2010-10-02, 16:32
Medlem
Kom in på någon vidare topic men jag blev mycket fundersam över ett påstående jag precis hörde på tuben.

http://www.youtube.com/watch?v=adZ-oBi4NO0 titta 3:47 till 4:55

Jag behöver inte citera vad han säger, utan hur fan menar han egentligen?

Hur kan det vara så mycket energi i en väteatom kontra 20 miljarder ljusår i radie?

Edit: Menar han att man kan utvinna så mycket energi ur en väteatoms vakum vilket är motsvarande en triljon * den MATERIELLA energin (massenergi?) i 20 miljarder ljusårs materia i radie?

Efter att tittat på det ett par gånger så måste det vara det han menar, dum trådstart. Tråden kan låsas lol
Senast redigerad av Tremendouz 2010-10-02 kl. 16:43.
Citera
2010-10-02, 17:43
Medlem
cephs avatar
Höhö... Den där rullen ska du nog ta med en nypa salt. Nu vet jag inte direkt om jag kan tillägga något angående påståendet du drog upp, men filmen har iallafall fått mängder med kritik från alla håll och kanter, t.o.m. från några av de vetenskapsmän som intervjuades. Kort och gott verkar det vara riktig smörja som använder sig av förvrängd fakta, diverse konstiga tolkningar/missförstånd samt en massa rent bull i en någorlunda trovärdig förpackning för att tuta i folk en massa dumheter. Vissa indicier finns även för att det ligger långtgående vinstintressen bakom då filmmakarna och några deltagande driver/är medlemmar i flummiga sektliknande rörelser och sånt.

På tal om påståendet där, förrsten, så tycker jag spontant att det låter kaiko att lite materia skulle motsvara mer energi än mycket materia. Det verkar som att han talar om vakuumenergi/ZPE eller vad man nu väljer att kalla det, väteatomen används bara som volymreferens och har inget med vätet i sig att göra. Men det är liksom inte jämförbart med konventionell energi så vitt jag vet, det går inte att utnyttja denna på något sätt (t.ex. utvinna den eller något) och dessutom finns det inga säkra siffror på vad det rör sig om för nivåer utan det varierar beroende på vem som pratar.

Med andra ord tycker jag att det låter som ett medvetet ivägflummande, men jag är bara lekman (om ens det) så någon riktig fysiker bör nog titta in och säga sitt också.
Senast redigerad av ceph 2010-10-02 kl. 17:46.
Citera
2010-10-02, 18:15
Medlem

Jaha, ah jag googlade lite på vakuumenergi och det visade sig skilja sig från just "konventionell energi".

Tack för ditt svar i alla fall, och angående filmen så tyckte jag också att det lät lite "för bra för att vara sant", men kvantmekaniken och subatomära pariklar slutar aldrig förundra mig.

Jag googlade som sagt på vakuumenergi och jag blev inte mycket klokare, skulle gärna vilja ha en förklaring av någon som är lite mer insatt så att säga
Citera
2010-10-02, 19:22
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendouz

Jaha, ah jag googlade lite på vakuumenergi och det visade sig skilja sig från just "konventionell energi".

Tack för ditt svar i alla fall, och angående filmen så tyckte jag också att det lät lite "för bra för att vara sant", men kvantmekaniken och subatomära pariklar slutar aldrig förundra mig.

Jag googlade som sagt på vakuumenergi och jag blev inte mycket klokare, skulle gärna vilja ha en förklaring av någon som är lite mer insatt så att säga
Oh, låt mig ge det ett försök: Heisenbergs obestämbarhetsprincip säger (bland annat) att ju mer säkert du har avgjort hur lång tid något tar, desto mindre säkert kan du avgöra vilken energi som är inblandad. Detta verkar inte ha att göra med begränsningar hos det mänskliga medvetandet; tvärtom tycks det vara en inbyggd obestämbarhet i naturen. Denna obestämbarhet leder till att under en given tidpunkt så måste en viss mängd energi finnas - energimängder som uppstår och därefter förintas efter en väldigt kort tid.

