2010-10-02, 14:16
Medlem
Dysfunktions avatar
Hej, jag har en liten fråga.
Finns det några svampar som vanligen växer i samma miljö som toppisar? mvh
Citera
2010-10-02, 14:38
Medlem
Brokingar, som är ganska lätta att ta fel på när man är nybörjare. Jag lyckades även plocka några svampar förra året som såg ut exakt som toppisar, förutom att dom var ljusa på undersidan - dessa visade sig vara giftiga sen när jag gjorde en research.

Så mao är identifieringstråden ganska bra, så fort man är minsta osäker!

Edit: Svampar som växer i samma miljö - typ all svamp. Men jag antog att du menade svamp som är lätt att förväxla?
Citera
2010-10-02, 14:59
Medlem
Dysfunktions avatar
nej jag menade faktiskt svampar som växer i samma miljö, alltså så man vet om man är på rätt spår.
Citera
2010-10-02, 15:14
Medlem
okej.. själv har jag sett allt från kantarell till flugsvamp, men mestadels är det såna där okända gula/bruna runda randomsvamp, feta men korta..

stora brokingar har en förmåga att växa i hagar, speciellt runt kobajs, o då borde toppisar trivas i närheten?
Citera
2010-10-03, 11:29
Medlem
Där jag har plockat så har det alltid funnits andra sorters svampar runt omkring. Så som svar på din fråga så ja det finns svampar runtomkring. De växer inte helt off från all annan växtlighet.
Citera
2010-10-03, 19:33
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiC_110"
Brokingar, som är ganska lätta att ta fel på när man är nybörjare. Jag lyckades även plocka några svampar förra året som såg ut exakt som toppisar, förutom att dom var ljusa på undersidan - dessa visade sig vara giftiga sen när jag gjorde en research.
Oj, tror jag har ätit någon av dessa i tron om att de är "sterila toppisar", som någon sade i ID-tråden. =/

Pics:
https://www.flashback.org/sp25723902
Citera
2010-10-03, 19:39
Medlem
Dr.fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf011
Oj, tror jag har ätit någon av dessa i tron om att de är "sterila toppisar", som någon sade i ID-tråden. =/

Pics:
men toppisar kan ju se ut så där om dom fått för lite vatten/näring?
Citera
2010-10-03, 21:14
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.fisk
men toppisar kan ju se ut så där om dom fått för lite vatten/näring?
Skulle det påverka färgen under hatten menar du? Det är väl främst sporerna som gör den mörk där.
Citera
2010-10-04, 00:48
Medlem
Citat:

Pics:
Råkade torka 2 svampar som liknade toppisar, glömde sortera bort dom så dom är blandade med resten nu och nu är de så pass lika (de kan dock ha varit toppisar, såg precis ut så med topp o allt, bara färgen som gjorde mig misstänksam).

Om jag äter dessa, vad kan hända? Magvärk som värst? Förutsatt man äter större mängder o de är 2fel per 20st eller något.

Mvh
Citera
2010-10-04, 00:54
Medlem
Extremegrinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbsnut
Råkade torka 2 svampar som liknade toppisar, glömde sortera bort dom så dom är blandade med resten nu och nu är de så pass lika (de kan dock ha varit toppisar, såg precis ut så med topp o allt, bara färgen som gjorde mig misstänksam).

Om jag äter dessa, vad kan hända? Magvärk som värst? Förutsatt man äter större mängder o de är 2fel per 20st eller något.

Mvh
*Var de stora?
*Plockade du dem på samma ställe som du hittade toppisarna (alltså på en hage/äng/golfbana/annan gräsmatta?)
*Hur var färgen?
Citera
2010-10-04, 09:47
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbsnut

Mvh
Du borde nog kunna skilja dem åt om du lägger all svamp prydligt på rad och studerar dem under starkt ljus. Gör ett försök och ge det lite tid för säkerhets skull?
Citera
2010-10-04, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremegrinder
*Var de stora?
*Plockade du dem på samma ställe som du hittade toppisarna (alltså på en hage/äng/golfbana/annan gräsmatta?)
*Hur var färgen?
*"vanlig" storlek, standard alltså inte så stora.
*Ja, de låg i princip 10cm ifrån där det stod 2 riktiga toppisar, därför jag plockade dem.
*Det som var grejjen, de var liksom mörka, såg inte ut som broklingar då de liknande toppisar på alla sätt förutom just färgen. Alla andra toppisar var liksom gyllenbruna (regn + solsken) men inte just dom
Citat:
Du borde nog kunna skilja dem åt om du lägger all svamp prydligt på rad och studerar dem under starkt ljus. Gör ett försök och ge det lite tid för säkerhets skull?
Mjo, skall nog ta och göra det när det är dags. Vill inte ta fram dom i onödan, dom ser ju så sjukt fragile ut när dom är torkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in