t.ex. utvinna den eller något) och dessutom finns det inga säkra siffror på vad det rör sig om för nivåer utan det varierar beroende på vem som pratar.
Med andra ord tycker jag att det låter som ett medvetet ivägflummande, men jag är bara lekman (om ens det) så någon riktig fysiker bör nog titta in och säga sitt också.