2010-10-02, 10:25
Medlem
Tänkte kolla av lite vilka naturliga efterträdare det finns i de olika partierna. Det är ju trots allt några som suttit länge och vissa som definitivt måste lämna, tex miljöpartiets båda språkrör.

Så vem kommer att ta över efter Ohly i Vänsterpartiet?

Här har jag inte en susning, men Ali Esbati poppar upp i mitt huvud. Gammal ung vänsterkille om jag inte är helt fel ute.

Socialdemokraterna?

Denna diskussion tas upp i en mängd andra trådar så den låter jag lite vara men självklart får även hennes efterträdare diskuteras.

Miljöpartiet?

Verkar vara rätt klart att det blir Gustav Fridolin och Mikaela Valtersson.

Centerpartiet?

Maud har suttit längst av alla partiledare och en avväxling borde inte kännas allt för främmande.
Här tycker jag att Federley är deras enda riktiga "kändis" och ett parti som centerpartiet behöver ha en känd kandidat när de är så pass små. jmf med "Lennart".

Folkpartiet?

Svårt. Jan lär sitta ett tag till men varför inte en kvinna nästa gång? Nyamko Sabuni får bli mitt kort.

Kristdemokraterna?

Även dem har ett problem med att de måste få till en känd kandidat, likt centern. Göran har suttit i 6 år och man kan nog förvänta sig en valrörelse till med honom. Charlie Weimers?

Moderaterna?

Här blir det extremt spännande, kommer Fredrik göra om Göran P's misstag och ta bort allt utav hot underifrån och lämna efter sig en härjad och ideologivilsen topp efter sig? Mycket tyder på det och nästa nya moderaterna kommer att få en svår uppgift. Kan mycket väl tänka mig att FR vill sitta i minst 8 år till, han kommer nog bara stiga åt sidan vid en valförlust. Att förutse så långt framåt lämnar jag gärna åt er på FB.

Sverigedemokraterna?

Ja vem ska ta över efter Jimmie Åkesson? 31 år och precis fått in ett parti i riksdagen gör nog att han kommer att ha detta som sitt livs uppgift. Lite likt Alf Svensson, inga övriga paralleller. Dock kan ett misslyckande i fyra år och sedan inte lyckas bli återvald bli hans fall.

Piratpartiet?

Hur länge kommer Rick Falkvinge att sitta kvar? PP lyckades aldrig mobilisera inför detta valet. En hel del felbeslut och olyckliga incidenter ledde till en brakförlust. Min gissning är att RF sitter till nästa EU-val och tar sedan en plats i EU-parlamentet och lämnar fältet öppet i Sverige. Mattias Bjärnemalm tror jag ligger bra till, tillräckligt långt ifrån Rick för en förnyelse imo.

Fi?

Kommer inte att överleva Gudruns avsked. Jag sätter därför punkt här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in