2010-10-02, 18:38
Medlem
rumalapsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter.gillberg
Nu är det ju så att svenskar är majoritet i sverige...

Vad har Sverige och svenskar att göra med just det? Du förstod kanske inte att han menade de svenskspråkiga i Finland.

Jag kommer aldrig att "byta språk.
Citera
2010-10-02, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rumalapsi
Vad har Sverige och svenskar att göra med just det? Du förstod kanske inte att han menade de svenskspråkiga i Finland.

Jag kommer aldrig att "byta språk.

Nej, missuppfattade.

Anser att det är finlandssvenskarna som ska anpassa sig efter finnarna och inte tvärt om. Prata svenska får du göra hur mycket du vill men du ska även kunna prata finska.
Senast redigerad av peter.gillberg 2010-10-02 kl. 19:32.
Citera
2010-10-02, 19:49
Bannlyst
Den ryska minoriteten har börjat kräva att ryska blir officiellt minoritetspråk i Finland och helt orimligt är inte det kravet eftersom över 1 % av befolkningen främst använder sig av ryska i sitt vardagsliv och det är den enda minoritet som växer kontinuerligt i Finland. Europarådet har även uppmanat Finland att acceptera ryska som minoritetsspråk.

I dagens Finland är ryskspråkiga alltså ca 1 % medan finlandssvenskarna är ca 4-5 % så inom ca 20 år kommer skillnaden bara vara någon procent mellan dessa grupper, det ställer nya krav på Finland.

Hur ställer ni er till detta?

http://www.hbl.fi/text/inrikes/2010/9/16/d51933.php
Citera
2010-10-02, 19:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
Den nordiska gemenskapen kommer man ha kvar ändå. Det är viktigare att knyta närmare kontakter med det strategiskt viktiga baltikum och Ryssland för Finland. Ryssland är snart den viktigaste handelspartnern Finland har i form av export och import, en större kunskap av det ryska språket krävs.
Frågan om behållandet av den nordiska gemenskapen äger inte Finland. Gemenskapskänslan kommer inte att försvinna över natt, men språkbarriärerna kommer att gradvis luckra upp den.

Jag ser vidare inte motsättningen mnellan svenska och ryska. Små folk i geostrategiska lägen får lära sig fler språk än andra. På storfurstendömets tid lärde sig finnar både svenska och ryska, ofta plus ett språk till, då vanligen tyska - det var inget antingen-eller. Dessutom vill jag påpeka att kunskaper i svenska klart underlättar för finnar som vill lära sig engelska eller tyska.
Citera
2010-10-02, 20:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Den ryska minoriteten har börjat kräva att ryska blir officiellt minoritetspråk i Finland och helt orimligt är inte det kravet eftersom över 1 % av befolkningen främst använder sig av ryska i sitt vardagsliv och det är den enda minoritet som växer kontinuerligt i Finland. Europarådet har även uppmanat Finland att acceptera ryska som minoritetsspråk.

I dagens Finland är ryskspråkiga alltså ca 1 % medan finlandssvenskarna är ca 4-5 % så inom ca 20 år kommer skillnaden bara vara någon procent mellan dessa grupper, det ställer nya krav på Finland.

Ryskan är ett nytt invandrarspråk i dagens Finland. Dagens finlandsryssar har princip alla inkommit under postsovjetisk tid. Ryskan har inte större anledning att få minoritetsspråksstatus än vad somaliskan har - i Sverige eller i Finland. Det där initiativet som Husis refererar till är att betrakta som ett oseriöst kalleankaförsök, och jag skulle heller inte lita på taleskvinnans påstående att Europarådet skulle ha uppmanat Finland att erkänna ryska som minoritetsspråk alldeles utan granskning.

De enda minoritetsspråk som det är rimligt att Finland erkänner i dagsläget är de olika varianter på samiska som finns inom landets gränser - det är väl nordsamiska, enaresamiska och skoltsamiska, om jag har fattat rätt. Svenskan är ju inte ett minoritetsspråk, utan det andra nationalspråket, och dess ställning bottnar inte bara i antalet talare i samtiden, utan i språkets betydelse för finländsk kultur i stort.
Citera
2010-10-03, 10:03
Medlem
Citat:
Ser ingen anledning till varför man ska hålla sig kvar vid svenskan i Finland, i Finland ska man prata finska.

