2010-10-01, 18:18
Medlem
Jag brukar simma en timme 4-5 gånger i veckan. ibland går det av sig självt, funderara aldrig på hur jag utför rörelserna eller när jag andas. Men ibland går det inte va sig själv, tänker för mycket på hur jag rör benen och när jag andas osv.

Vädjar nu till er, kära flashbackare. Någon som simmar i simklubb, som kan sina saker som kan ge mig handfasta råd? Simmar oftast bröstsim, när ska man under vattnet, nör man börjar armtagen? vill helst inte försöka mig på crawl sådär seriöst - badvakterna är för jävla snygga - vill inte skämma ut mig. Och tänker inte be de om råd heller, ännu värre
Citera
2010-10-01, 18:23
Medlem
kimmelimms avatar
Kan lite men rätt svårt att förklara, man ska andas när man har armarna mot kroppen, som förmodligen är rätt självklart, för att få så lite motstånd som möjligt.
Vinka fötterna utåt och hålla svanken så man inte ligger som en spagetti i vattnet. Typ.
Citera
2010-10-01, 20:09
Medlem
Pestfans avatar
Jag har (för ett flertal år sedan) jobbat som simlärare men vet inte hur detta ska gå till över internet. Ger det i alla fall ett försök. Som kimmelimm sa så ska du andas när armarna är intill kroppen.
Jag tycker du ska börja övningen i läget där du håller huvudet under vatten (om du nu doppar huvudet mellan simtagen). I detta läget ligger du raklång. Ansiktet mot botten, benen raka armarna längst kroppen.
Därefter drar du armarna upp mot bröstet. Fötterna som ska vara riktade bakåt ska i samma rörelse föras upp mot kroppen (De ska fortfarande hållas intill varandra under hela rörelsen). När både benen och armarna är tätt intill kroppen ska huvudet rests ur vattnet varefter du andas.
När du andats förs armarna framåt och därefter tar du ett vanligt bröstsimtag från raklånga armar till att armarna är parallella med kroppen. I samma rörelse vinklar du fötterna ~180 grader efter sedan ut från kroppen och sparka ifrån dig vattnet i en grodlik rörelse, andas ut i samband med detta. När dessa moment är genomförda är du tillbaka där du började.
Hoppas det hjälpte. Lär dig simma frisim annars kommer du ändå se ut som en pensionär i badvakternas ögon.

Edit: Hittade en video: http://www.youtube.com/watch?v=nMoJVla31tc
Senast redigerad av Pestfan 2010-10-01 kl. 20:14.
Citera
2010-10-01, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pestfan
Lär dig simma frisim annars kommer du ändå se ut som en pensionär i badvakternas ögon.

Haha F U! Får väll öva på frisim när de fula badvakterna är där då. Jäkligt kul att kolla på pensionärer som tror de kan simma frisim och snurrar runt i vattnen och sprattlar med benen så folk tio meter från de blir blöta. Jagsimmar hellre bröstsim och ser någorlunda normal ut än frisim. vet inte ens hur man andas eller, jo i teorin men inte praktiken. Bara att öva då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in