2010-10-01, 23:39
Medlem
JohnMiltons avatar
Jag har problemet att min telefon värmer upp mitt öra så det blir extremt störande och obehagligt bara efter några minuters mobilpratande. Klurade lite på om det inte skulle finnas nånslags sköldning så att sändaren inte brötade på rakt in mot örat, hittar inte mycket men hittade detta:
http://www.electromagneticradiation.org/SkinBlokTM-Mobile-Phone-Radiation-Shield/A/B0027HYP7S.htm

Är det ens fysikaliskt möjligt att något sådant skulle fungera? Måste inte sköldning mot strålning vara jordad?

EDIT: Tror alltså inte att jag ska få cancer eller på annat sätt dö av det, vill bara slippa få örat micrat varje gång jag pratar i telefon.
Citera
2010-10-01, 23:42
Medlem
Ettan^s avatar
Handsfree?
Citera
2010-10-01, 23:46
Medlem
JohnMiltons avatar
Jag har en men tappar konstant bort den. Orkar inte heller böka dit den varje gång nån ringer.

Sen är frågan av rent nyfiken art också. Som sagt, är det fysiskt möjligt för en film att skärma av strålning utan att vara jordad?
Citera
2010-10-02, 00:07
Medlem
Stockos avatar
Sändareffekten i en mobiltelefon är inte tillräcklig för att märkbart värma ditt öra. Antingen är din mobiltelefon trasig, eller så värms örat helt enkelt av att du har mobilen tryckt mot örat. Eller så inbillar du dig.
Citera
2010-10-02, 00:20
Medlem
JohnMiltons avatar
Märkligt. Inte varken gsm eller 3g?

Örat kan ju till och med bli rött, det är lite svårt att inbilla sig tycker jag. Men det kanske går att omedvetet pumpa ut mer blod till örat i största allmänhet, jag är ingen medicinare.
Hursomhelst tror jag ni hakar upp er på lite fel grejer, i slutändan är det skitsamma om mitt öra blir lite varmt eller ej om jag bara får veta hur en sköld mot elektromagnetisk strålning funkar rent fysikaliskt.
Citera
2010-10-02, 09:35
Medlem
Som nämnts ovan är det inte den elektromagnetiska strålningen som värmer upp ditt öra. Det är helt enkelt ett värmeisolerat utrymme mellan öra-telefon där telefonen tillför värmeenergi.

Visst hjälper en skärm. Det bildas strömmar i skärmen som motverkar strålningen.
Se t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_shielding
Sätter du en bit aluminium mellan telefonen och örat så får du kanske även lite kylfläns-effekt?!
Hörs det dåligt bör du göra många små hål istället för få stora för att bibehålla skärmens effektivitet så bra som möjligt.

Pratar du inte på offentliga platser så är spekar-mode på telefonen kanske ett alternativ, annars får du lära dig hålla ordning på din handsfree...
Citera
2010-10-02, 10:46
Medlem
Soterns avatar
Enda lösningen som jag kan se är att ni kallpratar.
Citera
2010-10-02, 11:10
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Enda lösningen som jag kan se är att ni kallpratar.

Mycket fyndigt! Detta gav poäng
Citera
2010-10-02, 21:37
Medlem
Jerka^s avatar
Klistra fast en liten träbit på telefonen som hindrar direktkontakt med örat.
Citera
2010-10-03, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Är det ens fysikaliskt möjligt att något sådant skulle fungera?
Det är inte möjligt att det är strålningen som värmer ditt öra. Det som värmer ditt öra är vanlig hederlig värmeledning från mobilen. Prova att hålla mobilen några millimeter från örat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in