Oj. Ofta håller jag med dig, men det här tycker jag låter befängt. Föreslår du på allvar att alla minoritetsspråk ska utrotas? Katalaner och basker ska inte längre få prata sina språk, utan tvingas tala spanska? De keltiska språken ska utrotas, i Storbritannien ska man tala engelska? Sydtyrolens tyska majoritetsbefolkning ska tvingas byta språk till italienska?

Så såg minoritetspolitiken ut i många länder på 1930-talet, lyckligtvis inte idag.
Citera
2010-10-03, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ska den svenskspråkiga minoriteten, med hävd från i vart fall 1100-talet, göra det också?

Håller helt med Hamilkar, fullständigt befängt att folk anser att en svensk folkgrupp som i nästan tusen år varit lika svensk som värmlänningar eller svear ska tvingas byta språk. Vi talar nu om folk som varit svenska betydligt längre än skåningar, och vissa som kallar sig själva svenskar ( ) tycker att de nu ska tvingas förlora sitt språk.

Än en gång kommer den svenska oikofobin fram. Tror ni att någon fransman skulle stöda motsvarande förslag, att tvinga franskspråkiga schweizare att lära sig tyska och franskspråkiga belgare att bli flamlänningar? Eller att folk i Italien skulle pressa på för att tvinga den italienska kantonen Ticino att bli tyskspråkig, eller välkomna att korsiskan utroas i Frankrike? Bortsett från den extremt dåliga historiakunskapen (som i Tonaldins fall förstås är genomgående i varje inlägg) är det beklagligt att se både en så extrem brist på stöd för vårt egna språk, och att folk fortfarande lever kvar på 1800-talet i sin syn på minoriteter.
Citera
2010-10-03, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Oj. Ofta håller jag med dig, men det här tycker jag låter befängt. Föreslår du på allvar att alla minoritetsspråk ska utrotas? Katalaner och basker ska inte längre få prata sina språk, utan tvingas tala spanska? De keltiska språken ska utrotas, i Storbritannien ska man tala engelska? Sydtyrolens tyska majoritetsbefolkning ska tvingas byta språk till italienska?

Så såg minoritetspolitiken ut i många länder på 1930-talet, lyckligtvis inte idag.

Klumpigt skrivet av mig nu i efterhand, det jag syftade på var att jag tycker att man borde ta bort tvångssvenskan i skolan och istället satsa på finska undervisningen. Självklart borde finlandssvenskar få prata svenska och ha möjlighet till svenskastudier men dom ska även kunna finska. Tycker att finlandssvenskarna ska anpassa sig efter finnarna och inte tvärt om.

Visst finns det en djup historia mellan Finland och Sverige men jag tycker inte att det är tillräckligt för att tvinga ett helt land att lära sig ett minoritetsspråk. Hade jag blivit tvingad till att till exempel lära mig kurdiska här i sverige så hade inte jag heller varit så superglad.
Citera
2010-10-03, 11:53
Medlem
Citat:
Klumpigt skrivet av mig nu i efterhand, det jag syftade på var att jag tycker att man borde ta bort tvångssvenskan i skolan och istället satsa på finska undervisningen. Självklart borde finlandssvenskar få prata svenska och ha möjlighet till svenskastudier men dom ska även kunna finska. Tycker att finlandssvenskarna ska anpassa sig efter finnarna och inte tvärt om.

Visst finns det en djup historia mellan Finland och Sverige men jag tycker inte att det är tillräckligt för att tvinga ett helt land att lära sig ett minoritetsspråk. Hade jag blivit tvingad till att till exempel lära mig kurdiska här i sverige så hade inte jag heller varit så superglad.

