2010-10-02, 12:33
Medlem
Kaftens avatar
Tja

Min brorson är 17 år och undrar om han kan låna sin lillebrors moped då och då.
Eftersom det kom en lag om att man måste göra ett kunskapsprov så undrar jag om det gäller för honom också.

(Scrolla ner till klass 2)
http://www.ntf.se/kronoberg/default.asp?RecID=20484
Citera
2010-10-02, 12:36
Medlem
cdxz11s avatar
Fyllde han 15 innan 1:a oktober 09 så gäller de gamla reglerna för honom, så han får köra utan att göra något kunskapsprov.
Citera
2010-10-02, 12:42
Medlem
Max-Ingvars avatar
Om personen i fråga inte har en tidigare licens för EU-Moped eller A1/B-körkort så får han enligt lag inte använda sig av mopeden. Det krävs numera en utbildning för att få köra moped, vilket är en fördel i trafiken då syftet är att göra det mer säkert att färdas ute på vägarna. Hade det varit för ca 1 år sedan så hade det inte varit några problem om det bara gäller moped Klass 2.
Citera
2010-10-02, 12:43
Medlem
Kaftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max-Ingvar
Om personen i fråga inte har en tidigare licens för EU-Moped eller A1/B-körkort så får han enligt lag inte använda sig av mopeden. Det krävs numera en utbildning för att få köra moped, vilket är en fördel i trafiken då syftet är att göra det mer säkert att färdas ute på vägarna. Hade det varit för ca 1 år sedan så hade det inte varit några problem om det bara gäller moped Klass 2.

Någon länk?
Citera
2010-10-02, 13:18
Medlem
felleboy88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Fyllde han 15 innan 1:a oktober 09 så gäller de gamla reglerna för honom, så han får köra utan att göra något kunskapsprov.

Citera
2010-10-02, 13:34
Medlem
Deometrics avatar
Enkelt uttryck så får man köra moped klass två utan förarbevis om du är född innan 94.

Jag använder min klass 2 moppe som en cykel, använder oftast inte hjälm heller. Men det skall man egentligen. Honda mt5 ftw!!!!
Citera
2010-10-02, 13:40
Medlem
treeflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11

JA

Citat:
Ursprungligen postat av Max-Ingvar

NEJ

Han är 17 år, dvs. han fyllde 15 innan 1:a oktober 2009. Detta gör att det bara är att tuta o köra sålänge det är en klass II-moped.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in