2010-10-02, 14:24
Medlem
Bakgrund:
Jag är konsult med specialkompetens inom ett mycket begränsat område. Det finns ingen i Sverige som har samma specialkompetens som jag. Mina kunder finns över hela Sverige och de kontaktar mig personligen för att köpa mina tjänster.

Det händer ganska ofta att mina kunder hamnar i konflikt med myndigheter. Konflikterna kan röra sig om allt från 100.000 kr upp till 5.000.000 kr. Min statistik hittills är 23-2 till min favör mot myndigheterna (det kan vara upp till fem olika myndigheter jag får fajtas med).

När mina kunder inte har hamnat i konflikt med myndigheter har jag 100%igt utfall. Det kan röra sig om ca 50-80 fall de senaste 3 åren.

Mitt senaste case rör sig om ca 1.000.000 och 2.000.000 kr. Samma person. En förutsättning för att han ska spara 2M är att han först vinner caset med 1M. Dom hänger liksom ihop.

Fråga
Jag tar %, inga fasta priser.
Hur mycket ska/kan jag ta betalt?
Citera
2010-10-02, 17:13
Medlem
stilltons avatar
hört talas om en snubbe som snokade rätt på "bortglömda" pengar åt kommun och landsting. pengar som dom har rätt att få ut men blivit bortglömda hos staten alltså.
har för mig att han tog 20% för att tala om var pengarna fanns.
det här är ju lite anorlunda.. 25% till 30% känns rimligt..
finns väl advokater i USA som jobbar på liknande vis vid stämningar. nån koll på vad dom tar?
Citera
2010-10-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
hört talas om en snubbe som snokade rätt på "bortglömda" pengar åt kommun och landsting. pengar som dom har rätt att få ut men blivit bortglömda hos staten alltså.
har för mig att han tog 20% för att tala om var pengarna fanns.
det här är ju lite anorlunda.. 25% till 30% känns rimligt..
finns väl advokater i USA som jobbar på liknande vis vid stämningar. nån koll på vad dom tar?
Nej, jag har ingen koll på vad advokater i USA tar. Men i ett avsnitt av "The Practice" så nämns siffran 30% när de vinner en stämning på några $M.

Jag försöker känna av stämningen lite. När det är summor på 100-300k landar jag på 25-30%.
I fallet med 1M+2M har vi kommit fram till att jag får 20% på första delen och 5% på andra.
Den första är jag säker på att ro hem, den andra kan bli svårare. Jag kan vinna den första oberoende av nummer två, men inte tvärtom.

Förr tog jag "timlön". Ett case jag hade 2009 så sparade jag lite drygt 2,5M åt en kille i Göteborg.
Jag tog 5000 kr per påbörjad timma och det tog mig sammanlagt 6 timmar att fixa allt. Det är då man ångrar att man inte var girigare *hehe* och tog 10-20%. Jag tyckte då att 5000 kr/timman var svindyrt.

Men ingen behöver veta hur mycket/lite tid jag behöver lägga ner. Kunden ser helst att jag vinner, då är inte tidsåtgången det viktigaste utan vad jag kan vinna åt dem.

I fallet med 1M+2M räknar jag med att lägga ner max 20 timmar på. Det skulle isf bli 15k/timman för mina tjänster. Sveriges dyraste konsult?
Citera
2010-10-03, 21:45
Medlem
Har du fullt upp? Alltså, har du fler erbjudanden än du kan hinna med?

Finns det internationell konkurrens? Du säger att du är ensam i Sverige? Men om jag får motsvarande problem - i sverige - har jag några alternativ?

Är ju egentligen vanlig "tillgång och efterfrågan". % istället för timpenning är ju lägre risk för köpare och högre risk för dig, vilket på sikt bör motivera ett högre pris. Testa höja, så länge du är sysselsatt så är det ju bara att öka på %:en

Men "risken" för din del blir ju såklart att du får jobba gratis i en del "case", men det lär det vara värt.
Citera
2010-10-03, 21:46
Medlem
Ja det borde ju göra dig till en av de dyraste konsulterna i sverige

väldigt nyfiken på ditt cv när du nämner dessa siffror.

Men visst sparar du en miljon så sparar du ju 700 000 åt kund och det är ju absolut pengar det med..så visst kan säkert finnas de som tycker det är värt 300k för att spara 700k.