Nej, men de jure är ju svenskan inte heller ett minoritetsspråk i Finland, utan finska och svenska är de två officiella språken med samma konstitutionella status, liksom holländska och franska i Belgien eller engelska och franska i Kanada. Det går inte att jämföra med kurdiska i Sverige eller något liknande. Dessutom tycker jag inte att finlandssvenskar ska behöva lära sig finska (eller tvärtom), hela idén med ett tvåspråkigt land är att det ska göra det möjligt att leva i landet på sitt modersmål. De flesta kanadensare lär sig inte det andra språket, för man kan leva på antingen engelska eller franska, och de flesta belgare lär sig inte det andra språket, för man kan leva på antingen holländska eller franska.
Citera
2010-10-03, 12:56
Medlem
rumalapsis avatar
Citat:

Det är ganska skrämmande, ur den synvinkeln att tidigare generationer har krigat för att vi inte ska förryskas. Det nämndes i artikeln att stärka ryskans ställning är att ge Kreml lillfingret. Ge folk möjlighet att lära sig ryska om de så vill. Men bara för att ryssar invandrar hit ska det inte få någon stärkt ställning gentemot andra språk.

För de som inte vet, på alla nivåer i skolan, från lågstadiet till yrkeshögskola, är finlandssvenskar tvungna att lära sig finska. Så på den punkten behöver inget förändras.
Citera
2010-10-03, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Text ...

Visst är dom två officiella språken i Finland svenska och finska men antalet modersmålstalare skiljer sig rejält, cirka 91% har finska som modersmål och 5% svenska (sjunker). I Sverige har cirka 90% svenska som modersmål men vi har bara ett officiellt språk (svenska). Svenskan i Finland borde snarare klassas som ett minoritetsspråk än ett officiellt språk. Anledningen till att Finland är ett två språkigt land beror ju bara på att Sverige aldrig riktigt släppte greppet om finland efter självständighetsförklaringen. Det här är en fråga som inte är allt för olik den svenska invandringspolitiken i dagsläget. Frågan håller på att bli en valfråga i finland, fråga är om det till och med inte redan blivit det.

Det är ju tack vare finlandssvenskarnas parti SFP som tvångssvenskan finns i Finland. Det är även tacke vare dom som fråga har varit tabubelagd under en lång tid. Politiker har inte kunnat röra frågan utan att bli klassade som finsknationalister vilket ungefär är motsvarigheten till ordet 'rasist' i dagens Sverige. På senare tid har dock läget förändrats vilket har gett upphov till att diskussionen återigen kommit upp till ytan. För det första så borde finnarna själva få bestämma vilka språk dom vill lära sig, att tvinga något till något är bara kontraproduktivt. Svenskaundervisningen sker på bekostnad av andra mer användbara språk i dagens läge.

Enligt studier så väljer folk att lära sig de språk som talas i intilliggande länder, språk som man ofta stöter på och har nära till. Hade man gjort det till en valfråga istället för en tvångsfråga så hade fördelningen säkert sett mycket bättre ut. Östra Finland hade garanterat valt att lära sig ryska och därmed förbättrat relationen med Ryssland. Österbotten hade satsat på svenskan och jobbat på relationen mellan Finland och Sverige. Tvångssvenskan leder bara till en avsmak hos finnarna mot allt svenskt vilket är negativt för den svenska och finska relationen. Anser man att Finland ska anpassa sig efter finlandssvenskarna så tycker jag inte att man kan kräva att dagens invandrare i Sverige ska anpassa sig efter det svenska samhället heller (min åsikt).
Senast redigerad av peter.gillberg 2010-10-03 kl. 14:23.
Citera
2010-10-03, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rumalapsi
Text ...

I östra finland tvingas ni ju att anställa ryssar för att kunna tillgodose alla de ryssars behov som kommer in över gränsen i olika ärenden. Hade befolkningen där haft möjlighet att välja ryska istället för tvångssvenska så hade läget varit annorlunda. Förr så var det ju en hedersfråga för finnarna att lära sig så lite ryska som möjligt i skolan trotts att undervisningen var obligatorisk. Dagens inställning till svenskan är ju i princip likadan, ni borde inse snart att tvång inte är lösningen. Finland bör istället sammarbeta och skapa en relation med båda sidorna istället för att välja en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in