Denna energi är vad som kallas nollpunkts- eller vakuumenergi, och vars effekter även kan mätas: Sätt in två väldigt tunna metallplattor väldigt nära varandra i ett vakuum, där inga externa krafter (i traditionell mening) påverkar dem. Du kommer då observera att de tycks attrahera varandra. Förklaringen är att mer vakuumenergi uppstår utanför plattorna än mellan dem, så att det genererar en nettokraft som trycker dem mot varandra. Detta kallas vanligen för Casimireffekten.
Citera
2010-10-02, 21:05
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Oh, låt mig ge det ett försök: Heisenbergs obestämbarhetsprincip säger (bland annat) att ju mer säkert du har avgjort hur lång tid något tar, desto mindre säkert kan du avgöra vilken energi som är inblandad. Detta verkar inte ha att göra med begränsningar hos det mänskliga medvetandet; tvärtom tycks det vara en inbyggd obestämbarhet i naturen. Denna obestämbarhet leder till att under en given tidpunkt så måste en viss mängd energi finnas - energimängder som uppstår och därefter förintas efter en väldigt kort tid.

Denna energi är vad som kallas nollpunkts- eller vakuumenergi, och vars effekter även kan mätas: Sätt in två väldigt tunna metallplattor väldigt nära varandra i ett vakuum, där inga externa krafter (i traditionell mening) påverkar dem. Du kommer då observera att de tycks attrahera varandra. Förklaringen är att mer vakuumenergi uppstår utanför plattorna än mellan dem, så att det genererar en nettokraft som trycker dem mot varandra. Detta kallas vanligen för Casimireffekten.

När det gäller Heisenbergs obestämbarhetsprincip så kan man visserligen säga att den är inbyggd i naturen. Men egentligen är den ett resultat av vårt sätt att mäta partiklars egenskaper. När vi mäter en partikels läge gör vi det med en våg (som beskrivs av vågfunktionen). Ju kortare våglängd vi använder vid mätning ju större blir noggrannheten i vår mätning av partikelns läge. En längre våglängd korrespenderar alltså till större osäkerhet. Som Heisenberg beskriver så ger en stor noggrannhet i läge mindre noggrannhet i rörelsemängd och tvärtom. Heisenberg kom med andra ord fram till att vårt sätt att se på naturen har sina begränsningar. Men naturen är likförbannat densamma
Citera
2010-10-02, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate

Ah tackar för det, när jag googlade på "casimireffekten" så blev allt lite klarare.
Om man placerar dessa casimirplattor i icke-vakuum, är kraften så liten då så att den är försumbar eller uppkommer kraften endast i vakuum?
Citera
2010-10-03, 00:56
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
När det gäller Heisenbergs obestämbarhetsprincip så kan man visserligen säga att den är inbyggd i naturen. Men egentligen är den ett resultat av vårt sätt att mäta partiklars egenskaper. När vi mäter en partikels läge gör vi det med en våg (som beskrivs av vågfunktionen). Ju kortare våglängd vi använder vid mätning ju större blir noggrannheten i vår mätning av partikelns läge. En längre våglängd korrespenderar alltså till större osäkerhet. Som Heisenberg beskriver så ger en stor noggrannhet i läge mindre noggrannhet i rörelsemängd och tvärtom. Heisenberg kom med andra ord fram till att vårt sätt att se på naturen har sina begränsningar. Men naturen är likförbannat densamma
Haha, ja, naturen gör minsann vad den vill den. "She's never gonna let us relax", som Feynman sade.
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendouz
Ah tackar för det, när jag googlade på "casimireffekten" så blev allt lite klarare.
Om man placerar dessa casimirplattor i icke-vakuum, är kraften så liten då så att den är försumbar eller uppkommer kraften endast i vakuum?
Jadu, det vet jag faktiskt inte. Om du själv inte ids kolla upp det, så påminn mig om att göra det när jag är mindre onykter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in