Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-10-01, 14:33
Medlem
oNesteruds avatar
Tänkte göra ett försök, blir imponerad om någon kan ge mig ett svar på detta. Själv förstår jag inte uppgiften:
Hur skiljer sig hermeneutisk och fenomenologisk ansats från den feministiskt poststrukturella?
2010-10-01, 14:58
Medlem
Ursäkta, men vafan?
Att ställa två relativt grundläggande metoder (om du inte ser Heideggers existensiella filosofi som den viktigare företrädaren för hermeneutik) mot en modern sociopolitisk hobbyfilosofi skulle jag vilja säga är direkt oseriöst. Att dessutom ställa frågan som om de två förstnämnda skulle skilja sig från den sistnämnda är bara trams; av ren respekt ska frågan ställas som att den sistnämnda avviker från de förstnämnda.
Jag sitter här och försöker svara på din fråga, men jag kan inte. Kanske beror det på att två av de nämnda filosofierna i framtiden kommer finnas kvar som måttstockar, och en av dem kommer vara borta om tio år?
2010-10-01, 15:15
Medlem
oNesteruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joykill
Ursäkta, men vafan?
Att ställa två relativt grundläggande metoder (om du inte ser Heideggers existensiella filosofi som den viktigare företrädaren för hermeneutik) mot en modern sociopolitisk hobbyfilosofi skulle jag vilja säga är direkt oseriöst. Att dessutom ställa frågan som om de två förstnämnda skulle skilja sig från den sistnämnda är bara trams; av ren respekt ska frågan ställas som att den sistnämnda avviker från de förstnämnda.
Jag sitter här och försöker svara på din fråga, men jag kan inte. Kanske beror det på att två av de nämnda filosofierna i framtiden kommer finnas kvar som måttstockar, och en av dem kommer vara borta om tio år?
Hm, känns som att du bara sågar frågeställningen som om det vore ett troll. Svara istället på frågan utan att själv trolla.
2010-10-01, 16:15
Medlem
Jag sågar frågeställningen, och ja, jag tycker den är mycket likt ett trollförsök. Jag kan inte svara på den, och kan endast uttrycka medlidande med att du har en lärare som tycker att en sådan frågeställning är relevant på något sätt.
2010-10-01, 16:16
Medlem
Profaxs avatar
Till --► Filosofi /MOD
2010-10-01, 16:50
Medlem
ontblods avatar
Det verkar konstigt, som din lärare gör, att antyda att det bara finns en feministisk/poststrukturell ansats inom forskningen. Dessutom så kan man svara att dessa feministiska ansatser är grundade allihopa på Derridas läsning av Heidegger, såsom Judith Butler förstår denna läsning. Man måste hålla med joykill att man måste tycka synd om din klass pga lärarens ganska oklara fråga. Heidegger, förstås, ansåg att Dasein föregick könsfördelningen, var mer grundläggande. Tolkning blir könslöst från det perspektivet. Kanske menar han/hon detta?
2010-10-01, 16:57
Medlem
Beträffande skoluppgifter

~Låst~

/MOD

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här