Grattis till en grym yrkesbana!
Citera
2010-10-03, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Håller med ovanstående talare blev verkligen nyfiken på ditt cv, vore kul om TS kunde berätta lite mer om sin utbildning/ar
Ber om ursäkt för OT.
Citera
2010-10-04, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Har du fullt upp? Alltså, har du fler erbjudanden än du kan hinna med?
Nej, jag hinner med allt. Inga problem. Men börjar jag göra reklam kanske det ökar. Just nu sprids mitt namn/rykte på internetforum och från mun-till-mun. Jag var faktiskt tvungen ta bort mitt namn och telenummer från en intresseorganisations hemsida för att jag inte hann med allt ett tag.
Jag jobbar max 40 timmar per månad, ibland kanske bara 2-3 timmar en månad. Man ska ju inte slita ut sig i onödan liksom. Haha
Citat:
Finns det internationell konkurrens? Du säger att du är ensam i Sverige? Men om jag får motsvarande problem - i sverige - har jag några alternativ?
Det finns massvis med människor i Sverige som har finare titlar än mig för mitt område. Advokater tror jag man kallar dem. 1M-2M-mannen tog in offerter/strategier från två advokater + mig. Advokaterna skulle nog ta max hälften av vad jag gjorde, men min strategi och kunskap var överlägsen. Jag pratade samma språk som kunderna. Blev dessutom rekommenderad av en gammal nöjd kund till den nya. Därför valde han mig.
Citat:
Är ju egentligen vanlig "tillgång och efterfrågan". % istället för timpenning är ju lägre risk för köpare och högre risk för dig, vilket på sikt bör motivera ett högre pris. Testa höja, så länge du är sysselsatt så är det ju bara att öka på %:en
Jag tycker jag höjt priserna sjukt mycket de senaste två åren. Men tillströmningen av ärenden ökar hela tiden.
Just nu har jag fyra stycken aktiva ärenden.
Förr tog jag 1-2k för mycket enkla ärenden. Idag fick jag en förfrågan på ett enkelt ärende och tänkte först ta 4-5k... men så skrev jag 10k + 5k på offerten + listade alla fördelar med att välja mig. Kunden ringde direkt och sa att han skulle anlita mig. Jag krävde också förskottsbetalning... vilket inte var något problem. Ett enkelt ärende tar max 2-1 timmar för mig. Jag återanvänder egentligen samma material/information som jag tidigare "sålt" till andra kunder.
Citat:
Men "risken" för din del blir ju såklart att du får jobba gratis i en del "case", men det lär det vara värt.
Exakt. Än så länge har det bara varit 2 av 25. Man skulle iofs kunna ta en "startavgift på 1-2k. Men det krånglar bara till det och jag får svårare att motivera mim höga kostnad.
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Ja det borde ju göra dig till en av de dyraste konsulterna i sverige

Men visst sparar du en miljon så sparar du ju 700 000 åt kund och det är ju absolut pengar det med..så visst kan säkert finnas de som tycker det är värt 300k för att spara 700k.

Grattis till en grym yrkesbana!
Nej, 200k för att spara 1M. Alltså 800k över till min kund.
Men det är en till dimension i det hela som jag inte nämner rakt ut. Jag sparar egentligen mycket mera. Det finns en "spinn-off-effekt" som säkerligen är värd 10-20M för min kund.

Angående min CV så vill jag inte skylta med den här. Många år på skolbänken och sedan en kortare session hos en statlig myndighet. Inside information!
Citat:
Ursprungligen postat av Belac
Håller med ovanstående talare blev verkligen nyfiken på ditt cv, vore kul om TS kunde berätta lite mer om sin utbildning/ar
Ber om ursäkt för OT.
Massvis med folk har samma och bättre utbildning. Men min utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet och branschkunskap gör mig så eftertraktad. Tre "giganter" i branschen har försökt rekrytera mig det senaste året. Jag är omutbar!
Citera
2010-10-04, 12:11
Medlem
Man kan då bara säga grattis!

men vore ändå kul att veta mer men jag förstår din situation. Kan du dock svara på vad det är ungefär du läst? juridik, ekonomi?

Jag vill bli som du, du är fan min hjälte
Citera
2013-10-24, 23:24
Medlem
du utger dig för att vara nostradamus/einstein men vill ha hjälp från moppeåkande flashbackare...

det luktar fisk här!
Citera
2013-10-25, 02:45
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnfortus
du utger dig för att vara nostradamus/einstein men vill ha hjälp från moppeåkande flashbackare...

det luktar fisk här!

Japp det ligger en hund begravd här "Jag jobbar max 40 timmar per månad, ibland kanske bara 2-3 timmar en månad." Man ska ju inte slita ut sig i onödan liksom. Haha"

"Det finns ingen i Sverige som har samma specialkompetens som jag." Aja inge fel å dagdrömma lite.

Ålder på personen ifråga är 16-18 år,
Senast redigerad av highstakes 2013-10-25 kl. 02:55.
Citera
2013-10-25, 09:49
Medlem
Yundais avatar
Jag har stött på en sådan här filur tidigare. Han var/är verksam som försäkringsmäklare. Mytoman och ohederlig in i ryggmärgen!

Men visst han kunde trixa med pengar och placerade dem ganska fiffigt på kanalöarna. Men alla luftslott synas förr eller senare. Han var kunnig m en speciellt smart... nej det var han inte.

Då du benämner dig som konsult.... hur länge har du pysslat med detta?
Hur gammal är du?

Eftersom du varit inom en statlig myndighet ett antal år saknar du naturligtvis allt vad arbetstempo heter så att du skulle bli din egen... tveksamt!

Det kan ju ej heller vara Vat frågor då Global Refund har den stora delen av den kakan. I övrigt så är gamarna bland revisorer och advokater duktiga om det gäller skatter. Diskvalificerar dig duktigt även där.

Återvinning i konkurs kan vara effektivt liksom konkursadvokat... men det är du inte heller.

Data är helt uteslutet så kvar är teknisk konsult.... men min erfarenhet är att ÅF har torrt på fötterna iaf i de kontakter jag har med dem.

Då har vi militär sektor kvar..... och de jag känner på Ericsson har inga ambitioner att byta.... helt enkelt för bra jobb.

Statlig upphandling... nej inte en chans.

Båtfrakter... Sten A Olsson är ju ärkesnål... likaså Maersk Möller ..

Tullavgifter mm.. skulle inte tro det.

Det flesta stora företag som ABB, ikea, ericsson, sandvik, volvo mfl har egen kompetens inom de flesta områden mot myndigheter och varför skulle de ta in en obetydligt liten fd tjänsteman som konsult......

Jag kan inte direkt se någon sektor med stora pengar i för din del!

Så min gode man upp till bevis!
Citera
2013-10-25, 16:16
Medlem
ezkash99s avatar
http://pokerforum.nu/forum/ekonomi-skatt-och-juridik/69234-varning-f-r-cyntax.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in